Luang Prabang - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Jordy Spruijt - WaarBenJij.nu Luang Prabang - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Jordy Spruijt - WaarBenJij.nu

Door: Jordy

Blijf op de hoogte en volg Jordy

12 Oktober 2022 | Laos, Luang Prabang

Sabaidee!

Na het avontuur in de jungle, verruilden wij Huay Xai voor een nieuwe omgeving.

Zaterdag 8 oktober

Het vervoer was al geregeld. We stonden om 5.00 uur op en pakten een halfuur later (zonder ontbijt) het busje aan de overkant. In 3,5 uur kwamen wij via kronkelwegen in Nateuy. Daar stond vanuit het niets een splinternieuw, grote treinstation. Alle borden stonden er in het Laotiaans, Chinees en Engels. China is de grote geldverstrekker achter dit project maar wordt daar zelf uiteraard niet minder van door import/export. Het spoor is officieel pas vorig jaar geopend. Vanaf China doorkruist het, het hele land Laos via voornamelijk tunnels. Veel tijd om van het uitzicht te genieten, is er dus niet. Aankomst was rond 14.00 uur.

Luang Prabang is de voormalige hoofdstad van Laos en ligt in het midden van het land. Het centrum ligt op een schiereiland, met in het noorden een samenvloeiing van de Nam Khan rivier en aan de andere kant de Mekong rivier (de levensader van Laos). Daar tussenin ligt de Phu Si Mountain.

Met een taxi in een halfuur naar het hotel. Na de actieve dagen was het tijd voor ontspanning en rust aan het zwembad. Even relaxen!

Na zonsondergang gingen wij naar de hoofdstraat, dat begint met de Night Market en bestaat uit twee delen. Een deel van de straat wordt afgesloten voor verkeer en omgebouwd tot kraampjes met handgemaakte producten. Het plein wordt gevuld met eetkraampjes, livemuziek en veel mensen die eten en drinken.

Zondag 9 oktober

Na het ontbijt in het hotel, word ik bij het omkleden op de kamer verrast door het personeel met een verjaardagstaart en er wordt gezongen. Happy bday, leuk!

Het is een warme en zonnige dag. Wij willen een boottocht over de Mekong rivier bij zonsondergang maken. Door een festival is er geen plek meer, maar we boeken voor overmorgen.

Dan met een tuktuk in een uurtje naar de Kuang Si Watervallen. In onze zwembroek lopen wij langs de lager geleden baden naar de grote waterval. Net als de meeste mensen is het tijd om de sprong te wagen en te verkoelen in het water. De temperatuur van het water is heerlijk.

Na een wandeling door het park, keren wij terug naar de stad. ‘s Avonds gaan wij voor een cocktail aan de Mekong, om aansluitend te gaan eten. Dan verkennen wij de stad die gezellig druk en bijzonder sfeervol is, mede door een festival. Het festival heet Bun Awk Phansa Festival en luidt het einde van het regenseizoen in. Er zijn veel tempels in de stad en deze worden bij zonsondergang versierd met oneindig veel lantaarns in allerlei kleuren. De monniken in het oranje gekleed, steken de kaarsen aan. Daarnaast is het mogelijk om zelfs kaarsen te kopen en aan te steken. Je hoort lokale muziek op de achtergrond en er zijn veel mensen op pad om de versiering te bekijken.

Maandag 10 oktober

Voor de vervolgbestemming was het niet makkelijk om vervoer te regelen. Een kwartier voor opening waren wij er al. Na vijf kwartier liepen wij de deur uit met een ‘reservering’.

Daarna pakten wij een tuktuk naar een onderdeel van dit festival: de boot race in het nabij gelegen plaatsje Xieng Ngeun. Hier vindt een roeiwedstrijd plaats en is een groot spektakel. Wij hebben duizenden mensen gezien en nog geen tien westerlingen. Dus wij waren weer een behoorlijke attractie. Het was midden op de dag al duidelijk dat er vooral heel veel bier wordt gedronken. Na een middag vol races, bier en mooie opnames van feestende locals, stapten wij weer in de tuktuk.

Wij lieten ons afzetten in de hoofdstraat van Luang Prabang en namen een pauze om te lunchen. Vervolgens liepen wij langs vele tempels en mooie uitzichten over de Mekong. Na een cocktail aan het einde van het schiereiland, ging de zon onder en zagen wij enkele tempels nogmaals: maar dan in feestelijke versiering en verlichting. Dit leek qua aankleding, gekleurde lantaarns en muziek wel de mooiste avond van de drie tot zover. Spectaculair mooi.

Dinsdag 11 oktober

Na het ontbijt, direct naar het kantoortje voor treinkaarten. Hier zouden wij nog eens vijf kwartier wachten om eindelijk de treinkaartjes te hebben. Met dank aan ons hotel, want je kan alleen betalen met lokale bank. Geen toerist die dat heeft, dus je moet iemand regelen die de betaling wil doen. Vervolgens hebben wij hem terugbetaald.

Eind goed al goed, maar we hebben nu 2,5 uur gedaan over kaartjes kopen van een rit die slechts 1 uur zal duren. Dus even een verdiende bak koffie en een croissant (ja, echt!) in het centrum. Wij liepen verder langs de Nam Khan rivier en daar beklommen wij de eerder genoemde Phu Si mountain. Deze staat vol met buddhas in verschillenden soorten en maten. Aan de top heb je een mooi uitzicht over beide rivieren en het karstgebergte.

Na deze klim, houden wij een heerlijk ontspannen middag. We hebben het zwembad in het hotel voor onszelf en bereiden onze reis verder voor.

Het blijft leuk hoe de meeste tarieven erg laag liggen als je van westerse komaf bent. Even een bordje rijst met groenten en kip voor omgerekend E1,50. Ook hebben we voor minder dan 1,- een flesje bier gedronken. Ook dat is Zuid-Oost Azië.

In de namiddag gaan wij op pad naar de eerder geboekte Mekong River Cruise. Er is bijna niemand aan boord terwijl er 40 man op kan. Dat was rustig en best lekker. Alle uitzichten op de rivier en het gebergte, onder het genot van een biertje en een hapje.

Zodra het donker is, keert de boot om en legt weer aan, aan de kade. In het drukke centrum vinden wij een plek in het hoger gelegen gras en rond 19.30 uur begint de optocht/parade van kaars-verlichte boten ( /- 10m) door de hoofdstraat. De ene was nog mooier dan de andere. Dat is met een reden, want de winnaar verdient (naast de eer) een heleboel geld. Onder aanvulling van veel mensen, muziek, dans en geschreeuw volgden 28 boten elkaar op. Bij de belangrijkste tempel Wat Xieng Thong worden de boten gezegend, waarna de boten te water gaan in de Mekong. Aan de straatkant kopen zowel lokale mensen als toeristen fraai versierde boten van bananenbladeren met kaarslicht erop, om deze ook los te laten in de Mekong. Afsluitend is er vuurwerk. Het voelde als het lokale oud [e-38] nieuw.

Woensdag 12 oktober

Na drie dagen festival en drukte, stonden wij om 5.00 uur op. Bij zonsopkomst gaan de monniken door de straten naar de tempels. Lokale mensen en toeristen komen daar om de monniken etenswaren te geven. Maar er werd ook geld gegeven. Dit dagelijkse ochtendritueel was leuk om te zien. Een rondje over de ochtendmarkt als afsluiter van ons verblijf in Luang Prabang.

Ik vond Luang Prabang echt schitterend en dat onze dagen toevallig exact overeenkwamen met het festival, was een bijzonder geluk. Feestende lokale mensen met prachtige versiering, boten en de optocht, was gaaf om mee te maken. Op naar de trein, op naar nieuw avontuur…

Jordy