Milaan - Reisverslag uit Milaan, Italië van Jordy Spruijt - WaarBenJij.nu Milaan - Reisverslag uit Milaan, Italië van Jordy Spruijt - WaarBenJij.nu

Milaan

Door: Jordy

Blijf op de hoogte en volg Jordy

18 Augustus 2021 | Italië, Milaan

Reisverslag Milaan

Na het vertrek uit de heuvels van de provincie Asti, was het tijd om het stadsleven te gaan verkennen. Op naar de stad van de mode.

In slechts 2 uur rijden wij naar Milaan. Wij parkeren de auto en betreden ons appartement in het hart van het centrum. Bij binnenkomst zijn wij verrast door de nieuwe staat van het verblijf. Vanaf het balkon wordt de locatie nog eens extra bevestigd. Op 100 meter afstand kijken wij direct tegen de Duomo di Milano aan.

Eerst even uitpakken en relaxen na een goed gevuld programma. Tegen de klok van 19.00 uur gaan wij opgefrist op pad en het is gelukkig nog licht, maar wel nat. We beginnen de wandeling in de straat waaraan wij verblijven: Corso Vittorio Emanuele II en gaan richting de kathedraal. Het is levendig op straat, maar het regent helaas wel. Zo is de meest logische keuze om eens te wandelen en rond te kijken door de Galleria: een passage vol luxe winkels en enkele eet-/drinkgelegenheden. Het is een schitterend pand met zeer hoog plafond en veel lichtinval. Het is niet zomaar een ‘winkelstraat’.

Vanaf het plein zien wij een dakterras dat uitkijkt op de kathedraal. De prijzen zijn hier, logischerwijs, zo ontzettend hoog dat wij al snel weer buiten staan. Maar niet zonder even een foto van het dakterras te hebben genomen, nu we er toch zijn…

Na een wandeling, belanden wij uiteindelijk bij een restaurant dat om de hoek is gevestigd van ons verblijf. Het is nog stilletjes zodra wij daar aankomen, maar besluiten toch te gaan zitten. Niet veel later begint het restaurant gevuld te raken. Het is een typisch Italiaans restaurant met goede wijn. Heerlijk om de dag af te sluiten.

Dinsdag 17 augustus

Ontwaken in Milaan. Croissantjes en verse jus scoren bij de lokale bakker en eten in het appartement. Deze dag staat in het teken van een wandeling door diverse stadswijken. De dag begint met zonnestralen en een strakblauwe lucht.

Rond 11.00 uur staat er al een flinke wachtrij om de kathedraal te bezichtigen, dus die activiteit slaan wij over. Wij steken het plein over, wandelen door de passage in noordoostelijke richting. De echte dure winkels vind je hier, waaronder veel kledingmerken. Schitterende oude panden met mooie bogen en pilaren. Als het geen kledingwinkels zouden zijn, hadden het losse bezienswaardigheden kunnen zijn. Aan de rand van het stadscentrum wandelen wij onder de Porta Nuova door en drinken een kop koffie aan de rand van het park.

Dan volgen wij de stadsrand, om vervolgens het centrum in de wijk Brera weer binnen te komen. Het is een sfeervolle wijk en met de zon op de bol lopen wij heerlijk door de sfeervolle straten vol terrassen. Plotseling staan wij voor het museum van klassieke en modern kunst: de Pinacoteca di Brera.

Dit eeuwenoude pand uit 1776 ziet er schitterend uit verkeerd in goede staat. Je kijkt je ogen uit vanaf de entree, als je het beeld aanschouwt op de binnenplaats. Na het rondkijken, wandelen wij door de gangen tot een deur aan de achterkant opent. Ineens staan wij in de schaduw van dit museum, voor de ingang van de botanische tuin van Brera. In deze tuin wandelen wij rond tussen de vele bloemen en planten, waar de muren bedekt zijn door het groen. Het is een rustgevende plaats midden in de grote stad. Dan is het tijd voor een pauze met een Italiaans hapje op het terras.

Na de lunch, wandelen wij in westelijke richting naar het Castello Sforzesco; het kasteel van Milaan. Direct voor de entree is een mooi plein met fontein te vinden. De toegang tot het kasteel gaat via de Torre del Filarete. Vanaf daar blijft de stadsdrukte direct achter je. De symmetrie, de grootsheid, de hoge muren en de torens. Het is indrukwekkend. Rondom de entree van het museum en het koffietentje stapelen de toeristen zich op. Wij besluiten er niet naar binnen te gaan en zetten voort richting Sempione park dat achter het kasteel ligt. In dit grote park kun je de rust bereiken waar wij even naar verlangen. Met een flesje water besluiten wij even in het gras te gaan liggen onder een boom.

In alle rust lopen wij door het park en aan het einde bereiken wij ook hier een mooi plein. Aan deze kant zonder fontein, maar met een mooie Boog van de Vrede. Het is inmiddels het einde van de middag en we besluiten deze lange wandeling te bekronen met een heerlijke cocktail op het terras. Dezelfde route terug door het park, door het kasteel en uiteindelijk door de winkelstraten van het centrum, brengt ons op het plein van de kathedraal. Zo wandelen wij de straat in en zijn wij terug in ons verblijf.

Ontzettend moe van de bijna 17 kilometer wandelen, maar ook voldaan van de activiteiten en die vandaag heeft gebracht. Na een late siësta, willen wij op pad voor een hapje eten. Vanaf het balkon zien wij dat er veel wordt gezongen, gejoeld en gedanst. Er is veel gezelligheid op straat en het is mooi om vanaf deze plek te aanschouwen. Een avondwandeling na het eten om de dag echt af te sluiten.

Woensdag 18 augustus

Bijtijds opstaan en verse broodjes halen bij de bakker. Het plein voor de kathedraal ligt nog in de schaduw en het is rustig op straat. Het plan is om de auto te pakken en een ritje te maken naar San Siro. Voor de niet-voetballers onder ons: dit is het voetbalstadion van de twee grote clubs uit Milan: AC Milan en Inter Milan. Tegen 11.00 uur arriveren wij en wij zijn precies op tijd om niet veel later aan te haken voor de rondleiding. Hier kijk ik mijn ogen uit in de entreehal. Van de foto’s, bijschriften, voetbalschoenen en shirts, tot aan de gevulde prijzenkast en Nederlanders die er hebben gespeeld.

We wandelen door de gangen, naar de verschillende kamers totdat wij arriveren in de kleedkamer. Deze valt ontzettend tegen in vergelijking met kleedkamers die ik bij rondleidingen in Nederland heb gezien. Via de spelerstunnel gaan wij het veld op, althans, er wordt gesproeid dus wij mogen alleen aan de zijkant gaan en staan. De grootheid van het stadion met een capaciteit van 80.000 mensen is hier wel duidelijk. Langs de tribune om af te sluiten bij de fanshop, waar ik nog leuke cadeautjes vind voor mijn neefjes.

In de middag rijden wij verder naar de wijk Navigli. Er is veel geschreven over deze wijk met kleurrijke laagbouw, de samenkomst van verschillende grachten en bruggetjes. Het is ineens een hele andere omgeving dan wat wij tot zover in Milaan hebben gezien. Na het vinden van een leuk terras besluiten wij te gaan eten. Zoals vaker deze vakantie, komen de bruschetta weer op tafel. Heerlijk!

Na het eten wandelen wij verder door de wijk, en lijkt het erop dat er enkele straten tussenuit springen, maar ook zeker een aantal straten sfeerloos aanvoelen. We hebben het sneller gezien, dan wij dachten. Wat ook meewerkt is dat wij onze auto hebben geparkeerd in de buurt van een buitenzwembad. Wij hebben de zwembroeken en handdoeken bij ons, en zo gaan wij voor een namiddagje ontspanning. Een beetje zwemmen, dobberen en een drankje erbij. Het bevalt ons goed en het is vooral gericht op de lokale mensen. Er lijken weinig toeristen te zijn.

Aan het begin van de avond keren wij terug naar het verblijf. Nog even genieten van het uitzicht op het balkon, en de spullen inpakken. Milaan zit erop en de volgende bestemming is Venetië. Zin in, op naar nieuw avontuur!

Gr Jordy