Locarno - Reisverslag uit Locarno, Zwitserland van Jordy Spruijt - WaarBenJij.nu Locarno - Reisverslag uit Locarno, Zwitserland van Jordy Spruijt - WaarBenJij.nu

Locarno

Door: Jordy

Blijf op de hoogte en volg Jordy

23 Augustus 2021 | Zwitserland, Locarno

Reisverslag Locarno

In het vorige verslag reisden wij naar Venetië om daar een mooie dag en nacht door te brengen. De volgende ochtend begonnen wij vroeg, om nog een wijk van Venetië te ontdekken en daarmee het bezoek af te sluiten.

Na het uitchecken wandelden wij naar de kade om de boot terug te pakken. We waren een uurtje verder en rond middaguur stapten wij weer vertrouwd in onze auto. Na ongeveer drie uur rijden waren wij weer ter hoogte van Milaan. Ditmaal reden wij nog twee uur verder naar het Lago Maggiore. Wij reden om de linker kant van dit meer heen. Tot wij halverwege deze route een ingeplande stop maakten ter hoogte van Stresa. Hier reden wij naar de waterkant en parkeerden de auto, om de pont naar de overkant te nemen. Hier liggen een paar kleine, sierlijke eilanden. Dit zijn Isola Bella en Isola Superiore.

Het was inmiddels namiddag en de laatste pont naar het vasteland zou rond 18.30 uur gaan. Zodoende besloten wij één eiland te kiezen en dat werd Isola Bella. We kwamen aan op het eiland en gunden onszelf een biertje aan de waterkant. Daarna volgden wij de smalle wegen en trappen over het kleine eiland. We kwamen bij een schitterende tuin, maar we zagen niet direct de entree tot deze tuin. Wel zagen wij duidelijke borden dat het verboden was om met een drone te vliegen. Dat hebben wij niet gezien…

We wandelen verder langs het mooie paleis en de schitterend aangelegde en onderhouden tuinen. We zien veel mooie bloemen en planten, en als de zon te lang op onze hoofden staat, schuilen wij onder de oude bomen. Het is prachtig en klein, wat ervoor zorgt dat je de uiteinden van het eiland binnen no-time hebt gezien. Maar wij hadden de drone van Pim op zak en zodoende hadden wij een mooie tijdsbesteding. In het uiterste hoekje van het eiland liet ik de drone opstijgen en vloog ik af van het eiland. Daarna keerde ik terug om een vlucht te maken over het eiland. Dit maakte het aanzien alsmaar mooier. Zelfs toen we over de eerder gevonden tuinen vlogen, werd het verhaal duidelijk. Maar als je hoog genoeg vliegt, is er niemand die daar iets van doorheeft.

We namen de pont van half 7 weer terug en stapten in de auto. Na een uur rijden kwamen wij ter hoogte van Cannobio en dit is tevens een van de laatste plekken, voordat je Zwitserland binnenrijdt. Een mooie plek om een hapje te gaan eten na deze reisdag, die zeker niet als een reisdag aanvoelde. Met een lekker plekje op het terras zien wij de zon achter de heuvels verdwijnen en blijven de lampjes rondom Lago Maggiore schijnen als sterren. Na het eten rijden wij Zwitserland binnen en bij het bereiken van Locarno, komen wij via een self-service hotel op onze kamer. We zijn er!

Zaterdag 21 augustus

Goedemorgen, wakker worden in Locarno in Zwitserland. We hebben een ruime kamer en over de hele breedte een groot balkon dat uitkijkt over het meer en de bergen. We gaan beneden wat ontbijten met hetzelfde uitzicht. Dan gaan wij op pad, want Marcel heeft een verleden in deze stad en weet daarom ook hoe wij deze dagen gaan invullen. Daar gaan wij.

We pakken de auto en rijden naar in noordelijke richting, boven het Lago Maggiore. Na 20 minuten arriveren wij bij de eerste stop voor het zien van de Contra Dam, ook wel bekend als de Verzasca Dam. Deze gigantische dam (de vierde van heel Zwitserland) heeft een hoogte van 220 meter en bevat in het midden van deze dam een mogelijkheid voor bungee jumpen. Dit werd in 1995 bekend, toen Pierce Brosnan voor de openingsscene van James Bond GoldenEye van deze dam sprong. Uiteraard heb ik bij thuiskomst deze film gekeken, om deze scene gezien te hebben. Mooie beelden en erg gaaf om met eigen ogen te hebben gezien.

Noordwaarts rijden wij verder tot aan de plaatsjes Sonogno en Brione. Deze pittoreske dorpjes liggen tussen de bergen en bevatten een mooie wandeling door de groene vallei. Wij wandelen van de asfaltweg af naar de smallere paden met losse stenen. Vanuit het dal zien wij de Cascata La Froda, ofwel de ‘Froda’ Waterval. We gaan even zitten en ik laat de drone opstijgen om mooie beelden van deze vallei en waterval te maken. Het levert schitterende beelden op, waarna wij besluiten via de trappen omhoog te klimmen. Via bruggetjes en langs de geiten, komen wij aan de voet van deze waterval. Ondanks de warme buitentemperaturen met volle zon, is het water logischerwijs ijskoud. En toch weerhoudt een paar mensen er niet van om een duik te nemen. Brrrr, wij kijken wel toe!

Na een pauze op een bankje met mooi uitzicht, wandelen wij verder door de bomen en bossen. Door het langzaam stromende riviertje, zien wij vooral hele grote stenen en rotsblokken. Deze formatie nodigt uit om een grote steen te beklimmen en de drone nogmaals te laten vliegen. Het schitterende landschap wordt zo perfect vastgelegd. Dan wandelen wij terug naar het prachtige en sfeervolle dorpje, en sluiten af met een drankje.

We rijden terug naar Locarno en zoeken naar een ander hoogtepunt in deze omgeving: Ponte dei Salti (Lavertezzo). Wij navigeren erheen en parkeren op enige afstand, door de vele parkeerplaatsen die overvol zijn en waar al boetes worden uitgeschreven. Dan komen wij bij de stenen brug en die kun je niet missen. Dit komt door de twee elegante bogen wat een uniek plaatje vormt en bovendien een gelegenheid biedt om van af te springen in het water. Ondanks het water er koud is, nodigt het zeer uit want het is ontzettend druk. Op de grote warme rotsblokken liggen mensen te zonnen of op te drogen van het zwemmen. Een echte toeristische trekpleister in deze omgeving.

We rijden verder terug en maken vlak voor wij Locarno bereiken, een omweg naar Campofelice Camping Village. Een omgeving die Marcel kent van heel lang geleden en haalt daarbij veel mooie herinneringen op. Na het videobellen met de familie, wandelen wij over de grote camping. Dan hebben wij veel indrukken opgedaan en gaan wij terug naar het appartement. In de avond wandelen wij naar het centrum van Locarno, wat aanzienlijk duurder is om een hapje te gaan eten in vergelijking met de voorgaande avonden in Italië. We vinden een prima plekje buiten op het terras en zien de zon verdwijnen achter de bergen.

Zondag 22 augustus

Bij het ontwaken op deze laatste volle dag, zien wij een grote hoeveelheid wolken over het meer. We gaan beneden ontbijten om vervolgens in de auto te stappen naar Bellinzona. Deze stad heeft een drietal kastelen die op de UNESCO Werelderfgoedlijst staan.

Wij parkeren in de omgeving, om nog een kleine wandeling in te zetten. Bij toeval vinden wij de grotten die vervolgens via trappen naar het kasteel leidt. Zodra wij aankomen bij het kasteel, begint de zon achter de wolken vandaan te komen. Wij besluiten over de muren te wandelen en de strakke tuinen, maar betreden het kasteel zelf niet. Bij het naderen van het uiterste van het kasteel, hebben wij zicht op het andere kasteel ‘Montebello Castle’.

Na een kop koffie klimmen en wandelen wij naar beneden, om daar weer naar boven te klimmen. We wandelen er doorheen en schieten mooie foto’s, maar laten de tour voor wat het is. Opnieuw is dit een schitterende en rustige plek om de drone te laten opstijgen en zo ga ik weer aan de slag. Het levert weer unieke beelden op van deze kastelen. Het is tijd om de kastelen achter ons te laten en we zoeken een route naar het lager gelegen dorpje. Doordat het zondag is, zijn de meeste winkels gesloten. Wij vinden een leuk terrasje buiten om een late lunch te pakken. Wij hebben alles gezien en gedaan als gepland en willen vooral nog even ontspannen. Twan sluit af met een leesboek en muziek op de kamer, terwijl Marcel en ik nogmaals de auto pakken om een duik te nemen in het Lago Maggiore.

In de avond pakken wij de spullen in en bereiden ons voor om maandag vroeg op te staan, vlug een ontbijtje te pakken en dan de route van Locarno terug naar huis te volgen. Deze route is een afstand van 900 kilometer, maar gelukkig kunnen wij regelmatig afwisselen.

Samenvatting

Wat een paar maanden eerder niet denkbaar was, werd een fantastische vakantie met de auto door Europa. Op de eerste dag werd ik al bijzonder verrast door Nancy en de lichtshow. Vervolgens de ondergrondse gang in Lyon (‘Traboules’). Dan de route Napoleon richting de Côte d'Azur, waar wij Nice, Cannes en Monaco verkennen. We maken de oversteek naar Italië en rijden over de Bloemenriviera. Na het verruilen van de kust voor het heuvelachtige binnenland, verkennen wij Cassinasco en Canelli. Na een paar dagen in Milaan, genieten wij met volle teugen van het relatief rustige Venetië. We maken de oversteek naar het Lago Maggiore, waar wij een bezoek brengen aan Isola Bella om de oversteek naar Zwitserland te maken. In de omgeving van Locarno halen wij herinneringen op en verkennen onder ander de kastelen van Bellinzona. Het was een hele diverse reis, van steden tot natuur en strand. De afwisseling van verschillende mensen, culturen en keukens. Het was super en ik geniet graag nog eens na van de aftermovie. Die kun je hier zien:

Hier kunnen wij voorlopig op teren. Met de tijd zullen wij gaan nadenken over nieuwe plannen. Benieuwd wat de toekomst brengt. Bedankt voor het volgen!

Jordy

• 05 Mei 2022 - 08:46