New Years Eve Dubai 2018-2019 (Oud en Nieuw) - Reisverslag uit Dubai, Verenigde Arabische Emiraten van Jordy Spruijt - WaarBenJij.nu New Years Eve Dubai 2018-2019 (Oud en Nieuw) - Reisverslag uit Dubai, Verenigde Arabische Emiraten van Jordy Spruijt - WaarBenJij.nu

New Years Eve Dubai 2018-2019 (Oud en Nieuw)

Door: Jordy

Blijf op de hoogte en volg Jordy

01 Januari 2019 | Verenigde Arabische Emiraten, Dubai

Daar zijn we dan.... moment van de waarheid?!

New Years Eve
De speciale programma's op oudjaarsavond waren prijzig, heel erg prijzig. En normale programma's en a la carte, was nergens te vinden. Door de vele restaurants in de Mall en Souk rondom de fonteinen, dachten wij om vroeg te gaan en daar wat te eten. En om daarna een plek in de omgeving te gaan zoeken/vinden.

We liepen rond 19.00 uur het hotel uit. Bij navraag voor tips, liet zij ons schrikken. Taxi zou waarschijnlijk nu al onmogelijk zijn/worden en voor de metro moesten we geluk hebben. We probeerden een taxi staande te houden, wat niet werkte, dus door naar Union. De metrohalte waar vanuit alle OV-tripjes begonnen voor ons. De drukte was zichtbaar en dranghekken stonden overal, maar het was te overzien. Ons gedeelte van de metro had voldoende ruimte om te bewegen dus wij vermoedden op tijd te zijn.

Eenmaal uitgecheckt bij Burj Khalifa/Dubai Mall, werd het drukker, en drukker, en drukker. Er loopt een lange route naar Dubai Mall, maar aan het begin werd al onderscheid gemaakt tussen 'family' en 'de rest'. Aangezien wij niet tot familie met kinderen behoorden, mochten wij daar niet heen. Wij werden vriendelijk omgeleid om een prachtige route du soleil te gaan bewandelen van een aantal kilometers. Het was namelijk belabberd georganiseerd. Het is dat de toren zo hoog is dat je hem vanuit alle hoeken ziet, maar wij zagen hem steeds verder verdwijnen. En maar wandelen, en wachten. Je voelde de chaos opkomen. Mensen leken zich in groepen ook bijna tegen politie en security te willen verzetten, uit frustratie omdat niemand er doorheen kon. Nergens stond aangegeven of het vol was, en als het vol was, waar dan wél ruimte was. Als je namelijk als Dubai zijnde zoveel records op je naam wil hebben/zetten, moet je toch aan scenario's denken waar je alle mensen laat? Dat leek niet helemaal geslaagd te zijn. We hebben meerdere keren op het punt gestaan van omkeren, om zelfs niet in deze wijk NYE te beleven, maar het was een once in a lifetime moment. We hebben uiteindelijk een grote ronde om het gebouw gelopen en stond op een flinke afstand van het gebouw waar de show zou plaatsvinden.

Doordat wij uit onwetendheid en frustratie, maar bleven doorlopen, vonden wij in een grote entree met daarop 'Bachelors'. Nou, let's go dan maar. Vreemd genoeg, was het hier helemaal niet druk en er was nog meer dan genoeg ruimte. Als hiernaar was verwezen was de drukte en chaos op straat veel minder geweest. Afijn, wij zijn binnen. Een zandbak/stenen veld ter grootte van een voetbalveld. De faciliteiten waren een popup vestiging van een KFC en een toiletruimte. Aangezien wij nog geen avondeten hadden gevonden door alle omwegen (en daardoor de Mall niet bereikbaar), gingen wij voor een KFC. Dus met patatjes en chicken strips zaten wij daar als een van de weinige westerse mensen. De tasjes waarin KFC ons eten meegaf, gebruikten wij om op te gaan zitten en niet direct vies te worden. En toen was het een uur of 21.00 a 21.30. Gelukkig hing er een groot scherm om live mee te kijken wat er rondom de fonteinen voor shows plaatsvonden en er werd hard muziek gedraaid. Er heerste in ieder geval sfeer en het leek eindelijk op een oudjaarsavond gevoel.

We moesten dus alleen nog wachten, want de sfeer was er wel en we hadden gegeten. Het werd drukker, maar niet té druk, gelukkig. Enkele minuten voor 00.00 uur begonnen de lasershows en muziek ingezet te worden. Het geheel werkte toe naar een climax waarbij er werd afgeteld vanaf 10 seconden en toen begon de shows pas echt. Vanuit alle lagen van de Burj Khalifa kwam vuurwerk, was werd aangevuld met een LED-verlichting show op het gebouw zelf. Dit was wel een heel bijzonder moment en gaaf om te ervaren. Meerdere keren bekeken wij de oude shows op YouTube en nu staan wij hier, live. NYE in Dubai 2018/2019.

De show duurde niet erg lang, misschien 10 minuten en toen was het vuurwerk voorbij en werd de muziek weer gestart. De sfeer bleef wel, maar velen gingen direct weg. Wij hadden er al een lange dag op zitten dus wij besloten ook te vertrekken. En dat zou nog lang duren. Wij wilden niet terug zoals op de heenweg, want de afstand om de andere kant op te gaan was korter. Maar vele autowegen waren afgesloten voor autoriteiten of publiek, dus wij moesten meer en meer omwegen maken om te komen waar wij wilden komen. Uiteindelijk kwamen taxi chauffeurs naar ons toe, en niet zonder reden. Ze vroegen de hoofdprijs. Normaal zo'n 50 Dirham naar het hotel. Nu werd er 500 gevraagd. No way!

Dus verder lopen. Aankondigingen over het OV waren er niet gedaan, dus wij wisten niet waar wij goed aan deden. We gokten erop, omdat de taxi te duur bleek. Een eind wandelen richting het metrostation van Dubai Mall. Bijna daar, helaas, de mededeling dat vanavond dit station buiten gebruik is. Waarschijnlijk om mensen snel ver weg te krijgen van het centrum. Maar het stond nergens, erg slecht. Gezinnen met jonge kinderen liepen dus met kilometers in de benen en hoorden dit slechte nieuws. We moesten een volgende metrohalte pakken en daar instappen. Dus een kilometer extra gelopen om daar te komen, eenmaal daar. BIZAR DRUK! Echt niet te doen.

Een minuut later liepen wij er al weg, we hadden het besluit snel genomen om nog een metrohalte verder te pakken. Met de vele kilometers in de benen sloeg verzuring toe, maar hopelijk hebben wij dan plaats. En nogmaals, hartstikke druk. Geen beginnen aan. Een rijd van 10 meter breed (!) en 20 meter lang om het metrostation binnen te komen. En dan moet je nog kaartjes kopen en in een metro zien te komen. De moed is diep in de schoenen gezakt, waar ook al een paar blaren te vinden waren.

Vermoeidheid nam ook toe. We hadden zonder overdrijven al zo'n 20 tot 25 kilometer gelopen als je overdag erbij optelt. Maar we moesten door, we dachten er zelfs aan om terug naar het hotel te lopen. Maar er zit een rivier tussen en de totale afstand is zo'n 9 a 10 kilometer. We wilden er niet aan denken en gingen op naar de volgende metro. Weer een kilometer er bovenop en inmiddels de 3e halte waar wij zouden aankomen. We schrokken eerst van de lengte van de rij, maar iedereen stond in ieder geval binnen in de rij. En de rij was slechts een meter of 4 breed. Vanwege drukte werden er ook stapsgewijs een aantal tientallen mensen doorgelaten. Dit maakte dat het soms ineens snel kon gaan. Wij hadden geluk want uiteindelijk waren wij in 15 minuten bij de wachtrij om tickets te kopen. Je merkte om je heen dat iedereen het zat was, een kort lontje had en snel geïrriteerd. Eind goed, al goed. We hadden het gered, hadden kaartjes en gingen naar boven. Elke 2 minuten kwam een metro en die ging helemaal vol. Een kwartier later stapten wij uit in onze wijk en heerste vooral opluchting. Met onze laatste energie richting hotel en in de lift sloeg de klok op 03.00 uur. Vanwege drie uur tijdsverschil met Nederland, was dat het moment waarop jullie NYE beleefden. Ik had verbinding en stuurde de beste wensen naar familie en gooide wat mooie foto's en video's van het kwartier plezier rond middernacht. Uiteindelijk zullen deze beelden altijd gepaard gaan met de gedachten dat wij hebben gelopen. Heel veel hebben gelopen. Wij zijn van 19.00 uur tot 03.00 uur (acht uur lang!) onderweg geweest, voor een kwartier plezier. Hoop frustraties en onbegrip voor de organisatie en aanpak van Dubai. En dat was echt tegen alle verwachtingen in. Uiteindelijk uitgeput naar bed. Morgen de laatste dag...

Dinsdag 1 januari
Een nieuw jaar, een nieuwe dag. In het zonnige Dubai hebben wij goed uitgeslapen. We checkten rond 12.15 uur uit en lieten alle spullen veilig achter, vanwege de lange dag voor de boeg.

We gingen met de metro naar de bekende haltes Burj Khalifa/Dubai Mall om de wijk Jumeirah en omgeving te verkennen. Het was hier rustig in een nieuwbouwwijk. Veel werd er nog aan gewerkt, maar ja, dat is inmiddels bekend in Dubai. We deden het rustig aan en waren de hele dag buiten aan het genieten van de warmte en de laatste zonnestralen. Een drankje buiten op een mooi terras en later een broodje samengesteld en ook weer buiten gegeten.

In de namiddag gingen wij terug naar de metro en daar iets voorbij. Een laatste bezoek aan de Dubai Mall, die dagelijks geopend is tot middernacht. De tijd gevuld door nogmaals uiteten te gaan bij het Italiaans Restaurant Eataly. Vervolgens nog een rondje gewandeld en winkels bekeken. Een laatste keer buiten aan de fontein en een laatste blik op de Burj Khalifa. We pakten nogmaals een mooie show mee, vol met muziek, laser, LED-verlichting en fonteinen.

Dichtbij ons hotel nog afgesloten met koffie en terug naar het hotel. Omgekleed, dus geen korte broek en korte mouwen meer. Toen met de taxi naar DXB Airport. Het zit er bijna op. Het was een bijzondere week met heel veel hoogtepunten. Oud en Nieuw was niet helemaal zoals wij ons hadden voorgesteld, maar achteraf kunnen wij er ook wel om lachen. Dit was het weer, terug in Nederland.

Bedankt voor het volgen!

Gr, Jordy

• 12 Januari 2019 - 17:17

Sabi:

Wauw zeg!!!! Pffff. Wat een rit. Ben gelijk genezen om als gewone Nederlander daar oud en nieuw te vieren. Ben je rijk zit je eerste rang. Maar dit. Was wel echt gaaf dat filmpje!!!