Chengdu - Reisverslag uit Xi'an, China van Jordy Spruijt - WaarBenJij.nu Chengdu - Reisverslag uit Xi'an, China van Jordy Spruijt - WaarBenJij.nu

Chengdu

Door: Jordy

Blijf op de hoogte en volg Jordy

25 Juli 2016 | China, Xi'an

Reisverslag Chengdu

Ja dat was nogal wat, zeg. In plaats van op vakantie te gaan, ben ik gerold in een cursus 'omgaan met tegenslagen'.

Haha nee tuurlijk niet, geintje. Maar om te zeggen dat het vlekkeloos gaat? Nee. Maar heb ik er minder plezier in? Ook nee. Goed teken dus.... Ik vertel het even.

Op advies van het hostel pakte ik om 18.00 uur de taxi, maar dat werd tien minuutjes later. Door alle drukte op de weg, schoot het allemaal niet zo op als ik voor ogen had. Ik had wel een legendarische taxichauffeur. Heb nog nooit op zoveel fietspaden gereden met een auto, nog nooit iemand zoveel onterecht voorrang zien nemen haha. Iedereen werd opzij getoeterd, en een vent werd bijna geschept. Ervaring op zichzelf, maar ik kwam aan om half 8 en dat vond ik al heel wat! Om 21.02 zou mijn trein gaan. Zou, ja. Ik ging naar de ticketbalie en er was niemand die mij iets kon vertellen want niemand sprak een taal die ik sprak. Tot een kleine Chinese dame ineens iets opving en te hulp schoot. Wat bleek nu? De trein ging helemaal niet meer en ik zou m'n geld terugkrijgen. Ik kon alleen nog vandaag reizen door twee uur later weg te gaan, een tragere trein te nemen en in plaats van een soft sleeper, een hard seat te nemen. Oftewel het WK Zitvlees Testen 2016. Moet je mij hebben.....

Zaterdag 23 juli

De rit duurde en duurde. Man, echt heel lang. Nog erger werd het toen de zon opkwam en ik op de klok zag dat het pas 5.30 uur is. Tot dat moment had ik slechts een paar keer m'n ogen gesloten voor een minuut of 20 a 30.

Weer één a twee uur verder gingen alle gordijnen open en werd er langzaamaan weer een lading vreten tevoorschijn getoverd. Ik zeg bewust geen 'eten' want daar leek het allemaal niet op. Vanaf 7.00 uur kwamen de tien verschillende smaken noodles m'n neus ingeboord, later volgden er nootjes, pitjes en nog veel meer wat ik niet kon verklaren op de vroege morgen. Uiteindelijk ging de muziek aan waar ik niets van verstond en waar m'n eigen oordopjes niet bovenuit kwamen. Toen wist ik het, zo'n hard seat ga ik niet nog een keer boeken. Het werd nog leuker toen we om half 9 ergens anderhalf uur stil stonden, terwijl niemand er iets om leek te geven. Met m'n brakke hoofd bestelde ik een flesje water en hoopte in Chengdu ergens een lunch mee te gaan pakken. Want de maag wil ook wel weer wat.

Finally, het is 12.30 uur en meneer is op Chengdu (ik vertrok om 22.30 uur, reken maar uit). Nog belangrijker, meneer is UIT de trein en kan z'n benen weer strekken. Ter compensatie pak ik de taxi ipv het openbaar vervoer, want ik was er wel even klaar mee (kostte ook slechts 6,50 in euro's). Daarna inchecken, bagage neergooien en even douchen. Ik werd al wat meer waard met deze verschijning.

Het hostel zag er weer top uit. Goede sfeer, vriendelijk en goed Engelssprekend personeel, lekkere lounge incl mogelijkheid tot eten. Het was tijd voor wat relaxen, even op Skype om m'n ei kwijt te kunnen na deze tocht. Mijn dorm room kon nog drie kamergenoten verwachten en een daarvan kwam niet veel later aan. Aardige gast uit Polen van 32, ook op rondreis van een paar maanden. Later kwam die andere Nederlandse al aan in de namiddag en zaten we beneden te relaxen. Om 19.00 uur begon de cursus Dumplings maken in het hostel waar wij alledrie aan mee deden. Ik bleek weer een geboren chefkok te zijn. Nee niet bepaald, vond het wel leuk maar had er weinig feeling voor. Daarna gingen wij ze opeten, maar viel nogal tegen ondanks ze selfmade waren. Verder eigenlijk nauwelijks avond gegeten en meer biertjes op het pad. We besloten de stad in te gaan om wat te stappen.

De taxi bracht ons naar de barstreet en dat zag er behoorlijk modern uit. Dat zag je aan de gebouwen, verlichting en barretjes. Na heen en weer te zijn gelopen, hadden wij er een uitgekozen en zaten we in de buitenlucht op een lounge bank. Het bekende spelletje erbij met dobbelstenen. Veel gelachen en de biertjes ging weer op een lekker tempo.

Na een tijdje besloten we nog even verder te gaan kijken naar een echte club. We arriveerden in een cocktailbar. De dj was Nederlands en draaide goed, en z'n broer was er ook bij die ons na een uurtje meenam naar een van de bekende clubs genaamd Jellyfish. Daar ging de muziek al wat harder en ruiger, was wel leuk om nog een uurtje mee te pakken. M'n telefoon was ondertussen al op en zodoende kon ik niets meer vastleggen en delen. Helaas was ik ook niet meer bereikbaar, paniek in de tent. Zal voortaan maar even goed opletten...

Zondag 24 juli

Nadat ik om half vier pas in het mandje lag. Viel ik in slaap en schrok om 12.45 uur wakker. Één ding stelde mij gerust en dat was dat die andere twee ook rond dat tijdstip wakker werden. Gelukkig hadden wij geen concrete plannen dus we deden rustig aan. Uiteindelijk gingen we in de namiddag een rondje lopen door de stad. Zo ontdekten wij het Tibetaans Kwartier met hier en daar een mooie tempel. Veel gewandeld en foto's gemaakt. Later nog uiteten geweest en op huis aan gegaan.

Helaas was m'n ritme verlegd en was ik totaal nog niet moe. Toen heb ik mn route uitgestippeld, vlucht geboekt en een hostel geboekt. Hierna zit ik niet voor € 5,45 per nacht, maar heb ik wel wat meer luxe en vrijheid. Heerlijk! Uiteindelijk ging ik pas om 3.30 uur slapen en ging de wekker om 6.30 uur. Kan niet zeggen dat ik zo heel energiek was. Maar de ochtend kon ik makkelijk aan. Na een ontbijt kwamen wij om 8.00 uur aan met de taxi bij de nummer één activiteit van Chengdu: Giant Panda Breeding Centre.

Even kaartjes kopen en het park in. En na een kwartier was het al raak. Heerlijk liep daar een panda aan bamboe te knagen. Wat een waanzinnig dier, echt schitterend. Om te knuffelen, urenlang. Maar ik kon mijzelf weerhouden een poging te wagen. Uiteraard staan ook hiervan de mooiste foto's weer op m'n camera en die volgen pas in Nederland. Ik heb er wel een paar gemaakt die aardig waren voor een telefoon. Zal wat proberen toe te voegen.

We liepen door het park en kwamen ook de Nederlandse gasten uit de nachtclub tegen en zo gingen we verder met 6 man in dat park. Ook de rode panda nog mogen aanschouwen, al zag die er veel actiever uit dan die anderen. Is ook wel een stuk kleiner en lichter.

Door zo vroeg in het park te zijn hebben wij een hoop drukte vermeden en waren wij na middaguur alweer buiten. We gingen met z'n allen eten in de buurt van ons hostel en de rest van de dag was het een beetje hangen en relaxen. In de avond alvast uitgecheckt, zodat ik om 4.00 uur alleen nog de sleutel en het pasje hoef achter te laten. Waarom zo vroeg? Nou de volgende bestemming ga ik heen vliegen, en er gaat slechts één vlucht en dat is meteen om half acht in de ochtend. Maar als ik het goed heb, krijg ik er straks ook iets heel moois voor terug!

Ik heb opnieuw zin in een nieuwe omgeving na drie nachten en belevenissen in Chengdu. Bedankt voor het volgen weer en tot het volgende verslag!

Jordy

  • 25 Juli 2016 - 18:13

    Diwi:

    Powerbank?

  • 25 Juli 2016 - 19:15

    Karin:

    Haha die treinreis!! Hoorde je hier !!

  • 25 Juli 2016 - 21:11

    Jan:

    Man wat een belevenissen allemaal. NOG meer respect voor je man.
    Leuk dat van die panda's.
    Succes verder.
    Groet,
    Jan

  • 25 Juli 2016 - 21:20

    Wilco:


  • 26 Juli 2016 - 06:39

    Geert:

    Mooi verhaal weer kerel....

Tags: Chengdu, Panda, China

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: China, Xi'an

Rondreis China

Rondreis door China. Het aftellen kan bijna beginnen...

Recente Reisverslagen:

03 Augustus 2016

Shanghai

31 Juli 2016

Zhangjiajie & Qingdao

25 Juli 2016

Chengdu

22 Juli 2016

Xi'an

18 Juli 2016

Beijing
Jordy

Actief sinds 27 Juni 2011
Verslag gelezen: 610
Totaal aantal bezoekers 95474

Voorgaande reizen:

10 Februari 2024 - 25 Februari 2024

Sri Lanka

17 Juni 2023 - 11 Juli 2023

Peru

14 Mei 2023 - 21 Mei 2023

New York City

01 Oktober 2022 - 22 Oktober 2022

Laos & Thailand

24 September 2022 - 26 September 2022

Lissabon

15 April 2022 - 19 April 2022

Newcastle

05 Augustus 2021 - 23 Augustus 2021

Frankrijk, Italië & Zwitserland

16 Juli 2021 - 20 Juli 2021

Parijs

05 September 2020 - 19 September 2020

Duitsland

27 Juli 2019 - 17 Augustus 2019

Indonesie

29 Mei 2019 - 02 Juni 2019

Berlijn

26 December 2018 - 02 Januari 2019

Dubai (NYE)

20 Juli 2018 - 02 Augustus 2018

Iran

21 April 2018 - 28 April 2018

Valencia

31 Maart 2018 - 02 April 2018

Kopenhagen

27 December 2017 - 01 Januari 2018

Budapest (NYE)

01 September 2017 - 25 September 2017

Zuid Afrika

25 April 2017 - 02 Mei 2017

Marokko

14 Juli 2016 - 04 Augustus 2016

Rondreis China

16 Juli 2015 - 21 Juli 2015

Rondreis Italië

02 April 2015 - 05 April 2015

Stedentrip Parijs

16 Juli 2014 - 10 Augustus 2014

Japan & Zuid Korea

19 December 2013 - 22 December 2013

Stedentrip Londen

26 Juli 2013 - 23 Augustus 2013

Rondreis Costa Rica

01 Mei 2013 - 07 Mei 2013

Stedentrip New York

21 Juli 2012 - 15 Augustus 2012

Reis door Vietnam

26 Augustus 2011 - 26 December 2011

Stage in Curacao

08 Juli 2022 - 30 November -0001

Andalusië

Landen bezocht: