Yogyakarta - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van Jordy Spruijt - WaarBenJij.nu Yogyakarta - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van Jordy Spruijt - WaarBenJij.nu

Yogyakarta

Blijf op de hoogte en volg Jordy

02 Augustus 2019 | Indonesië, Jogjakarta

Yogyakarta

Eerder op dinsdag 30 juli waren wij de tijd aan het overbruggen op de luchthaven van Bandung. Na een hapje, het uitproberen van de massagestoel en wat puzzelen, was het tijd voor Qwixx: het nieuwe spelletje. We vermaakten ons goed en ineens werd het leger bij de gate. We bleken al te moeten boarden. Even opschieten en uiteindelijk vertrok het vliegtuig al 15 minuten eerder dan gepland. Ideaal want we hadden al lang genoeg gezeten. De vlucht duurde slechts één uur. En nog een uur later arriveerden wij. Heel mooi hotel. Van de receptie tot sfeervolle slaapkamer, en van zwembad tot badkamer... het was direct heel sfeervol.

We gingen even snel opfrissen, omkleden en eropuit. We boekten een tour voor morgen naar de UNESCO Werelderfgoed tempels: Borobudur en Prambanan. We moesten nog wel even pinnen, want in tegenstelling tot alle goedkope ervaringen, was dit wat prijziger. Gelukkig voor ons nog steeds niet duur in verhouding en het is een echte must-see. Het kwam neer op 475.000 rp (p.p.) (zo'n 30 euro) voor de Borobudur bij zonsopkomst, 375.000 rp (p.p.) (zo'n 23 euro) voor de Prambanan en 750.000 (zo'n 50 euro) voor de chauffeur/gids/benzine/parkeerkosten. Afijn, in de buurt zit een Italiaans restaurant waar wij snel wat gingen eten. Onderweg konden wij pinnen bij een "drive-through", ook weer meegemaakt. Dan terug, want er stond een korte nacht te wachten. Wekker om 2.30 uur.

Woensdag 31 juli

De vorige avond wilden wij vroeg gaan slapen, maar wij waren niet echt moe. Daarnaast wat gillende kinderen in het hotel. Ook nog een typisch beest gehoord wat enige aandacht verlegde. Toch even geslapen, slechts twee á drie uurtjes. De wekker ging om half drie en rond half vier waren we opgefrist bij de receptie. Ook de chauffeur/gids was er al. Wij kregen nog snel een breakfast snack mee van het hotel in een papieren zak. De chauffeur wilde nog een kopietje doorsturen van ons ID, om langs de rij te kunnen en geen wachttijden te hebben bij de tempels.

Vertrekken. De rit duurt 45 minuten. Onderweg zien wij buiten deze stad ineens een enorme drukte. Een dagelijkse markt vindt er plaats. Scooters zijn volgeladen en dit zijn handelaren die doorverkopen aan de mensen en winkels in de stad. Grappig om vanuit de taxi te aanschouwen. Zo verdient iedereen wat. Al lijken de marges laag.

Om 5.00 uur aankomst aan de voet van de tempel. Klimmen naar boven en een plek zoeken in het donker met een geleende zaklamp. Om 5.30 uur zonsopkomst en actiecamera aanzetten voor timelapse. Dan genieten van het aanzicht dat per minuut verandert. De oranje-roze gloed verschijnt tussen de wolken. Rondom 6.15 uur is de zonsopkomst redelijk op weg, helaas is veel bewolking gebleven. De aanzichten met de herkenbare klokken van de Borobudur maken het een unieke ochtend op zichzelf.

Vervolgens een rondje lopen over de drie verschillende lagen van de tempel met een centrum in de vorm van een piramide. Deze grootste boeddhistische tempel ter wereld lag eeuwenlang verborgen in de jungle. Dit kwam door vulkaanas. Aan het begin van de 19e eeuw werd de tempel herontdekt. In 1973 werd dit heiligdom opnieuw een belangrijke plek toen de UNESCO geld gaf om renovatie van het monument te verzorgen. Dit leidde in 1991 tot een plek op de Werelderfgoed-lijst. Na een ronde over de verschillende lagen, met alle mooi aanzichten, veel foto's en video's maar vooral 1 bijzondere ervaring rijker, wandelen wij de trappen omlaag. Het is inmiddels 7.00 uur in de ochtend, maar het voelt alsof we een hele dag achter de rug hebben.

Dan gaan wij nog even ontbijten/lunchen, om rond 8 uur echt te vertrekken. De chauffeur heeft nog iets in petto. De naam Bukit Rhema zei ons niets, maar toch waren wij er dichtbij.. dus we besloten het te combineren. Na een kwartier rijden arriveerden wij, en dan met een jeep de helling op. Boven verschijnt een bijzonder huis. Het heeft aan de voorkant het zicht van een kip. Nu blijkt Bukit Rhema te staan voor Chicken Church. Het zogenoemde "house of prayer for all nations". We wandelen erdoor en krijgen hier en daar een korte toelichting. Het is vooral een bijzonder vooraanzicht, maar de binnenkant is nog niet klaar. Men werkt er hard. Bovenop is een terras met mooi uitzicht over de groene jungle met hoge bergen. Tijd voor een langere rit met de privé chauffeur.

De afstand is het probleem niet, maar de wegen zijn geen snelwegen. Alles binnendoor met tig bochten. We doen er anderhalf uur over en tijdens de rit heb ik even geslapen, was echt even nodig. We verschijnen om 11.00 uur bij de Prambanan tempel. Dit is het grootste hindoe complex in Indonesië en is, naast de Borobudur, de grootste must see in de omgeving. De tempel kent een enorme geschiedenis. Kortweg werd het complex in 1893 uitgegraven. In 2006 bij een grote aardbeving die ook nog eens erg lang duurde, is een hoop beschadigd geraakt. De renovatie is nog steeds gaande en de buitenste rand is op een hoop gelegd, omdat hiervan niet kan worden geïdentificeerd waar het bijhoort. Een tempel wordt pas gerenoveerd als ten minste driekwart is teruggevonden. Wat is gerenoveerd, is bijzonder en een bezoek en uitleg waard. Het eiland Java kent een groot aantal vulkanen, dit brengt ook nadelen en onrust mee. De kans dat zoiets ooit weer gebeurd, is aanwezig.

Na een wandeling door de hitte en de tempels, opnieuw een grote reeks foto's en video's en een grote uitleg van de gids, gingen wij terug naar de stad en ons hotel. Vanwege de korte nacht gingen wij even slapen van 14.00 tot 16.00 uur. Dan opfrissen en taxi naar een zijstraat van de Malioboro-straat (wat de bekendste straat is), deze zijstraat heet Jalan Sosrowijayan. Viel een beetje tegen, maar dat bleek met een reden. Ons ritme was verlegd en wij waren op zoek naar eten. Daar zou deze straat om bekend staan, het was nog te vroeg. Terug naar de hoofdstraat om wat eten te scoren.

We vinden wat leuks. We gaan voor Saté ayam (kip) en nasi putih (witte rijst). Ook hier weer zeer pittige saus bij, dus niet aan mij besteed. De kip is smaakvol dus ook zonder saus prima. We gaan voor een tweede ronde en ik probeer mijn Indonesische "Bahasa" in de strijd te gooien. Ik dacht het goed te doen, maar kregen toch net iets anders.... ach, leuk experiment. Dan door de Malioboro straat om kleine winkels en kraampjes te bekijken voor spullen en souvenirs. Uiteindelijk in de avond terug naar waar wij begonnen, de sfeer was nu heel anders: positief. Eetstalletjes langs de weg op plastic stoeltjes en ook vinden wij de kleine gangen en zij-weggetjes vol restaurants, verlichting en street art. We pakken een biertje en sluiten de dag af.

Donderdag 1 augustus

Een nieuwe dag en we blijven dit keer in de stad. We beginnen overdag met de gezellige Malioboro straat. Na eerdere wandelingen kijken we nu wat gerichter naar souvenirs. Via de Lonely Planet reisgids komen wij in een overdekte markt Pasar Beringharjo waar vooral lokale mensen lijken te komen. Aan het begin zien we alleen kleding voor vrouwen. Verderop eten, nootjes, van alles. Ook steeds meer souvenirs, niet alleen voor onszelf ;-). Uiteindelijk was de tijd sneller gegaan en was het tijd om te lunchen. Dan snel verder, op naar Benteng Vredeburg, ofwel Fort Vredenburg. Het is door de Nederlanders gebouwd tijdens kolonisatie. Het museum bestaat uit 4 gebouwen waar in chronologische volgorde en tot in detail wordt uitgelegd hoe de strijd om onafhankelijk is gegaan. Uiteraard niet altijd leuk en positief, maar wel realiteit en onderdeel van de geschiedenis van dit land. Bijzonder om bezocht te hebben.

Dan willen wij verder zuidwaarts om nog twee tempels te bezoeken: Sultan Palace (Kraton) en het verder gelegen Taman Sari Water Castle. We lopen een stukje tot wij zien dat beiden al vroeg sluiten en al gesloten zijn vandaag. Zo staan wij om half 4 met lege handen. We keren terug naar het hotel en gaan naar het zwembad. Even relaxen.

In de avond gaan wij naar een restaurant waar wij eerder langs liepen. We besluiten er te gaan eten. De radler blijkt op, dan normale Bintang. Dan komen wij op 3 verschillende voor- en hoofdgerechten uit, die allemaal niet beschikbaar zijn. Ook begreep de jonge jongen weinig van wat wij probeerden uit te leggen. Het voelde niet erg goed dus besloten wij weg te gaan. Vanwege onze wandeling gisteren hadden wij wat gezien. We kwamen in een soort biergarten waar aan lage tafels mensen zaten te eten, een biertje te doen en waar later een podium werd ingericht voor livemuziek. Een heel gezellige sfeer en een prima alternatief voor onze eerste keuze.

Vrijdag 2 augustus

Iets voor 8'en eruit. Opfrissen, inpakken, ontbijten en op pad. Helaas waren wij even vergeten dus het ontbijt was er nog niet. Het ontbijt moet je de dag ervoor aangeven met tijdstip en dan wordt het naar de kamer gebracht. Na 20-25 minuten toch even gaan vragen, en het werd in hoog tempo gemaakt en gebracht. We waren al met al iets later dan gepland en hadden eigenlijk twee paleizen op het oog. We begonnen met het paleis van de sultan en deze is nog altijd gedeeltelijk bewoond. Hierdoor is een deel niet te betreden maar een groot deel wel. Het had vanuit bezoeker-perspectief niet de mooiste details van een paleis. Ik heb zeker mooiere gezien. Ook was de entreeprijs niet hoog, maar het onderhoud liet ook te wensen over. Uiteraard wel een rondleiding gedaan en het een en ander gezien van dit paleis. Het waterpaleis van diens vrouw lag op 20 minuten lopen, maar deze hebben wij overgeslagen om iets meer tijd te kunnen nemen voor de lunch. Dat pakte goed uit, omdat wij een Nederlands stel tegenkwamen dat wij al hadden gesproken in hetzelfde hotel in Bandung. En waar wij deze stad zo verlaten voor een vlucht naar Denpasar, pakken zij de trein naar Surabaya.

Wij verlaten het stadscentrum en nemen de taxi naar het hotel. We pakken de bagage en boeken direct weer een taxi, die wordt aangenomen door dezelfde chauffeur. Leuk. Op de binnenlands vertrekken vragen wij nog na bij de lost en found voor de mp3 speler met koptelefoon, maar die blijkt helaas niet gevonden. Zoals verwacht, na drie dagen geen positief resultaat. Onze vlucht gaat op tijd in de namiddag. Zo verlaten wij het eiland Java, wij arriveren op Bali. Het is hier nog een uur later (+6 tov Nederland) dus de dag vliegt om. De taxi is al geboekt en klaar voor een nieuwe omgeving. Wordt vervolgd!

Gr Jordy