De Amazone - Reisverslag uit Puerto Maldonado, Peru van Jordy Spruijt - WaarBenJij.nu De Amazone - Reisverslag uit Puerto Maldonado, Peru van Jordy Spruijt - WaarBenJij.nu

Door: Jordy

Blijf op de hoogte en volg Jordy

04 Juli 2023 | Peru, Puerto Maldonado

De Amazone

Ontbijten, uitchecken en Cusco verlaten. Wij verruilen de hoogtes van het Andesgebergte voor het tropische Puerto Maldonado in het Amazonegebied.

Zaterdag 1 juli

Op de airport wachtte een taxichauffeur ons op en bracht ons naar het haventje, om vervolgens per boot naar onze lodge te gaan. Bij aankomst konden wij direct aantreden voor een warme lunch. Daarna bepaalden wij voor onze vier dagen welke activiteiten wij zouden doen. De eerste zou pas in het donker zijn dus we hadden een relaxte middag in het huisje met uitzicht op de Madre de Dios Rivier. Muziek aan, spelletje doen en hangen in de hangmat. Een rondje door de enorme tuin leverde al mooie momenten op, bijvoorbeeld met de blauwgele papegaai van het huis en schitterende vlinders.

Rond half zeven gingen wij op pad met een gids door dit gebied. We zagen al harige tarantula’s, kikkers, hagedissen, diverse insecten, mooie vogeltjes en tot slot vier aapjes. En dat op nog geen 100 meter van ons huisje! Na de Night Walk stond het avondeten klaar en was er tijd voor ontspanning.

Zondag 2 juli

De lodge heeft een goed dak, maar aan de zijkant zijn de ramen van gaas (en dus open). Om half zes word je wakker van de vele vogels die fluiten. Soms zo hard dat het lijkt of zij in de kamer zitten, wel een mooie ervaring. Daarna weer in slaap gevallen. Wel een wekker gezet, want het eten is inclusief en dat is om 8 uur.

Na het ontbijt vertrokken wij per boot naar Monkey Island. Na een halfuurtje liepen wij over het eiland door de mooie natuur, maar aapjes hebben wij niet gezien. We kwamen een ander groepje tegen dat aan de ander kant van het eiland was geweest en ook zij hadden geen apen gezien. Helaas, na een uur keerden wij weer terug.

Activiteit twee was Lago Yacumama en wij vertrokken om 15:00 uur per boot, gevolgd door een stukje taxi. Bij aankomst werden wij verdeeld over twee boten (zonder motor). De gids peddelt ons door het watertje heen en vertelt wat er allemaal gevonden kan worden. Van kaaimannen tot otters, van apen tot piranha’s en vele vogelsoorten.

Midden in het water, gaan wij stil liggen. De weerkaatsing in het water toont de schitterend ondergaande oranje zon en de vele rechte palmbomen. De gids bereidt het aas voor. We gaan vissen naar piranha’s met handgemaakte hengels. Met een behoorlijk portie aas kunnen wij het keer op keer proberen. Al snel heeft Marcel raak, en later ook Twan. Met hulp van de gids wordt voorzichtig het haakje verwijderd en worden de piranha’s terug gegooid. Mij wilde het helaas niet lukken, maar in deze schitterende omgeving heb ik erg genoten.

Na het vissen, peddelen wij wat dieper door het water. Tot twee keer treffen wij een kaaiman tussen de lelies. Aangezien je alleen hun hoofd boven water ziet, is het gissen hoe lang zij zijn. De gids houdt het op twee meter lang. Als hij dichterbij komt word ik wel wat voorzichtig. Aan het eind van de avond zit ook activiteit 2 erop; een mooie dag.

Maandag 3 juli

De wekker ging heel vroeg, we zaten om 4:45 uur (!) in het bootje en rond 6 uur arriveerden wij op de plek waar heel veel papegaaien en parkieten naar toe komen voor hun dagelijkse voedsel. Dit gebeurt alleen heel vroeg in de ochtend. Hele hordes vlogen heen en weer van de klei naar de bomen. Met felle geluiden vliegen zij heen en weer. Vanuit de boot konden wij later nog iets dichterbij komen. Dit was vooral voor het oog leuk, want met telefooncamera’s valt dit op afstand niet goed vast te leggen. In een naastgelegen boom troffen wij nog een luiaard, maar ook die was het beste te zien met een verrekijker. Bij terugkomst stond het ontbijt klaar. Tot 14:00 uur hadden wij alle tijd voor relaxen in de hangmat en wat slaap inhalen.

Toen vertrok onze boot richting Sandoval Lake, een nationaal park aan de overkant van de rivier. Daar begonnen wij met 3km wandelen over een houten pad door de jungle. Om de zoveel meter werden er nieuwe dieren gevonden en beschreven. Een voltreffer wat betreft apen, want we zagen twee verschillende soorten en wel meer dan tien stuk; zowel groot als klein.

Na een tijdje kwamen wij bij het meer. We zaten met de hele groep in 1 boot met peddels. Ook nu weer een strakke lucht, mooie weerkaatsing in het water en veel palmbomen. We voeren langs de rand van het meer en zagen veel nieuwe vogelsoorten, maar ook papegaaien, schildpadden en zelfs een groepje otters! Toen het helemaal donker was, hadden wij de boottocht achter de rug. We moesten nog wel de wandeling en boottocht terug. Daar zagen wij weer vele tarantula spinnen (ookeen paar giftige), hagedissen, slangen (slangetjes) en kikkers.

Tevreden en voldaan keerden wij naar de boot, om vervolgens nog witte kaaimannen vanuit de boot te zien in de rivier. We kwamen voor natuur en wildlife en dat hebben wij zeker gekregen; het was gaaf! Morgen verlaten wij het Amazone-gebied en er staat een behoorlijke reisdag op de planning. Wordt vervolgd…

Jordy

• 04 Juli 2023 - 15:26

Karin:

Haha mooi verslag

Spinnen ,Kaaimannen enz!!

Mij, niet bellen hè [e-1f979][e-1f979][e-1f979][e-1f602][e-1f648][e-1f44d]

• 05 Juli 2023 - 19:43

Gerda:

Hi Jordy, Marcel en Twan ik vind jullie helden ,het is een mooi verslag van een heel eng en spannend gebeuren .

Ik zou geen nacht kunnen slapen met slangen en al die bijzondere beesten in de buurt .

Mooie foto's het geef een goed beeld wat jullie beleven .

Groetjes van Gerda