Zhangjiajie & Qingdao - Reisverslag uit Qingdao, China van Jordy Spruijt - WaarBenJij.nu Zhangjiajie & Qingdao - Reisverslag uit Qingdao, China van Jordy Spruijt - WaarBenJij.nu

Zhangjiajie & Qingdao

Door: Jordy

Blijf op de hoogte en volg Jordy

31 Juli 2016 | China, Qingdao

Reisverslag Zhangjiajie & Qingdao

In m'n laatste verslag eindigde ik met de gedachte dat er weer wat moois aan zat te komen. En dat bleek zeker geen leugen. Heb op bepaalde momenten gedacht dat ik nog nooit zoiets had gezien. Heel erg gaaf! Komtie...

Dinsdag 26 juli

Eerder beschreef ik dat ik zo vroeg moest opstaan. Om 4.00 uur was de taxi geregeld. Ik sliep op een dorm room dus ik zorgde de avond ervoor dat alles klaar stond en besloot de douche in de vroege morgen over te slaan. Zou ongemakkelijk zijn om iedereen met mijn gedoe te wekken om half 4.

Daar vertrokken we naar de airport en waren we ruim op tijd. Voldoende tijd om even wat te ontbijten. We zaten bij de pizza hut, want niet alles was open en we hadden geen zin in Chinees om 6 uur 's morgens. Voor de duidelijkheid; er werd echt ontbijt geserveerd. Geen pizza dus, maar gewoon toast met ei, muesli, jus, koffie, etc. Uiteindelijk gingen we om 7.25 vliegen en we kwamen om 9.00 uur aan in Zhangjiajie (hoe?!). De bagage was er al snel en het hotel dat ik had geboekt had een ophaalservice vanaf de airport. Dus een bordje met Jordy Spruijt zag ik in de verte al, kon m'n lach niet inhouden. Nog nooit meegemaakt. Toch een beetje als een god in Frankrijk. Daardoor was ik al tussen half tien en tien uur in m'n hotel. Zag er leuk uit, ruimtelijk, erg vriendelijk personeel, super nieuw en schoon, bovenal een goede ligging.

Ik had weer een kamer voor mijzelf met een heerlijk tweepersoonsbed. Ik pakte m'n spullen uit en besloot het matras al even te gaan testen. Uiteindelijk pakte ik twee uurtjes slaap mee, en dat kon ik erg goed gebruiken. Op advies van het hotel ging ik daarna richting de kabelbaan die vanuit het dorp tot bovenaan de heuvels liep. Een kaartje was prijzig want ik betaalde 259 yuan. Komt neer op 35 euro. Zeker in verhouding met andere producten die je hier koopt, is dat prijzig. Ik kwam er langzaamaan achter waarom dit de prijs was.

De kabelbaan duurde lang. Ik heb er zo'n 30 minuten in gezeten zonder een andere lift te hoeven pakken. Van schitterende uitzichten tot tussengelegen meren, ik heb van alles gezien. Ik had een uitgestippelde route meegekregen vanuit het hotel, maar deze vond ik nergens op de kaart. Na een eind lopen kwam ik zowaar bij een lift en die bracht mij nog een stuk hoger. Hier was dan eindelijk het beginpunt zoals dat bedoeld werd. M'n doel was om zowel de oost- als westkant te zien, aangezien je hier van die glazen bruggen had. Ofwel, bruggen van glas, onder je voeten een paar honderd meter afgrond zien. Dat kaliber. Na een tijdje kwam ik er weer achter dat ik hoogtevrees heb. En hoe zit dat dan? Nou ik ben nog nooit in een achtbaan geweest, maar vliegen en hoge gebouwen heb ik al jaren weinig last van, terwijl een glazen brug weer doodeng was. Ik kan mij nog in 2014 de Tokyo Tower herinneren. Durfde ik het ook niet, haha.... Mietje!

Tijd om een stap te maken, en ik was niet de enige. Ik kwam een leuk stel tegen van 27 en 28. Zij uit Kaapverdië, hij uit Korea. Samen wonend en werkend in Shanghai. Nu voor een weekend hier. Het ontstond doordat ik aanbood een foto van hen samen te maken, nadat vele selfies waren mislukt. Waren ze blij mee, en ze konden er meteen een paar van mij maken. Zij en ik stonden op hetzelfde ritme te trillen van de zenuwen, dat scheelde. We moesten er tegelijkertijd om lachen. Daarna moesten we dezelfde kant op, naar de hoogste 'natuurlijke brug'. Ondertussen genoten wij van de meest bijzondere uitzichten!

Ze spraken fantastisch Engels en mijn talenknobbel begon ook steeds lekkerder te gaan. Het waren leuke gesprekken over van alles en nog wat en zo deelden wij de daarop volgende uren. Na de busrit langs kronkelwegen door de bergen waar je wagenziek van werd, waren wij terug in het dorpje. Het was half 8 in de avond en zij gingen zich bewegen richting de airport. Als het even uitkomt gaan we samen uiteten en/of een drankje doen in Shanghai, aanstaande week. Zou tof zijn, maar alles kan zomaar anders lopen.

De rest van de avond hield ik mij rustig. Heerlijke douche gepakt, nog even gelegen en toen naar een restaurant op advies van het hotel. Ze had de titel opgeschreven, maar toch leek de titel toen ik voor de deur stond niet op de titel op m'n blaadje. Uiteindelijk bleek het echt de juiste te zijn. Ik heb in ieder geval goed en betaalbaar gegeten.

Woensdag 27 juli

Er werd mij aangeraden naar het Forest Park te gaan. Uurtje met de bus. Ik had om 7.30 uur afgesproken om te ontbijten, maar daar aangekomen was het niet klaar. Ze hadden geen toast. Of ik dan muesli wilde? Nou prima, want ik had geen zin meer om op zoek te gaan naar een ontbijt vanwege enige haast om niet te laat daar aan te komen. Nadat het gemaakt en opgegeten was, liep ik rond 8.15 de deur uit. Uiteindelijk had ik pas om 9.00 uur de bus. Het zit er een paar honderd meter vandaan, maar het was een ramp. Of mensen wílden mij niet begrijpen, of ze kónden gewoon niet beter. Ik werd van de ene naar de andere kant gestuurd en dat is toch een paar honderd meter steeds. Uiteindelijk wilde iemand mij helpen en rende nog achter de juiste bus aan, maar de chauffeur was al vertrokken en stopte niet. Kon ik tien minuten wachten en had ik hem alsnog. Zowel aan het ontbijt, als de prijs voor de bus, kon ik merken dat het allemaal duurder is dan in de vorige plaatsen. Ook hier was de entree weer 250, dus zo'n 35 euro. Best prijzig maar je had dan wel direct een vierdagen-pas. Punt was alleen dat ik slechts één dag ging. Zoals velen.

Waar ik mij het eerste uur vooral aan stoorde was de enorme drukte. Ik had gepland er veel vroeger te zijn, maar dit was best bizar. En het was erg warm ondanks dat ik door een park liep vol schaduw. Het was wel mooi om te zien hoor, dat wel, heb weer veel foto's gemaakt. Moest tegelijkertijd op m'n hoede zijn, wan het zat vol met apen. Het begon met veel wandelen. Ik ging eerst voor de kleine ronde waarbij je weinig hoefde te klimmen en bijna een uur kon wandelen. Daarna een stuk geklommen, want dat was nodig om echt wat te zien van het national park. Ik heb trouwens alleen de kleine ronde, helemaal links, gemaakt. Het was toen wel te merken dat je een pas koopt voor 4 dagen. Maar na alle activiteiten had ik hier ook niet meer dan één dag willen rondlopen. Oja, dit park wordt ook wel Avatar Mountains genoemd. Als je google't vind je het een en ander waar ik was. Het was mij na deze dag in ieder geval duidelijk dat ik toe was aan wat rust, even relaxen en ontspannen. Ik gooide m'n plannen om en besloot niet naar Guilin/Yangshuo te gaan. Ik boekte een ticket, zocht een hostel met eigen kamer, want die privacy bevalt mij wel in zoverre dat ik graag de meerprijs betaal. Eind volgende week ben ik weer in Nederland, dan ga ik wel weer op m'n uitgaven letten....

Na alles te hebben geregeld ging ik weer m'n spullen bijeenrapen, inpakken en buiten een hapje eten. Ik had alleen de pech dat er maar één vlucht per dag vliegt naar m'n vervolgbestemming. En die was opnieuw heel vroeg. Balen!

Donderdag 28 juli

Ik had gisterenavond al geregeld dat er een taxi zou komen naar het hotel. Om 6.30 uur was hij er en stond ik klaar. Ik liet m'n pasje achter en vertrok weer. Een kwartier later was ik al op de airport. Na alles te hebben gedaan en door de controles te zijn gegaan, ging ik om 7.45 uur boarden en vloog ik een halfuur later. Althans, zo was het bedoeld. Ik begreep uiteindelijk dat er vertraging was om voor mij onbekende reden, maar ik heb weer wat nieuws ervaren intussen.

Om half 9 stonden we nog beneden en viel ik in slaap. Ik werd om half elf a elf uur wakker en besefte ineens dat ik werkelijk niets heb meegekregen van het opstijgen. Sterker nog, op het tijdstip dat ik wakker werd, hadden wij er al moeten zijn. Na drie kwartier kwamen we aan, wat dus betekende dat we ongeveer een uur vertraging hadden opgelopen. Had er geen moeite mee, want ik kwam aan in Qingdao. Een badplaats ergens tussen Beijing en Shanghai. Het werd tijd voor een paar dagen niks doen.

Maar zo makkelijk ging dat natuurlijk niet. Ik pakte de bus vanaf de airport, direct viel mij de prijs op. Veel hoger dan in voorgaande plaatsen. Met de bus ging ik tot de laatste halte, namelijk het treinstation. Vanaf daar zou ik gaan lopen, op zoek naar het geboekte hostel. Maar m'n kaartje bleek toch niet zo volledig en het adres (in het Chinees) op m'n telefoon, daar kwamen zelfs de lokale Chinezen niet mee vooruit.

Uiteindelijk 65 minuten rondgelopen met bepakking, ofwel grote backpack, kleine daypack, reisgids in m'n rechter hand en telefoon in m'n linker hand. Ik zat te appen met m'n moeder terwijl ik in de zon met 33 graden en deze bepakking de weg probeerde te vinden. Uiteindelijk na een uur dus gevonden. Drijfnat was ik van het zweet. Meteen gedoucht en opgefrist, maar door de vertraging en zoektocht was het ineens namiddag. Lekker rustig aan gedaan en wat gebabbeld. Uiteindelijk had ik 5 minuten nodig om te weten in wat voor gebied ik terecht was gekomen. Ik maakte een praatje, Engels was gebrekkig, bij inchecken en kamer laten zien stond ie vooral stil bij onzinnige dingen. Ik zei even op pad te willen gaan, maar omdat ik er zo lang over deed, wilde ik een plattegrond zodat ik het kon terugvinden. Zelfs in de hostels van 5,45 per nacht hadden zij dit wel, maar hier niet waar ik het zesdubbele betaalde. Ja ze hadden een hele speciale, als je die vier keer dubbelvouwt blijft er nog A4 over. Niet praktisch dus, en moest je voor betalen. Alles stond mij tegen, dus dan maar gewoon proberen op basis van m'n richtinggevoel.

Uiteindelijk bleken de hoofdwegen erg makkelijk te zijn. De hoofdweg eindigde op t strand dus dat werd m'n coördinatiepunt, haha. Verder met m'n handdoek, leesboek, telefoon en oordopjes op weg naar het strand. Namiddag was het al, maar er waren nog veel mensen. Heb geen duik gewaagd, want al m'n spullen zaten in m'n tas. Morgen nieuwe poging en zal ik vooraf even m'n portemonnee legen.

Na een paar uurtjes besloot ik de boulevard te gaan verkennen. Daarna ben ik een pizza'tje gaan eten in de Pizzahut. Vervolgens het hostel weer kunnen vinden en nog wat kleding gewassen.

Vrijdag 29 juli

Onrustige nacht en half tien wakker, even wakker, en weer in slaap tot half één. In ieder geval was ik bijgeslapen. Ik kwam hier voor rust, niks doen en wat zon meepakken aan het strand. Die eerste twee lukten aardig, maar ik ging ook vandaag pas in de namiddag naar het strand. Ondanks 't warme weer heb ik dus nog geen kleur opgedaan, helaas.

Wel lekker gezwommen en m'n boek in gedoken. Best een aardig strand alleen moet je door met zeewier gevulde meters voordat je er echt in bent. Watertemperatuur ook prima! Uiteindelijk huiswaarts en even wat gegeten, daarna nog even op FaceTime gezeten en m'n reisverslag getypt. Daarnaast weer een vlucht en hotels geboekt voor de laatste dagen. Geen noemenswaardige dag voor het verslag, maar wel voor m'n geest. Even lekker niks doen, want de batterij moet weer volledig geladen zijn bij thuiskomst.

Zaterdag 30 juli

Lekker wakker worden, zonder wekker, en op het gemak aan de dag beginnen. Uiteindelijk op laag tempo door de hoofdstraten van Qingdao gelopen. Dacht even dat ik een kleine vestiging zag van Pa z'n koikarpers, maar t aquarium was gevuld met van alles dat de pan in moest, want 't bleek een restaurant. Ik sloeg even over en maakte in een lokale supermarkt een pitstop voor eten en drinken. Op naar het strand, meteen een duik genomen want het was goed warm...

Het voelde echt heerlijk. Beetje dobberen, beetje aangestaard worden, beetje gefotografeerd worden door Chinezen, beetje boek lezen, beetje muziek luisteren. Prima leven zo!

Om de zoveel tijd nam ik weer even een duik, maar vanaf 15.00 uur begon de bewolking flink door te zetten en had ik er niet zo'n zin meer in. Na wat boodschapjes ging ik terug naar de kamer. In de namiddag / begin avond ging ik weer op pad. Niet in zwembroek maar in normaal outfit. Mezelf getrakteerd op een lekker bordje met zalm en er was goede wifi, dus daar heb ik nog even goed gebruik van gemaakt.

Verder lekker richting hostel en tijd genomen voor mijzelf en m'n backpack weer bij elkaar geraapt. De volgende dag moest ik uitchecken.

Zondag 31 juli

Toch liep de avond weer langer door dan gedacht, net als m'n nachtrust, maar 't was heerlijk en had toch geen concrete plannen voor de dag. Dus uitgeslapen, opgefrist en daarna uitgecheckt. M'n grote backpack achtergelaten en met volgepakte kleine tas richting strand. Wel eng want als ik het water in ging, zat m'n halve leven in die tas. Zoals paspoort, bankpas, creditcard, veel contant geld, telefoon, camera. Dus bleef dicht aan de waterkant met een oog gericht op m'n tas. Zou wat zijn als dat fout ging....

Gelukkig gebeurde dat niet en ging ik in de namiddag richting m'n verblijf. Dit verblijf was wel de minste die ik gezien heb in China, geen aanrader. Toen kleedde ik mij om van m'n strandkleding en ging met alle spullen op naar bus 702 die mij zou brengen naar de airport. Gelukkig vertrok ik (op aanraden) op tijd, want het ging 99% goed en daarna 100% fout.

Met een t-shirt, tweede gevulde tassen en mijn schouders, moet je vooral geen uren onnodig rondlopen. Maarja...... Bijna niemand spreekt de taal en wie moet je dan geloven als twee mensen die je aanspreekt, precies het tegenovergestelde zeggen. Maar een jonge gast en twee meisjes wilden met mij meelopen vanaf een bepaald punt. Op dat punt stond ik precies een uur later weer samen met hen, want dát bleek de juiste plaats te zijn. Had toen wel de nodige stappen in de benen. Gelukkig kwam ik op de locatie een stel tegen die dezelfde kant op moest. Ik pakte met hen de bus en was nog steeds op tijd op de airport. Vlak na aankomst schoot mij te binnen dat ik bij het hostel even m'n spullen te drogen had gehangen van de stranddag. Ofwel m'n zwembroek, sneldrogende handdoek en ik had nog een grote fles water. Ik ga ervan uit dat alles wel droog is inmiddels, en het water niet meer koud is, want die liggen er nog. Op naar een nieuwe zwembroek bij thuiskomst in NL, o toevallig, dat was ik van plan. Haha!

Om 22.05 vlieg ik straks naar Shanghai. Heerlijk veel zin in. Toch wel goed om m'n rust te hebben gepakt. Nu de laatste stop met beide handen aanpakken. Foto's op deze blog plaatsen gaat niet zo handig helaas. Zal bij thuiskomst wat toevoegen.

Ik hoop jullie weer vermaakt te hebben, bedankt voor alle leuke reacties. Zelf ben ik toe aan een nieuwe stop. Het zien van de skyline van Shanghai en het kopen van wat souvenirs staan nog op m'n planning. Met het ontbreken van zwembroek en handdoek heb ik dáár nu weer extra ruimte voor in ieder geval. De rest laat ik op mij afkomen....

Jordy

  • 31 Juli 2016 - 17:38

    Jan:

    Zo we zijn weer bijgepraat. Wat een belevenissen he?
    Mooi om te lezen met hier en daar een flinke glimlach op ons gezicht.
    Nu we dit lezen zit je nog in het vliegtuig op naar je laatste bestemming in China en heel toevallig komt er een vliegtuig over.
    Zou jij er in zitten? Hahahaha
    Jordy, geniet nog van je laatste dagen daar.
    We blijven je volgen hoor maar dat wist je al wel he?

    Groetjes!

  • 31 Juli 2016 - 19:23

    Karin:

    Weer super geschreven Jor!!
    Nu aan je laatste trip , op naar Shanghai!!
    Wat een indrukken!!
    Dikke kus xxmam

  • 01 Augustus 2016 - 12:26

    Peet :

    Hallo Jord ik heb genoten echt gaaf thx

  • 01 Augustus 2016 - 19:46

    Leo:

    Weer gaaf man , dat slecht slapen snap ik . Ga nu een beetje je moeder missen .nog veel plezier

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: China, Qingdao

Rondreis China

Rondreis door China. Het aftellen kan bijna beginnen...

Recente Reisverslagen:

03 Augustus 2016

Shanghai

31 Juli 2016

Zhangjiajie & Qingdao

25 Juli 2016

Chengdu

22 Juli 2016

Xi'an

18 Juli 2016

Beijing
Jordy

Actief sinds 27 Juni 2011
Verslag gelezen: 610
Totaal aantal bezoekers 96083

Voorgaande reizen:

10 Februari 2024 - 25 Februari 2024

Sri Lanka

17 Juni 2023 - 11 Juli 2023

Peru

14 Mei 2023 - 21 Mei 2023

New York City

01 Oktober 2022 - 22 Oktober 2022

Laos & Thailand

24 September 2022 - 26 September 2022

Lissabon

15 April 2022 - 19 April 2022

Newcastle

05 Augustus 2021 - 23 Augustus 2021

Frankrijk, Italië & Zwitserland

16 Juli 2021 - 20 Juli 2021

Parijs

05 September 2020 - 19 September 2020

Duitsland

27 Juli 2019 - 17 Augustus 2019

Indonesie

29 Mei 2019 - 02 Juni 2019

Berlijn

26 December 2018 - 02 Januari 2019

Dubai (NYE)

20 Juli 2018 - 02 Augustus 2018

Iran

21 April 2018 - 28 April 2018

Valencia

31 Maart 2018 - 02 April 2018

Kopenhagen

27 December 2017 - 01 Januari 2018

Budapest (NYE)

01 September 2017 - 25 September 2017

Zuid Afrika

25 April 2017 - 02 Mei 2017

Marokko

14 Juli 2016 - 04 Augustus 2016

Rondreis China

16 Juli 2015 - 21 Juli 2015

Rondreis Italië

02 April 2015 - 05 April 2015

Stedentrip Parijs

16 Juli 2014 - 10 Augustus 2014

Japan & Zuid Korea

19 December 2013 - 22 December 2013

Stedentrip Londen

26 Juli 2013 - 23 Augustus 2013

Rondreis Costa Rica

01 Mei 2013 - 07 Mei 2013

Stedentrip New York

21 Juli 2012 - 15 Augustus 2012

Reis door Vietnam

26 Augustus 2011 - 26 December 2011

Stage in Curacao

08 Juli 2022 - 30 November -0001

Andalusië

Landen bezocht: