Vientiane en Koh Tao - Reisverslag uit Koh Tao, Thailand van Jordy Spruijt - WaarBenJij.nu Vientiane en Koh Tao - Reisverslag uit Koh Tao, Thailand van Jordy Spruijt - WaarBenJij.nu

Vientiane en Koh Tao

Door: Jordy

Blijf op de hoogte en volg Jordy

23 Oktober 2022 | Thailand, Koh Tao

Hoi allemaal,

Helaas liep het einde van de vakantie anders dan gepland. Inmiddels zijn wij weer thuis van vakantie. Toch is dat geen reden om het verslag over te slaan. Na een paar dagen in Vang Vieng met het schitterende karstgebergte, gingen wij verder naar het zuiden.

Zaterdag 15 oktober

Na een middag souvenirs kopen en chillen aan het zwembad, verlieten wij het hotel rond 16.30 uur. We regelden een tuktuk naar het treinstation en daar pakten wij de trein naar de hoofdstad van Laos: Vientiane.

In het donker kwamen wij aan en de chauffeurs van tuktuks stormden op ons af. Bovendien vroegen zij de hoofdprijs. Na een praatje met enkele medetoeristen, konden wij gezamenlijk naar het centrum reizen en de kosten delen.Eenmaal bij het hotel was het een kwestie van inchecken en weer door. We bleven maar 1 nachtje, dus we maakten een avondwandeling door het centrum en we aten om de hoek.

Zondag 16 oktober

De wekker stond om half 8 en we gingen direct op pad. Het was rustig op straat. Wij vonden een fietsverhuurder. Daar konden wij voor de prijs van omgerekend 60 Eurocent (!) een fiets huren voor een halve dag.

We fietsten naar het Sisaket museum. Eenmaal daar ontdekten wij dat wij geenf ietssloten hadden, dus we zetten de fietsen in een hoek. We betraden de tempel. Het is een boeddhistische tempel die gebouwd is in 1818. Het is in Vientiane de oudste tempel die nog geheel in tact is. Het onderhoud laat echter te wensen over.

Na het bezoek, fietsen wij over de Avenue Lane Xang. Deze weg verbindt het Presidentieel Paleis aan de ene kant, met de Patuxai Monument (Victory Gate) aan de andere kant. Dit is gebaseerd op Parijs met z’n Arc de Triomphe en de Champs-Elysees. Wij kijken er wat rond, waarna wij verder fietsen naar That Luang Park en de goudkleurige stoepa.

Na het bezoek fietsen wij in de zon langs de Mekong rivier, waarna wij de fietsen inleveren. Na een lunch, laten wij de stad weer achter ons. Het was kort, maar we hebben alle highlights gezien die wij wilden zien.We maken ons klaar voor een flinke reisdag.

Om 15.00 uur rijdt de taxi voor en vertrekken wij naar de Friendship Bridge (grensovergang). Wij verlaten Laos, en gaan opnieuw Thailand binnen. Het verloopt allemaal bijzonder efficiënt en binnen no-time zijn wij op het station Nong Khai. Maar dan. Bij het ophalen van de treinkaartjes, blijken deze onvindbaar te zijn. Gelukkig hebben wij e-mails en bewijsmateriaal van de aankopen. Na lang zoeken door het personeel, worden ze onvindbaar verklaard en worden op basis van onze stoelnummers nieuwe kaarten geregeld…. eindelijk klaar voor vertrek, al moeten wij nog een tijdje wachten.

De naastgelegen markt lopen wij over en wij besteden onze laatste Laotiaanse Kip (munteenheid) voor een avondmaal van sushi. Bij terugkomst in de vertrekhal, zitten wij nietsvermoedend te wachten. Om 18.00 uur begint het Thaise volkslied af te spelen en gaan alle Thaise mensen staan, bijzonder om zo uit het niets mee te maken. Na afloop gaat iedereen weer zitten en verder met zijn of haar bezigheid. Om 19.40 vertrekt de slaaptrein naar Bangkok centrum.

Maandag 17 oktober

Na een gebroken nacht in de trein, word ik rond 04.45 uur wakker van het omroepen van de conducteur. Van zijn hele tekst in het Thais, versta toevallig alleen iets dat lijkt op ‘Don Mueang’. Zo heet de luchthaven waar wij heen moeten.Na korte twijfel, klim ik uit het stapelbed en wek Marcel en Twan om eruit te gaan. We zijn op tijd om de spullen in te pakken. Zo stappen wij uit de trein en zijn ineens rond 5.00 uur op de gewenste luchthaven. Wij hadden verwacht een uur later in het centrum te zijn, en dan nog een uur met de taxi te moeten. We zijn dus veel te vroeg. Met koffie, een broodje en goede wifi brengen wij de tijd door. Om 11.20 uur vliegen wij van Bangkok naar het zuidelijk gelegen Surat Thani.

Op Surat Thani landen wij om half 1. Wij zouden pas om 22.00 uur ’s avonds de nachtboot pakken naar onze nieuwe bestemming: het eiland Koh Tao. Echter, een vrouw weet ons te overtuigen om bij hun ter plekke te betalen voor de bundel van taxi boot. De taxirit zou 1,5 uur duren, waarna de boot om half drie zou vertrekken. We hadden dus enige haast bij het besluit en moesten ook nog pinnen. Unaniem vonden wij dit een goede keuze, en we gingen ervoor. De kaartjes voor de avond zouden wij gewoon laten schieten.

Rijdend in de taxi komt het met bakken uit de hemel en vragen wij ons af of de keuze voor de eilanden eigenlijk wel zo goed is. Als wij uitstappen is het droog en wandelen wij naar de boot. Vrijwel direct kunnen wij instappen en daarna gaat het noodweer verder. De regen stroomt langs de ruiten en de golven zijn flink. Dit zorgt ervoor dat er veel mensen misselijk worden. Na drie uur varen en het stoppen op Koh Samui en Koh Phangan, zijn wij op onze bestemming: Koh Tao. We pakken een taxi die ons brengt naar onze hoger gelegen Villa dat uitkijkt op de baai. Wij zouden pas morgen aankomen, gelukkig was er nog één kamer beschikbaar en zou de eigenaresse met haar kinderen zsm proberen de kamer in orde te maken. Zeer netjes geregeld tegen een hele goede prijs. En zo waren wij een dag eerder dan gepland op dit mooie eiland.

’s Avonds wandelen wij omlaag en volgende de enige hoofdweg naar het centrum. Midden in het donker worden wij verrast door iets dat lijkt op een slang. Voortgaan gewapend met een zaklamp over straat….

Dinsdag 18 oktober

Wakker worden in een villa op Koh Tao, ipv net aankomen na een lange trip met de nachtboot. Wat hebben we een goede keuze gemaakt! Na een ochtendduik in ons prive zwembad, wandelen wij de heuvel af. We gaan ontbijten. Dan verkennen wij het leuke centrum. Smalle, autovrije straatjes langs het strand met moderne beach clubs en restaurants. Bij een van deze club, gaan we onderuit hangen met een verse mangoshake. Na een wandeling besluiten wij toch eens werk te maken van een massage. Wij kunnen direct terecht en krijgen een massage van 30 minuten. We betalen ongeveer 6 euro per persoon. Het is heerlijk ontspannend, en omdat de tijd voorbij gaat, hebben wij trek. Een bordje rijst, groenten, kip gaat er altijd in.

Ondertussen komt het zonnetje steeds meer door en we hebben niet voor niets een schitterend laatste verblijf geboekt. We gaan terug naar de villa voor een beetje ontspannen, relaxen, boekje lezen, duik nemen, etc. In de avond sluiten wij af bij een Mexicaans restaurant, nadat wij de vuurshow op het strand hebben bekeken.

Woensdag 19 oktober

Na gisteren te hebben geinformeerd, boeken wij in de ochtend onze dagtour snorkelen. Na een ontbijt dat ik niet helemaal op krijg, vertrekken wij naar de boot. Met de boot gaan wij naar vijf plekken rondom Koh Tao. De eerste stop is op Koh Nang Yuan. Op dit prive-eiland gooien wij de spullen neer en gaan richting de rotsen. Langzaam maar zeker wordt de omgeving versierd met koraal en vissen. Erg mooi.

We besluiten naar het hoogste punt van dit eiland te gaan. Hiervoor moet je zo’n 200 treden klimmen. Hier merk ik al dat het pittig is, meer dan ik normaal last zou hebben met mijn conditie. Eenmaal terug beneden ben ik helemaal uitgeteld, en lijk ik geen energie meer te hebben. Ik leg mijn hoofd op mijn tas en doe een powernap in de zon. Een halfuur later keren wij naar de boot voor een lunch. We zetten koers naar bestemming twee.

Eenmaal bij de tweede bestemming, mogen we weer zwemmen en snorkelen. Al snel ontdek ik dat ik simpelweg de kracht niet meer heb. Het voelt niet goed en ik keer terug naar de boot. Daar blijf ik. De andere stops doe ik niet meer mee en blijf ik aangekleed aan board. Mijn stemming wordt minder door mijn gebrek aan energie, en soms val ik in slaap. Ik krijg het koud en gebruik alle handdoeken om mijzelf warm te houden.

Het lijkt allemaal onschuldig, tot we weer terug aan land zijn en rond 17.00 uur worden afgezet bij onze villa. Ik ben erg warm, neem aspirines en meet de temperatuur. Die schommelt de 39 a 39,5 graden celsius. Mijn hart klopt zeer snel. Ik ga op bed liggen en eigenlijk knap ik er niet van op. Korte slaapjes van een uur, afgewisseld met wakker liggen in de nacht. Totaal geen trek. Wel veel water drinken en lamlendig op bed liggen. Zo vul ik de laatste dagen van de vakantie.

Als de aspirines werken, ga ik het bed en de kamer uit, om een duik te nemen in ons eigen zwembad. Maar na een paar uurtjes daal ik weer in, en wil ik niets liever dan op bed liggen. Ontzettend jammer, want na het mooie Laos had ik mij erg verheugd om de vakantie relax af te sluiten op een eilandje. Dit is niet het beeld dat ik ervan had voorgesteld.

Vrijdag 21 oktober

In de ochtend pakken wij de boot naar Koh Samui. Gelukkig is het een mooie, rustige dag en zijn er weinig golven. De boottocht is gemakkelijk en na twee uurtjes zijn wij op het eiland. Via een taxirit zijn wij een halfuur later in ons nieuwe verblijf. Ik gooi m’n spullen neer en duik in bed. Het grootste deel van de dag lig ik zonder enige eetlust in bed. Rond zonsondergang zitten wij samen aan het strand met een drankje. Ik lijk enigszins op te knappen en ga voor het idee mee uiteten. Daar eet ik een tosti ham-kaas van het kindermenu met veel moeite op. In ieder geval heb ik weer wat binnen. ’s Avonds maken wij ons klaar voor de terugreis.

Zaterdag 22 oktober

De wekker gaat om half 6. De geboekte taxi haalt ons een halfuur later op bij het hotel en brengt ons naar de leukste luchthaven die ik ooit heb gezien: Samui Airport op Koh Samui. We vliegen om 8 uur naar Bangkok internationale luchthaven (BKK). Drie uur later vliegen wij met de hoofdvlucht naar huis. ’s Avonds rond half tien landen wij weer op Schiphol en hebben wij bijna 10.000 km aan een stuk teruggevlogen.

Helaas eindigt de vakantie niet zoals gepland en gehoopt, maar daar doen wij niets aan. Het verandert niets aan het feit dat Laos een bijzonder mooi, puur en authentiek land is. Wat het te bieden heeft, is zeer divers. Gastvrije mensen, fijne keukens van alle omliggende landen. Soms staan verbazen om de prijzen bij het omrekenen naar Euro’s.

Ik ga dromen over nieuwe bestemmingen (daar heb ik nu alle tijd voor) en hopelijk snel herstellen. Bedankt voor het volgen tijdens deze reis. Zoals ze in Laos zeggen:

‘Kop jai’

Jordy


  • 26 Oktober 2022 - 21:11

    Karin:

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Thailand, Koh Tao

Laos & Thailand

Rondreis Laos en Thailand

Recente Reisverslagen:

23 Oktober 2022

Vientiane en Koh Tao

15 Oktober 2022

Vang Vieng

12 Oktober 2022

Luang Prabang

07 Oktober 2022

Huay Xai en The Gibbon Experience

04 Oktober 2022

Bangkok
Jordy

Actief sinds 27 Juni 2011
Verslag gelezen: 465
Totaal aantal bezoekers 97121

Voorgaande reizen:

10 Februari 2024 - 25 Februari 2024

Sri Lanka

17 Juni 2023 - 11 Juli 2023

Peru

14 Mei 2023 - 21 Mei 2023

New York City

01 Oktober 2022 - 22 Oktober 2022

Laos & Thailand

24 September 2022 - 26 September 2022

Lissabon

15 April 2022 - 19 April 2022

Newcastle

05 Augustus 2021 - 23 Augustus 2021

Frankrijk, Italië & Zwitserland

16 Juli 2021 - 20 Juli 2021

Parijs

05 September 2020 - 19 September 2020

Duitsland

27 Juli 2019 - 17 Augustus 2019

Indonesie

29 Mei 2019 - 02 Juni 2019

Berlijn

26 December 2018 - 02 Januari 2019

Dubai (NYE)

20 Juli 2018 - 02 Augustus 2018

Iran

21 April 2018 - 28 April 2018

Valencia

31 Maart 2018 - 02 April 2018

Kopenhagen

27 December 2017 - 01 Januari 2018

Budapest (NYE)

01 September 2017 - 25 September 2017

Zuid Afrika

25 April 2017 - 02 Mei 2017

Marokko

14 Juli 2016 - 04 Augustus 2016

Rondreis China

16 Juli 2015 - 21 Juli 2015

Rondreis Italië

02 April 2015 - 05 April 2015

Stedentrip Parijs

16 Juli 2014 - 10 Augustus 2014

Japan & Zuid Korea

19 December 2013 - 22 December 2013

Stedentrip Londen

26 Juli 2013 - 23 Augustus 2013

Rondreis Costa Rica

01 Mei 2013 - 07 Mei 2013

Stedentrip New York

21 Juli 2012 - 15 Augustus 2012

Reis door Vietnam

26 Augustus 2011 - 26 December 2011

Stage in Curacao

08 Juli 2022 - 30 November -0001

Andalusië

Landen bezocht: