Rome - Reisverslag uit Rome, Italië van Jordy Spruijt - WaarBenJij.nu Rome - Reisverslag uit Rome, Italië van Jordy Spruijt - WaarBenJij.nu

Rome

Door: Jordy

Blijf op de hoogte en volg Jordy

29 Juli 2015 | Italië, Rome

Rome

De reis vordert al behoorlijk en ook de afgelopen dagen hebben we weer veel gedaan, bezocht, gezien en gefotografeerd. Laatst kwamen wij aan in Rome.

Zaterdag 25 juli
Eenmaal aangekomen bleken wij nipt te vallen binnen het gedeelte waar je grote dagdelen niet in mocht/kon rijden. Op het moment dat wij aankwamen mocht dit gelukkig nog wel. Na de auto geparkeerd te hebben, gingen we inchecken in het hotel.

De dag ervoor hadden we al een globale planning gemaakt met drie bezoeken die in de buurt liggen. We begonnen met het Colosseum, waarvandaan wij op slechts tien minuten lopen verbleven. Wat een enorm stadion/gebouw is dat al van buitenaf. Wat dat betreft doet de naam eer aan.

Na het eten van een broodje, haalde JW entreekaarten en bezochten we het Colosseum. We liepen eerst een volle ronde langs de onderste laag. Schoten mooie plaatjes tegen de strakblauwe lucht en verdiepten ons in het verhaal en de historie zoals op de borden werd weergegeven.

Na ook de tweede laag te hebben gezien, hielden wij het voor gezien. De tijd vloog alweer voorbij en we hadden nog meer activiteiten op de planning. Zo gingen we naar de Palatijn. Het is een heuvel (één van de zeven in Rome) die als eerst bewoond werd. Op deze heuvel hadden de keizers hun paleis.

Na een wandeling over de heuvel, liepen wij direct tegen het Forum Romanum aan. Dit kwam goed uit met ons ticket en werd de derde activiteit. Als er niet zoveel toeristen zouden lopen, zou je overtuigd zijn dat je een reis terug in de tijd hebt gemaakt. Het ene is nog ouder dan het andere. Je kijkt er je ogen uit, overal om je heen. Daarnaast is het, na het besef dat zij dit honderden jaren terug hebben gemaakt, extra bijzonder. Dit was in de oudheid het centrum van Rome voor politieke, juridische, religieuze en commerciële zaken.

Na een lange middag in de warmte en een bezoekje aan het terras, gingen we terug naar het hotel. In de avond wat gegeten, gewandeld en nog wat foto's van het Colosseum bij nacht gemaakt.

Zondag 26 juli
De volgende ochtend bleef ik een ochtendje relaxen bij het hotel. JW bezocht een museum in de buurt tot het middaguur. Daarna heeft hij fietsen gehuurd voor deze dag en morgen. Lopend bleek toch allemaal net te ver te zijn.

In de middag gingen we naar het Centro Storico, ofwel de oude stad. Nog een aantal highlights wilden wij hier zien, zoals
- Het Pantheon
- De Trevifontein
- Piazza Navona

We begonnen met het Pantheon, en deze in Rome is de bekendste ter wereld en is gebouwd/herbouwd zo'n 2000 jaar terug. We lieten de fietsen daar op het plein en gingen van daaruit op zoek naar de Trevifontein. Eenmaal aangekomen een flinke domper. Er was niet zo veel aan. Het was omringd door hekken en er was geen water, dus geen sprake van een fontein. Dit heeft met een restauratie te maken die een aantal maanden terug in gang is gezet. Naar verwachting is deze in het najaar klaar. Voor nu, wel gezien, maar niet echt mooi bekeken.

We pakten de fiets op weg naar Piazza Navona. Waar een oude kerk en enkele fonteinen zijn gebouwd. Daarna gingen wij verder naar de Spaanse trappen en de fontein die daarvoor ligt, deze is zoveel in het nieuws geweest toen er onrust was met aanhangers van AS Roma en Feyenoord. Na dit bezoek fietsten wij een rondje door het park en bekeken Villa Borghese, voordat we huiswaarts gingen.

Maandag 27 juli
De laatste dag in Rome zou een bezoek zijn aan Vaticaanstad. We hadden echter niet stilgestaan om kaarten te kopen. Ja, op zondagavond, maar toen kon het al niet meer en we hadden slechts één dag voor de boeg. We gingen bijtijds en zagen tot twee keer toe een enorme rij mensen. Eerst voor een bezoek aan de Sint-Pieterskerk en daarna voor het Vaticaan Museum.

We besloten eerst naar het Museum te gaan. Terwijl ik in de rij ging staan, zocht JW de mogelijkheden om niet de hele dag in de felle zon te hoeven wachten. Helaas waren er twee keuzes: 20 euro betalen en ten minste 1,5 uur in de rij staan voor het museum + daarna opnieuw in een lange rij voor de kerk.
Of, en daarvoor hebben wij gekozen, betaal 50 euro en doe een georganiseerde tour door het museum, de Sistine Chapel en de kerk (en vermijd alle wachtrijen).

We begonnen en werden van prachtwerk naar prachtwerk begeleid. Een tegenvaller; de drukte sloeg nergens op. Er stond ook in de Lonely Planet dat er op een drukke dag 20.000 bezoekers komen. En op maandag bleken alle andere musea gesloten, dus een tip: boek de musea en activiteiten op tijd en niet op maandag ;-)

Het is zeker een must see en dat bewees het ook. De Sixtijnse Kapel daarna was ook schitterend. Zó oud, zo groots en niet voor niets zo populair. Daarna bezochten we de grootste kerk ter wereld. Nu heb ik in verschillende landen en steden al kerken bezocht, maar nog nooit zo indrukwekkend als deze. De hoogte, de paden, de diepte... Was gaaf om te zien!

Rond 1 a 2 uur in de middag hadden we het gezien en zagen we nog altijd een verschrikkelijk wachtrij in de zon. Blij dat we daar niet zijn aangesloten. Binnen het Vaticaan lunchten wij nog wat, voordat we over de Engelenbrug terugkeerden naar het stadscentrum. We hadden bezocht en gezien wat wij wilden in Rome. We besloten nog een middag op laag tempo de winkels te bezoeken en aan het begin van de avond was het mooi geweest.

Rome was top, een soort open museum van de oudheid in een vorm zoals ik het niet eerder heb gezien. Het was wel de drukste stad van allen, en de warmte in deze tijd van het jaar was behoorlijk. De stad heeft wel een aantal kraantjes bij de activiteiten met water dus daarmee kun jij je enigszins verkoelen.

Hierna sluiten we af met de Amalfi Kust en Napels. We gaan wat relaxen tov de drukke steden... Zin in!

Gr Jordy

• 29 Juli 2015 - 13:18

Sabine:

Mooi geschreven weer zeg

• 04 November 2016 - 10:07

Kevin Jay Schneider:

Hallo,

Mijn naam is Kevin Jay Schneider. Ik ben 24.

Ik ben betreft nieuw om zelfstandig om een vakantie te gaan boeken, o.a. betreft geldzaken vakantie. Ik heb samen met mijn familielid besloten op dinsdag 27 t/m vrijdag 30 december 2016 op vakantie te gaan naar Rome.

Heeft u wat advies of tips voor de vakantie voor mijn in Rome?

Met vriendelijke groeten,

Kevin Jay Schneider