Nice, Cannes en Monaco - Reisverslag uit Nice, Frankrijk van Jordy Spruijt - WaarBenJij.nu Nice, Cannes en Monaco - Reisverslag uit Nice, Frankrijk van Jordy Spruijt - WaarBenJij.nu

Nice, Cannes en Monaco

Door: Jordy

Blijf op de hoogte en volg Jordy

13 Augustus 2021 | Frankrijk, Nice

Reisverslag Nice, Cannes [e-38] Monaco

Na een dag in de zonnestralen en een dag in de regen sloten wij het verrassend mooie Lyon af. Nog even ontbijten in het appartement. Het is zondag 8 augustus en de supermarkt zou om 9.00 uur opengaan. Helaas was er toen nog geen vers brood geleverd. Na een korte wandeling langs de Rhône, waren de baguettes gelukkig afgebakken. Helaas, deze keer geen croissantjes.

Rondom 10.00 uur verlieten wij het appartement en daarmee ook de stad. Een lange reisdag stond op het programma met als eindbestemming Nice. De kortste route is de Route du Soleil (A7) naar de Cote d'Azur. Door de vakantieperiode is daar veel oponthoud door files, waardoor wij besluiten om de Route Napoléon te rijden. Deze route brengt ons van Lyon richting Grenoble, gevolgd door Gap en verderop Sisteron. Door het nemen van deze toeristische route zouden wij er bij voorbaat langer over doen om Nice te bereiken.

Na twee uur rijden, wisselen wij van bestuurder. Zo blijven wij scherp in het verkeer en blijft het leuk om te rijden. Tegen de tijd dat wij in Sisteron aankomen, is het inmiddels al 15.00 uur. We parkeren de auto en gaan even koffiedrinken op het terras. Het weer is aanzienlijk lekkerder en de temperatuur is hoger. De drone die ik mee op zak heb, geleend van Pim, gaat voor het eerst uit de tas. Eens proberen wat voor shots ik hier kan maken. Ik vlieg heel simpel: recht omhoog en laat de drone om zijn as draaien. Het levert al hele mooie beelden op in een paar minuten. Dat belooft veel goeds voor de rest van deze vakantie. De beelden zijn verwerkt in de eindvideo, die is hier te vinden: https://youtu.be/VlaOOYO5gD8

Na de koffie rijden wij verder en vlak na 18.30 uur arriveren wij bij ons appartement in Nice. Ook dit verblijf is uitgekozen door Twan en had een perfecte ligging. De hoek om, 100 meter lopen en je staat op de boulevard van Nice. Bovendien hadden wij een leuk uitzicht vanuit de kamer. Zodoende eerst bijkomen en ontspannen na de hele dag in een auto te hebben gezeten.

Rondom 20.00 uur gaan wij op pad om de nieuwe omgeving te ontdekken en vooral een hapje te gaan eten. Het is bovendien nog licht en de warmte voelt nog heerlijk aan. Wij lopen naar Promenade des Anglais in de richting van het oude stadscentrum. Het is levendig en er valt van alles te zien: van oude gebouwen en gevels, tot aan auto’s, mensen en de zonsondergang. Al snel valt op hoe toeristisch het is in verhouding met Lyon. De wachtrijen voor de restaurants zijn enorm en dat baarde zorgen. Na de lange reisdag hadden wij behoorlijk trek in eten. Rond 21.30 uur hadden wij dan toch een tafeltje gevonden bij een Italiaans restaurant. Met een hapje en een biertje sloten wij de avond af.

Maandag 9 augustus

Een nieuwe dag. We zijn aan de Cote d'Azur en dat is te merken. Het is heerlijk warm. Croissants en baguettes komen van de bakkerij om de hoek. Wij ontbijten voor het open raam in het appartement. Na het ontbijt, wandelen wij richting de boulevard. Al snel vinden wij een aantal vrije deelfietsen langs de boulevard. Met wat geduld om een account aan te maken, lukte het ons om drie fietsen te huren. Het gevoel van vrijheid om je gemakkelijk en snel op een fiets te verplaatsen, is heerlijk. Wij fietsen eerst richting de luchthaven. Eenmaal daar, keren wij weer om en gaan precies naar het andere uiteinde: het oude stadscentrum. Dit is verder dan wat wij gisterenavond hebben gewandeld. Om 12.00 uur parkeren wij de fietsen en beëindigden onze ritten. Tijd voor koffie en gebak. De “Koekela van de Cote d'Azur” was ook aanwezig, dus een vertrouwde citroen-merengue zat er wel in! Met een leuk balkonterras dat uitkijkt over de boulevard/strand, zaten wij heerlijk. Dit is genieten.

Na de break, verlangden wij naar het echte vakantiegevoel van ontspanning met strand en zee. Wij wisten inmiddels dat Nice vooral kiezelstranden heeft. Voor een fijn zandstrand kun je naar een nabijgelegen dorp. Wij gaan huiswaarts, pakken een tas in en halen de auto om daarheen te rijden. Onderweg vinden wij enkele mooie uitkijkpunten over de baaien. Langs kleurrijke panden in het dorpje, arriveren wij bij het strand van Villefranche-sur-Mer. Het is een smal strand en behoorlijk gevuld. Toch vinden wij een klein plekje om de middag door te brengen. Verstand op nul, een duik nemen, lekker bakken en even in slaap vallen.

Aan het begin van de avond is het nog licht en besluiten wij de omgeving verder te ontdekken. Het volgende dorpje heet Beaulieu-sur-Mer. Voor een hele stranddag of uiteten, valt het een beetje tegen. Toch brengt een grote beachclub met loungesets en rustige muziek de cocktails weer aan bod. Cheers! Als het donker begint te worden en de plannen voor het avondeten worden besproken, besluiten wij terug te gaan naar het strand van vanmiddag. Wij vinden een leuk restaurant aan de kade en zien de zon verdwijnen in zee.

Dinsdag 10 augustus

Na een dagje relaxen, hadden wij wel weer behoefte om iets te gaan ontdekken in deze omgeving. Het dorpje Saint-Paul-de-Vence stond op het programma. Dit ligt landinwaarts op een halfuur rijden. Na een korte wandeling betreden wij het historische dorp. Het ligt binnen de stadsmuren en bestaat uit smalle gangen. Je vindt er souvenirwinkels, kunstgalerijen, musea en restaurants. Midden in de zomer is de behoorlijke drukte daarom geen verrassing. Het is heerlijk wandelen en rondkijken. In het uiterste punt betreden wij de stadsmuur, waarvandaan ik de drone laat opstijgen om mooie beelden te schieten. Ook deze shots zitten in de aftermovie.

Aan het begin van de middag hebben wij dit dorpje voldoende bekeken. Buiten de stadspoorten zullen wij nog wat drinken, voordat wij verder rijden naar de stad Cannes. In principe is dit slechts een halfuur rijden. Wij rijden met eigen vervoer en hadden in Nancy, Lyon en Nice geen last gehad van opstoppingen en parkeerproblemen. In Cannes zou dit anders zijn.

Wij reden naar het stadscentrum en belandden van de ene file in de andere. Eenmaal op de boulevard leek het helemaal vast te staan. Midden op de dag, in de hitte, was dat niet ideaal. Het geduld en de wil om Cannes te verkennen, waren bijna verloren. Ik denk dat wij er twee uur over gedaan hebben. Toen reden wij in de auto op de rondweg, weg van de stad. Juist daar vonden wij ineens een plek. Vervolgens liepen wij in 10 minuten naar het congresgebouw en waren wij tóch nog in Cannes: de stad van het filmfestival. Dit festival had 3 weken eerder plaatsgevonden. Voordat wij Cannes echt gaan bekijken, eerst even wat drinken.

Via de oude haven en een route vol schitterende palmbomen, gaan wij landinwaarts en beklimmen de heuvel. We klimmen langs kleurrijke panden en een oude bushalte met uitbundige muurschilderingen. We bereiken de grote letters CANNES en daarmee ook het uitkijkpunt over de stad. Hier maken we mooie foto’s en houden een korte pauze rondom het Castre-museum.

We zetten de wandeling voort en dalen langzaam naar beneden. We lopen langs smalle winkelstraatjes waar wij een ijsje scoren, onderweg naar de auto. Dat was een bliksembezoek aan Cannes. Wij rijden de toeristische route langs de kust terug naar ons verblijf in Nice. Vlak voordat wij Antibes bereiken, rijden wij langs een schitterende boulevard en strand van Juan-les-Pins. Wij besluiten de auto te parkeren en ons even om te kleden bij de auto. De zwembroeken en handdoeken hadden wij meegenomen uit voorzorg. Zo gingen wij onverwachts nog even relaxen aan het strand en voor een lekkere duik in zee.

Na de ontspanning zien wij diverse restaurants met plaatsen in het zand. Rond 20.00 uur ploffen wij neer bij Epi Beach voor een heerlijk biertje, een lekkere maaltijd met de ondergaande zon en het geluid van de golven. Na afloop is het donker en rijden wij terug naar Nice. Wat een heerlijke dag!

Woensdag 11 augustus

Op een kwartier lopen van ons appartement, ligt het treinstation van Nice. Om efficiënt te reizen en parkeerproblemen te voorkomen, gaan wij per trein naar Monaco. Ons geduld wordt op de proef gesteld door het apparaat waar je treinkaartjes kunt kopen. Eenmaal de kaartjes op zak, rennend over het perron, zijn wij nipt op tijd. Een halfuur later stappen wij uit in Monte Carlo, het treinstation van Monaco. Gaaf!

Monaco is tegelijk een land en een stad. Het staat bekend om zijn luxe en het is een belastingparadijs. Ook worden er Formule 1-races gereden. Vanaf het hooggelegen treinstation heb je een prachtig uitzicht over het centrum. Via bergweggetjes wandelen wij naar beneden. Onbewust lopen wij richting het casino, maar die kant willen wij nog niet heen. Marcel vertelde over Monaco-Ville en het prinselijk paleis dat je bovenop de rots vindt. Rond middaguur begint daar de wisseling van de wacht met bijkomende ceremonie. Om dit te kunnen bijwonen, moeten wij doorstappen. Dat is niet makkelijk in de strakblauwe lucht en volle zon die schijnt. Bovendien is er nauwelijks wind. Wat hebben wij het zwaar…

Na de ceremonie, wandelen wij verder over het plein. Aan beide uitersten heb je uitzicht over een haven. Aan de ene kant de haven van Fontvieille en de andere kant de haven van Hercule. Vanaf de rots heb je goed zicht op de haven en de hoogbouw tegen de heuvels. Dan wandelen wij door Monaco-Ville, via de kathedraal en langs diverse musea.

Rond middaguur laten wij de oude kern achter ons en wandelen naar de boulevard beneden. Tijd voor een gezonde lunch met salades en verse burrata. Bovendien goed drinken, want zo warm is het nog niet eerder geweest. Rondkijkend en wandelen door de kleurrijke straatjes van Monaco, komen wij bij de haven. Hier kijken wij onze ogen uit door de enorme jachten die zijn aangemeerd. Langs de kade lijkt een enorm schip aangemeerd, maar niets is minder waar: het is een privéclub.

Verderop lopen wij richting het bekende Monte Carlo Casino. Vanaf de achterkant (aan zee) de hoek om naar het plein waaraan het casino ligt. Er komen dikke auto’s voorgereden die uitstappen en de auto laten parkeren om hun entree te maken tot het casino. Wij gaan er ook een kijkje nemen, maar hebben niet de behoefte om echt te gaan spelen. Aangezien je entree moet betalen, slaan wij over. De entreehal is al erg mooi versierd met bloemen en een beel van een geblinddoekte vrouw met de tekst ‘Life is a game, play it’. Dan stappen wij weer naar buiten, lopen langs de dure auto’s en gaan wat drinken bij het naastgelegen terras. Dit is echt een plek van ‘zien en gezien worden’. Na een (duur) drankje op het terras, maken wij de klim omhoog naar het treinstation. Een halfuur later zijn wij terug in Nice.

In aanloop naar de Rotterdam Marathon, ga ik ’s avonds een stukje hardlopen langs de boulevard. Het is overigens nog steeds erg warm, maar het windje langs de kust maakt het dragelijk. In de avond sluiten wij weer een schitterende dag af met een diner aan het strand van Nice.

Donderdag 12 augustus

Een ontbijtje en een laatste dag doorbrengen in Nice. Wij ontwijken de boulevard en gaan binnendoor naar het grote plein Place Massena. Dit is de kern van de wijk Jean Medecin met daaromheen een groene strook en daarnaast veel winkels. Deze groene strook bewandelen wij, waarna wij de oversteek maken naar het oude stadscentrum en de boulevard. Net als eerder gaan wij koffiedrinken bij het eerder bezochte tentje met uitzicht op zee.

De middag is inmiddels begonnen, als er regendruppels uit de lucht komen. En flinke buien staan op het programma, zo schuilen wij naar een gang. Niet zomaar een gang, het is een grot van een soort museum. Daarvanuit kan de lift naar het topje van de heuvel worden gepakt. Ineens staan wij op de heuvel met een schitterend uitzicht over Nice, het oude stadscentrum, de boulevard en de oneindige zee. Op de heuvel zien wij ook de haven van Nice aan de andere kant. Na een ronde op de heuvel, pakken wij de trappen omlaag. Wij maken een grote wandeling rondom de haven, lunchen daar op het terras en gaan dan via het oude stadscentrum terug naar ons verblijf. Ondanks een aantal regenbuien hebben wij de dag leuk ingevuld.

Na vanavond staat de vijfde en laatste nacht in Nice op het programma. Met bezoekjes aan omliggende plaatsen hebben wij de Cote d'Azur behoorlijk ervaren. En het was heerlijk. Met een reservering op zak, belanden wij nog een keer aan de boulevard van Nice voor een heerlijk diner met wijn.

Vrijdag 13 augustus

Het is dan vrijdag de dertiende, maar het is zeker geen slechte dag. We ruimen de spullen op en we checken uit. Het is tijd om Frankrijk achter ons te laten. We steken de grens over naar Italië en rijden over de schitterende Bloemenriviera: welkom in Italië!

Op naar meer…

• 01 Maart 2022 - 11:41

Karin:

Heerlijk om te lezen
    Zeker op 1 maart

• 01 Maart 2022 - 14:49

Opa:

Jordy
    Ik heb genoten van je verslag.
    ik herkende vele plaatsen en routes zoals Royte
    Napoleon die wij ook naar Nice hebben gereden.
    Wij hadden in Nice een hotel dat in een straat achier de boulevard lag .
    Staan de stoelen nog steeds aan de strand zijde ,
    In Monaco zijn wij bij het paleis naar de uiterste punt h
    gelopen voor een mooi vergezicht.