Lyon - Reisverslag uit Lyon, Frankrijk van Jordy Spruijt - WaarBenJij.nu Lyon - Reisverslag uit Lyon, Frankrijk van Jordy Spruijt - WaarBenJij.nu

Lyon

Door: Jordy

Blijf op de hoogte en volg Jordy

08 Augustus 2021 | Frankrijk, Lyon

Hallo allemaal,

De eerste vakantiedag begon in Nederland en eindigde met een fantastische licht- en geluidshow op Place Stanislas in Nancy. Vandaag was het tijd om deze stad alweer achter ons te laten.

Vrijdag 6 augustus

Na één nachtje in het appartement, hing een zak met broodjes en croissantjes al aan de voordeur. Een lekker ontbijt om de dag te beginnen en we zijn opgeladen om weer een aantal uren in de auto te rijden naar het zuiden. We vertrokken rond 9.00 uur richting Lyon voor een soortgelijke afstand en reisduur als gisteren.

Om 14.30 uur arriveerden wij in ons appartement, dat was verstopt in een hooggelegen, doodlopende straat. De ligging van het appartement is perfect tussen rivier de Rhône en rivier de Saône. Wij checkten in en belandden in een sfeervol appartement met hoog plafond. Gedeeltelijk was hier een extra verdieping ingevoegd met slaapgelegenheid. Daar zou meermaals een hoofd worden gestoten tegen het plafond.

Opgewekt door de nieuwe bestemming, de blauwe lucht en de zonnestralen, gingen wij op pad in korte broek en een kort shirt. Wij wandelden richten het westen en kwamen al snel bij de Montée de la Grande Côte. Het is een lange straat die twee wijken met elkaar verbindt van hoog naar laag. Langs kleurrijke panden daalden wij via koopgoot-achtige trappen naar beneden. Nog enkele smalle straatjes en ineens stonden wij aan de waterkant. Het was inmiddels 16.00 uur en de zon scheen nog heerlijk. Even een korte break met de voeten in het water, genieten van alles.

Over de Pont de la Feuillée naar het oude stadscentrum Vieux-Lyon. Deze woonwijk met een plek op de UNESCO Werelderfgoedlijst is duidelijk een middelpunt voor toeristen. Smalle straatjes, grote groepen met mensen en terrassen gericht op dranken en gemakkelijke hapjes. Erg mooi zijn de smalle steegjes die de drukke winkelstraten verbinden met de afgelegen binnenplaatsen. Ineens heb je niet het gevoel in een toeristisch centrum of zelfs in een grote stad te bevinden. Even een pitstop naar de waterkant, voordat wij een grote klim gingen maken.

Vieux-Lyon is aan de buitenkant afgevlakt tot aan het niveau van de Saône, maar de hoogteverschillen zijn groot als je van de rivier af beweegt. Een reeks steile trappen omhoog en we hadden een fantastisch uitzicht over de stad, de gebouwen en de rivieren. Daarna was het mooi geweest en gingen wij rustig huiswaarts. In de avond daalden wij opnieuw door de smalle straat voor een etentje bij een Midden-/Zuid-Amerikaans restaurant dat was ingericht met sfeervolle kleuren. Na een heerlijke cocktail en een ‘shared dining’ keken wij terug op alweer een fantastische dag!

Zaterdag 7 augustus

Na een prima nachtrust en, jawel, het hoofd te hebben gestoten tegen het lage plafond, keken wij uit het raam naar buiten. Het beeld in de straat en langs de rivier was duidelijk: het was slecht weer. Door het voldane gevoel van gisteren en de gedachte dat wij al heel veel hadden gezien van Lyon, hadden we geen moeite met een ochtend relaxen in het appartement. Muziek aan, boek lezen, verslag schrijven en inlezen in de reis terwijl de regen tegen het raam druppelt. Het was een prima ochtend en dat kwam zeker door het goede verblijf.

Wij bleven monitoren hoe het weer zich zou ontwikkelen. Pas na 13.00 uur klaarde het op. De temperatuur was nog steeds prima voor een korte broek. Dit keer aangevuld met regenjassen en paraplu’s. Wij hadden de tip gekregen over een wandelroute door ondergrondse gangen in Lyon. Vanwege het mindere weer was dit de ideale dag.

Zo dwaalden wij door de wijk op zoek naar aanwijzingen voor deze ‘Traboules’. Een traboule is een verborgen doorgang van de ene straat naar de andere straat. Je loopt in wezen langs galerijen, ondergrondse gangen, hofjes en je ontdekt bijzondere plekken. Van verborgen postbussen versierd met graffiti tot aan een galerie of een trappenhuis. De routes zijn alleen aangegeven met iconen, zonder tekst. Je belandt hiermee in een speurtocht door de stad. Heel gaaf, en eigenlijk een must-see in Lyon.

Na onze ogen te hebben uitgekeken, besloten wij de metro te pakken. Vanuit het laatste station hebben wij nog een flinke wandeling gemaakt tot aan de wijk La Confluence. Deze wijk wordt gekenmerkt door het Musée des Confluences. Het ziet er futuristisch uit. Toch besloten wij om geen kijkje te gaan nemen, omdat het al namiddag was. Wij bewogen zuidwaarts tot waar rivier de Saône uitmondt in de Rhône. Met een foto voor de iconische letters LYON, hadden wij veel gezien en gedaan in twee dagen tijd. Enigszins moe, maar voldaan.

Terugwandelen langs het museum. Tot de verbazing kwam er precies een tram aan die naar het centrum ging. Met een korte sprint haalden wij het nog. Helaas ging de tram niet verder dan station Lyon Perrache. Van daaruit gingen wij te voet verder door de winkelstraten en langs de protesten tegen de coronapas. Wij hadden voor ogen om nog eens een rooftopbar te bezoeken en te genieten van een drankje. Dat viel niet tegen toen wij bijna bij het appartement arriveerden. Wij belandden op een groot plein genaamd Place des Terreaux. Hier bevindt zich het gemeentehuis en oude operahuis. Aan de zijkant van het operahuis kan je met een lift naar boven, en zo belandden wij in een bar. En niet zomaar een bar. Het dak had de vorm van een boog en tussen de glazen wanden van het buitenterras zijn er standbeelden. Het was uniek en gaaf, zeker toen de zon ook door de wolken begon te schijnen. Lyon, een aanrader!

Zondag 8 augustus

Ontwaken en wandelen naar het bakkertje. Die ging ieder moment open, maar had nog geen afgebakken broodjes en croissantjes. Even wandelen in de ochtendzon langs de Rhône. Na een ontbijt en het pakken van de spullen, houden wij het hier voor gezien.

Op naar het zuiden!

Jordy

• 20 Februari 2022 - 08:10

Karin:

Weer heerlijk om je verslag te lezen!!
    En een. Stukje met je mee te reizen .

Blijf schrijven