Amalfi Kust, Capri & Napels - Reisverslag uit Napels, Italië van Jordy Spruijt - WaarBenJij.nu Amalfi Kust, Capri & Napels - Reisverslag uit Napels, Italië van Jordy Spruijt - WaarBenJij.nu

Amalfi Kust, Capri & Napels

Door: Jordy

Blijf op de hoogte en volg Jordy

03 Augustus 2015 | Italië, Napels

In de ochtend van dinsdag 28 juli verlieten wij de grote stad Rome en gingen op weg naar de Amalfi Kust. Dit wilde ik graag eens bezoeken vanwege het BNN-programma 3 Op Reis dat in Positano is geweest met Dennis Storm. Zie de aflevering hier vanaf 21e minuut en 30 seconden: http://www.uitzendinggemist.net/aflevering/244291/3_Op_Reis.html

Na vertrek vanuit Rome, ruim 200 kilometer zuidwaarts, kwamen we in de buurt van Napels. Wij reden langs de vulkaan Vesuvius, en langs de kust. Schitterende Panorama-uitzichten, mooie baaien en lange kronkelwegen gingen voorbij tot we in Positano aankwamen. Dit was eigenlijk de gewenste bestemming, maar alles zat al vol en gelukkig konden wij nog wel iets boeken in Praiano. Dat is de eerstvolgende plaats (5 km verder) en zo reden wij verder naar onze bestemming.

We moeten eerlijk zijn; we waren voorbereid. Man, man, man... even bijkomen. Nadat JW met veel moeite ergens op een heuvel de auto had geparkeerd, konden we zo'n 100 treden omlaag wandelen met dik ingepakt koffers omdat het hotel daar ligt. Het hotel zag er meer dan prima uit en het uitzicht over de Amalfi Kust en Positano was waanzinnig mooi.

Verder hielden wij het deze dag rustig, we gingen naar het strand. Máár, daarvoor eerst weer tot halverwege naar boven en vanaf daar een lang pad volgen met de bijbehorende traptreden. Eenmaal bij het strand in het dal uitgekomen, was de verkoeling heerlijk. Wel het heetst van de middag en we gingen na een halfuurtje terug naar het hotel, om niet keihard te verbranden. Weer de trappen op, en op het eind weer een stukje omlaag. JW telde vanaf het begin mee en telde maar liefst 300 traptreden. Dus voor een bezoekje aan het strand was je 600 (heen en terug) verder. Heerlijk zo’n rustgevende vakantie, haha.

Uiteten in de avond betekende weer naar het dorpje, en jawel 100 treden omhoog en na het eten weer omlaag. We zouden doorhebben dat we zeezicht hebben vanuit het hotel, haha.. ;-)

Woensdag 29 juli
Dit was een typische dag zonder concrete invulling vooraf. Reisverslag maken, boek lezen, strandje, terrasje pakken, zoiets. Vooral lekker ontbeten in het hotel, en uitslapen en ontspannen. Was ook wel nodig na Siena, Florence en Rome achter elkaar. Het blijft ten slotte echt vakantie, om bij te komen.

De traptreden naar het strand waren we inmiddels behoorlijk zat. Gelukkig staat morgen Capri op het programma en de dag daarna vertrekken we uit dit hotel. Dus we zouden het strand niet meer bezoeken en de route niet meer bewandelen, gelukkig.

Donderdag 30 juli
Aan de balie van het hotel hadden we een reservering gemaakt voor de boot naar het eiland Capri. Vanuit Positano zouden we de boot pakken en aangezien het parkeren daar onmogelijk is, stond er een aardige route op het programma. Planning:
8.30 ontbijten in het hotel
9.15 naar het dorpje (100 treden omhoog)
9.20 bus van Praiano naar Positano
10.25 boot vanuit Positano

Dus wij de klim ingezet naar boven, en rondgevraagd, maar de bus was blijkbaar wat aan de late kant. Toen zo'n twintig minuten later er nog geen bus kwam, ontstonden er vraagtekens en onrust om de boot niet te missen, letterlijk. En ineens was hij daar de bus, maar een nieuw obstakel ontstond ter plaatse. Jawel, we hadden geen kaartjes en konden niet mee, tot ziens stelletje reizigers. Wij hadden het aan twee mensen gevraagd en konden kaartjes kopen IN de bus werd ons gezegd. 'Hoe laat gaat de volgende bus dan?!' - 'over een uur' - 'what?!?!' Nou bedankt he..

Nogmaals rondgevraagd en er zou een andere bus komen waar je wél kaartjes in zou kunnen kopen. Met goede moed om de mensen te vertrouwen besloten we te wachten. Gelukkig niet een uur later maar zo rond 10.00 uur kwam de bus ineens, die overal zou stoppen en de vraag of we in 20-25 minuten in de boot zouden zitten bleek een grote vraag. In Positano sprinten door het dorp, van de heuvel af en een minuut voor vertrek zaten we aan boord. Ook goedemorgen!

We konden een halfuurtje bijkomen van dit geheel, voordat we arriveerden op Capri. Massatoerisme op het eerste gezicht, grote uithangborden, veel ijskraampjes, iedereen sprak ineens geod Engels (in tegenstelling tot andere locaties). Even wat drinken op een terras en bekijken wat we gaan doen. Je kon sowieso je ogen uitkijken en het plaatsje lag er mooi bij. We pakten de kabelbaan, zoals je die wellicht kent van de wintersport, naar het topje van de berg. Hier zat het vol met kleurrijke huisjes, gezellige terrassen en smalle straatjes. Vooral de allerduurste merken zijn er te vinden en op het eiland tref je, al schijnt het, zo nu en dan een bekende wereldster aan.

Als aanraders van mijn oud-collega Saskia kreeg ik Villa Jovis met een uitkijkpunt vanaf het topje, en ook Via Krugg. Het laatste bleek een mooie tuin met schitterende bloemen en uitzichten. Het laatste besloten we te bezoeken, de Villa sloegen we over want bleek een uur heen en een uur terug te zijn (wandelen). We verkenden het eiland en na wat gezien te hebben, kleedden we ons om voor een uurtje afkoelen in zee op het 'strandje'.

Na het eiland te hebben verlaten, en weer aangekomen te zijn in Positano, zochten wij goed uit hoe laat de bus naar ons plaatsje zou gaan. We bleken nog een uurtje te hebben, dus we hadden ruimschoots de tijd om het dorpje te bekijken. Het was leuk, gezellig en in lijn met ons eigen plaatsje, maar dan groter/drukker.

In de avond gingen we uiteten en raakten nog gezellig aan de praat met de twee tafels naast ons. Het ene stel kwam uit India en was op een soort rondreis door Europa met voornamelijk grote steden. Het andere stel woont in Frankrijk, maar de ene was in Italië geboren en sprak de taal ook. De leuke combinatie van landen klikte en zo sloten we de Amalfi Kust goed af.

Vrijdag 31 juli
Na een ontbijt checkten we uit, sleepten de bagage honderd treden omhoog en we gingen de kronkelwegen terug langs de schitterende kust. Op naar Pompeii, waar we rond middaguur aankwamen.

Pompeii staat bekend vanwege de uitbarsting van de naast gelegen, slapende vulkaan Vesuvius, zo’n tweeduizend jaar geleden. Ongeveer 1600 jaar later werden daarvan de overblijfselen ontdekt en weer 200 jaar later startten de archeologische opgravingen. Een deel van de stad is daardoor goed bewaard gebleven en het échte Romeinse leven valt hierin te herkennen. Een zeer uniek bezoek aan iets dat ook op de Unesco werelderfgoedlijst staat. Hiervoor hebben wij dus entree tickets gekocht en enkele uren doorheen gewandeld. Na dit bezoek bereikten wij aan het einde van de middag ons hotel in Napels, onze eindbestemming. Aangezien het nogal een drukke en warme dag was, waren wij verder niet zo actief meer.

Zaterdag 1 augustus
Wakker worden in Napels, en een ontbijt bezorgd op de kamer. Wat gaan we doen? We hadden geen grote verwachtingen. Napels zou vooral bekend staan om gure types, enge straatjes en ongezelligheid zou je bijna kunnen zeggen.

We begonnen te wandelen richting het stadscentrum en zagen een oud Paleis dat vol in de stellingen stond. Ook hier werd weer flink gewerkt om het geheel op te lappen. We konden het wel bezoeken en dat deden wij, van binnen was het schitterend, zoals alle andere paleizen en kerken.

We zouden het rustiger aan doen en gingen door de winkelstraten. Wat koffie drinken, een ijsje eten, lunchen, winkels bekijken. Gewoon lekker door de stad sloffen. We wilden daarna nog iets bezoeken, maar dat bleek helemaal niet open. Dus liepen we naar de kust, want we hadden al de hele dag onze zwembroek en handdoek bij ons. Er was niet echt een strandje. Iedereen zat op eigen stoelen aan een soort kade of op de rotsen. Aangezien het ook niet super schoon oogde, hielden we het bij een korte verkoeling en een kwartiertje rondzwemmen.

Hierna gingen we terug naar het hotel. Beetje relaxen, internetten en dergelijke. In de avond een laatste keer uiteten in de stad en toen zat het erop. Napels was 'wel oké', en het was ons meer bedoeld om hieruit terug te vliegen vanwege de Amalfi Kust, Positano, Capri en Pompeii. Zelf zou ik niemand aanraden om een stedentrip Napels in te plannen, maar de omgeving, zeker wel!

Zondag 2 augustus
Na wat uitslapen en ontbijten, hadden we geen doelen of plannen meer en gingen rond 11.00 uur al richting de airport. We hadden op de tweede dag in Genua al schade opgelopen dus wij moesten nog e.e.a. regelen. Uiteindelijk waren we om 12.15 op de airport en was de auto al afgehandeld. Nog wat extra tijd om in m'n boek te duiken en nog wat te eten. Het was zeker weer een topreis voor in de boeken.

Samenvatting
Italië is een mooi land, met veel oudheid, grote steden, mooie kustplaatsen en lekker eten. Al viel het eten ook zo nu en dan tegen, misschien verwachtten wij wel teveel. Het verkeer was echt bizar en het gebruik van de auto is een puur vervoersmiddel in plaats van een trotsheid zoals in Nederland. Ik heb meer auto’s mét schade, dan zonder schade gezien. Ook niet heel vreemd, want zij rijden als gekken, vooral de scooterrijders. Financieel viel het mij ietwat tegen, ik had het minder duur geschat, maar aan de andere kant hebben wij er een mooie, hele actieve reis door het hele land voor gekregen.

Bedankt weer allemaal voor het volgen. De gedachtes voor een nieuwe reis kunnen we gaan verzamelen en wie weet, tot het volgende reisverslag!

Groeten, Jordy

• 04 Augustus 2015 - 12:38

Karin:

Hoi jor!!
    Het was weer leuk , je te volgen in het verslag, top

• 06 Augustus 2015 - 21:30

Sabine :