Cañón del Colca (Colca Canyon) - Reisverslag uit Cabanaconde, Peru van Jordy Spruijt - WaarBenJij.nu Cañón del Colca (Colca Canyon) - Reisverslag uit Cabanaconde, Peru van Jordy Spruijt - WaarBenJij.nu

Cañón del Colca (Colca Canyon)

Door: Jordy

Blijf op de hoogte en volg Jordy

23 Juni 2023 | Peru, Cabanaconde

Cañón del Colca

Na de laatste keer in de zon ontbijten met verse jus, broodjes, fruit en avocado, was het tijd om uit te checken. Een bezoek aan de markthal en toen pakten wij de taxi naar de busterminal van Arequipa.

Om 13:00 uur vertrok onze bus richting Cabanaconde in de Colca Canyon. Deze kloof is te vinden op zo’n 160 km van Arequipa. Je doet er zo’n 6 uur over met de lokale bus. Halverwege is er een korte pauze. Bij het uitstappen voel je je een soort van dronken. Je hoofd tolt en je benen zijn zwaar door de enorme hoogte waarop wij zitten. Dat had ik nooit eerder gevoeld. Via kronkelwegen stijg je naar grote hoogtes en diepe dalen. De aanzichten veranderen per minuut; schitterend! Aan het begin van de avond arriveren wij in Cabanaconde waar ons hostel dicht bij de bushalte ligt. Na een pizza uit de houtoven, blijken er meer Nederlanders en Belgen te zitten met dezelfde planning voor morgen. We combineren onze plannen.

Woensdag 21 juni

We staan vroeg op. Het is hier slechts 3 graden. We vertrekken rond 7 uur met vier anderen uit ons hostel naar Mirador Cruz del Condor. Het uitkijkpunt om Condors te kunnen spotten. Zij vertonen zich meestal tussen 8.00 en 9.00 uur. Bij aankomst moeten wij betalen voor de entree tot de Colca Canyon. Deze kaart hebben wij later ook nodig voor onze hike.

Direct achter het muurtje zien wij één condor op z’n gemak zitten. We wandelen verder naar hét uitkijkpunt en binnen enkele minuten zien wij een condor door de kloof vliegen op de wind. Al snel volgen er meer. De zon staat al hoog en dat laat een schaduw van de condors zien tegen de bergwand. Het is een schitterend plaatje. Af en toe vliegt er een condor heel dichtbij. Het levert mooie beelden op.

Na een uurtje gaan wij terug naar het hostel. De backpack laten wij daar achter, de dagrugzak gaat mee. Even een bakkie doen en dan vertrekken wij samen met Nick en Kelly. We starten tegen 10.00 uur aan onze wandeling vanuit Cabanaconde op 3200 meter hoogte.

We wandelen het dorpje uit en de ondergrond verandert. Al na een korte wandeling staan wij bij een uitkijkpunt. De kloof is gigantisch en je voelt je heel klein. We zien ver weg het dorpje Llahuar; onze bestemming. Het ligt op 2000 meter hoogte, ofwel 1200 (!) meter lager. Daar gaan wij naartoe…

De zon raakt steeds hoger en het voelt daardoor warmer. De eerste laagjes kleding gaan uit. We drinken veel water en smeren ons constant in tegen de verbranding. Het aanzicht verandert per minuut dat we wandelen en er zitten pittige stukken bij. Na ongeveer 3 uur wandelen, vinden wij bij een riviertje wat schaduw; de ideale plek voor een lunch en ontspanning.

Na de lunch vervolgen wij de route via scherpe grindpaden omlaag. We voeren gesprekken terwijl wij achter elkaar lopen. Hier en daar een stop voor foto’s en video’s, en weer door! Na zes uur hiken, arriveren wij bij onze geboekte Llahuar Lodge. We krijgen de sleutel tot ons minimalistische huisje (zonder badkamer). De reden dat wij hier hebben geboekt, is vanwege de hot springs warmwaterbronnen die onderaan liggen. Ieder kleedt zich snel om, en we wandelen naar de hot springs. We stappen in de baden en komen helemaal bij van deze lange tocht. Even geen tas op je rug, zweet op je lijf en de voeten ontspannen. Heerlijk. Uiteindelijk halen wij wat biertjes en vermaken ons een paar uur in dit warme water. Met een avondmaal van alpacavlees en een Pisco Sour (lokaal drankje) sloten wij de dag af. Na alle inspanningen, viel ik direct na het liggen al in slaap.

Donderdag 22 juni

De zwembroeken waren droog, dus we gingen niet nogmaals in de hot springs. We hadden ontbijt om 8:00 en konden rustig aan doen tot half tien. Na een korte klim waar de spierpijn goed voelbaar was, arriveerden wij bij onze taxi. Met 4 in de auto en 3 in de laadbak reden wij in een uur terug van Llahuar naar Cabanaconde. Wij werden weer hartelijk ontvangen in het hostel waar onze backpacks stonden. Een kop koffie, een wandeling door het dorp en een lunch in het hostel. Toen arriveerde de minibus voor de route van 1,5 uur naar Chivay.

Bij aankomst in Chivay was het opvallend kouder, omdat het veel hoger ligt. Toen bracht de tuktuk ons naar het hotel. De rest van de dag was ontspannen en een rondje over het Plaza de Armas. Op tijd naar bed, want we moeten morgen om 5:30 uur aan het ontbijt zitten. Op naar nieuw avontuur in Cuzco, zin in!

Jordy

• 23 Juni 2023 - 12:00

Gerda:

Ha Jordy en vrienden, het ziet er fantastisch mooi uit .

Prachtig en wat een hoogte waar jullie naar toe zijn gegaan.

Ik waan mij een beetje in dit gebied door de mooie foto's.

Jordy en vrienden bedankt.

Groetjes Gerda

Sabine Spruijt:

Geweldig zeg!!!! Zo leuk om te lezen!! Kus Sabine

• 03 Juli 2023 - 10:21

Peet :

Het is net een jongens boek , van iemand anders!!! die schrijft morgen heeeeeeel vroeg op zin in whahahaha te gek verhaal , ik geniet mee mannen [e-1f61a][e-1f61c][e-1f60e]