Gili Trawangan - Reisverslag uit Gili Trawangan, Indonesië van Jordy Spruijt - WaarBenJij.nu Gili Trawangan - Reisverslag uit Gili Trawangan, Indonesië van Jordy Spruijt - WaarBenJij.nu

Gili Trawangan

Blijf op de hoogte en volg Jordy

09 Augustus 2019 | Indonesië, Gili Trawangan

THE GILI’S

Gisteren na het plaatsen van het verslag, nog even pinnen, toen de armbanden werden afgeleverd in het hotel. Mooi om ze nu te hebben. Wij eten opnieuw in het restaurant waar wij hebben gegeten na aankomst in het hotel in Ubud. Dan is het tijd om in te pakken.

Dinsdag 6 augustus

Opstaan, opfrissen en het hotel verlaten.

Buiten staat de chauffeur te wachten en tegen de klok van 8.00 uur vertrekken wij. Over veelal smalle wegen met veel bochten en druk verkeer, bereiken wij na een uur Padangbai. Dit is een havenplaats in het oosten van Bali. Geen idee of het plaatsje ook populair is om meerdere dagen te blijven, want daarboven ligt Candidasa wat wellicht mooier is. Het is hier wel heel druk in het komen en gaan van mensen. Dit komt doordat er boten vertrekken naar:

⁃ de Nusa’s (Nusa Penida, Nusa Lembongan);

⁃ de Gili’s (Gili Trawangan, Gili Meno, Gili Air);

⁃ Lombok.

De drukte bestaat vaak uit jonge mensen met backpacks, die voor strand en feestjes gaan. Zeker ook veel mensen op doorreis. Wij gaan naar het eiland dat het dichtst bij ligt en dat is Gili Trawangan, ofwel Gili T. Wij ontbijten eerst wat in een restaurantje en dan halen wij onze vouchers voor de fast boat. Rond half 11 vertrekken wij en rond 12 uur arriveren wij aan het haventje van Gili T. Direct zie je kristalhelder water waar je doorheen kijkt tot aan de bodem. We gaan van de boot af en wachten tot de bagage ook van de boot is.

Dan gaan wij te voet richting het hotel. Er is geen gemotoriseerd vervoer op dit eiland. Het is dus wandelen, fietsen of met paard en wagen. Wij checken in en brengen de spullen naar de kamer. Even omkleden en op pad. De plannen: eerst lunchen, dan strand.

Uiteindelijk duurt het wachten op de lunch wat langer dan gepland. We zitten wel aan het strand dus direct na afloop een duik in het water. Even helemaal ontspannen. Er is wel veel rif als je direct het water in gaat. Soms wat pijn aan de voeten. Maar met een paar grote stappen ben je daar snel overheen. Na een paar minuten zien wij eigenlijk meer mensen snorkelen dan echt zwemmen. We zitten ook ter hoogte van ‘turtle point’, ofwel het punt waar schildpadden zwemmen. We zien ze helaas niet, en hopen deze mooie beesten nog wel te gaan zien in de komende dagen.

De namiddag en het begin van de avond vliegen voorbij door heerlijk niks te doen. Gewoon even niets hoeven en niets willen doen. Rond half 9 in de avond zijn wij omgekleed en gaan wij op pad langs de strip, de hoofdstraat. Een kwartier later ploften wij neer bij restaurant Egoïste met een plek achterin, bijna aan zee. Met een halve kip en met kip kebab zitten wij hier aan een biertje. Na afloop wandelen wij verder over de straten en langs de bars en cafés. We bezoeken de Night Market en keren dan weer om richting het hotel.

Woensdag 7 augustus

Heerlijk ontspannen op dit eiland. Even geen wekkers en wel zien hoe het loopt. Uiteindelijk gaan we na het ontbijt om half 11 op pad. We vertrekken op de fietsen die wij huren bij ons verblijf, ideaal. We fietsen over de enige hoofdstraat van dit eiland richting het zuiden. Halverwege zien wij een leuk plekje en stoppen voor koffie en gebak, waarna wij verder fietsen richting het zuiden.

Het eiland heeft een omtrek van zo’n 8 kilometer. Na zo’n twee a drie kilometer zijn wij in het zuiden. Er is een resort in bouw en lijkt nog niet volledig open. Hier ligt ook een stuk strand waar bijna niemand ligt. We parkeren de fietsen tegen een boom en creëren een plekje in de schaduw, onder de bomen. Er staat meer wind aan deze zijde, dus er zijn een paar stenen nodig voor de handdoeken. Daarna wat foto’s en filmpjes gemaakt, het uitzicht is heel mooi en wij hebben eigenlijk een privéstrand. Een beetje dobberen en ontspannen. Relax. Hier kunnen wij aan wennen.

In de middag vertrekken wij weer richting de strip, ofwel hoofdstraat. Hier is wat meer keuze voor wat betreft restaurants. Uiteindelijk eten we ergens pasta, maar de wachttijden zijn echt bizar. En niet vanwege drukte, want meer dan de helft van het terras was nog leeg. En het eten dát wij kregen, was niet veel. Het zag er al niet bijzonder uit, helaas was de smaak nog minder. Onvoldaan vertrokken wij weer.

Op de fiets, noordwaarts, en we besloten de fietsen terug te zetten bij het hotel, om vervolgens bij dezelfde plek als gisteren nog even de middag af te sluiten. Niet snorkelen dit keer, maar gewoon even liggen (powernap) en zwemmen.

Dan pakken wij de fietsen en gaan wij bijna dezelfde route afleggen. We fietsen voorbij de plek waar wij in de ochtend hebben gezwommen, en een paar honderd meter verder zijn wij bij een beachclub met loungebanken en een hele goede sfeer. Dit deel van de eiland kent de beste zonsondergangen. Dus vanaf 17.00 uur begint het hier vol te lopen. We hadden een van de laatste beschikbare bankjes en genoot met een drankje en borrelhap (loempia’s, saté) van de prachtige zonsondergang.

Eenmaal donker liep het snel weer leeg. Men gaat terug naar hun verblijf om in de avond weer op pad te gaan. De zon gaat ten slotte om 18.15 uur al onder. Wij fietsen weer terug. Na opfrissen wandelen wij weer over de hoofdstraat en kiezen voor een restaurant met Mexicaanse invloeden. Ik ga voor de burrito en die smaakt prima. Tegenvaller is opnieuw de belachelijk lange wachttijd. Nergens zo meegemaakt, en op dit eiland nu al de tweede keer op een dag. Vreemd. Al met al een hele leuk dag gehad. We houden het voor gezien.

Donderdag 8 augustus

Feestdag! Nee, geen nationale feestdag, maar de verjaardag van Jan. Dus we hadden onze vorige dagen al aangepast om een plan voor vandaag te hebben: een rondje om het eiland fietsen.

Na ontbijten fietsen wij richting het noorden en wilden wij een pitstop maken voor koffie bij La Moomba. Helaas was het apparaat kapot dus wij fietsten verder. Via binnendoor weggetjes komen wij weer op het pad terecht. Het is wel duidelijk dat deze minder onderhouden is. Soms is er zelfs een stukje weg dat ontbreekt en ligt er zand. Hier kun je niet doorheen fietsen, dus dat wordt wandelen. En na een aantal meters kun je weer op de fiets stappen.

Inmiddels wordt het al warm en vinden wij een nieuwe plek om wat te drinken. Inmiddels zijn wij meer toe aan wat fris, dan aan koffie. We zitten naast een kleine lokale markt met reggae-muziek op de achtergrond. Na de stop fietsen wij weer verder richting het westen. Dit bestaat veelal resorts, of lege plekken die waarschijnlijk opgevuld zullen worden door resorts. De stranden zijn hier niet het mooist, want de zee is hier wat ruwer.

Dan komen wij bij de Gili Trawangan heuvel. We parkeren de fietsen en na een korte klim zijn wij op het hoogste punt. Hieruit heb je een mooi overzicht over de zee, de omliggende eilanden en uiteraard het eiland zelf. We drinken hier wat en gaan weer verder richting het zuiden. Het begint lunchtijd te worden en we besluiten richting de hoofdstraat te gaan. Op de fiets is het allemaal dichtbij, dus we zijn er snel. We gaan voor een kleine warung met goede beoordelingen via TripAdvisor. Met name omdat gisteren tegenviel. Na de lunch gaan we weer in de richting van het hotel en hebben wij het hele eiland rondgefietst. De ligbedden vinden wij al snel en wij pakken nog een middagje strand mee. Met Bintang bier en een heerlijk uitzicht vliegt de middag voorbij we zitten hier opnieuw bij turtle point, maar ik had nog geen schildpadden gezien. Totdat ik een paar Australiërs hoorde praten die er meerdere hadden gezien. Met die tips pakte ik opnieuw de duikbril, snorkel en flippers en ik ging weer het water in. En eigenlijk binnen tien minuten was het raak. Ik heb er uiteindelijk twee gezien, waarvan er een steeds boven water kwam met zijn hoofd. Ik had de waterdichte actiecamera bij mij dus dat leverde mooie opnames op.

Tegen de tijd dat de zon onder leek te gaan, gingen wij naar het hotel. Even relaxen en daarna wat spulletjes inpakken. Morgen weer uitchecken. In de avond gaan wij uiteten en we belanden weer aan het strand. Een rustig restaurant met niet heel veel gasten, maar wel lekker eten. Na afloop nog een laatste rondje over de strip, waarbij wij in de reggae-bar Sama Sama terechtkomen. Een Bob Marley look-a-like met liveband zorgt voor een heerlijke sfeer. Dan gaan wij terug naar het hotel.

Vrijdag 9 augustus

We waren al bijna volledig gepakt, dus na het ontbijt checken wij uit en vertrekken wij weer richting de pier. Eerst willen wij ons voucher inwisselen voor de werkelijke tickets, maar we moeten wachten omdat de boot vóór ons nog moet vertrekken.

We nemen de bagage mee en gaan voor een bak koffie met gebak. We pakken nog de laatste uurtjes mee aan het strand en dan is het tijd om te gaan. Zo dadelijk pakken wij de fastboat terug naar de havenplaats op Bali: Padangbai. Van daaruit moeten wij nog vervoer regelen naar Sidemen. Het waren een paar heerlijke dagen om volop te ontspannen, met zwemmen, snorkelen en fietsen. Op naar nieuw avontuur!

Gr Jordy