Bangkok - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Jordy Spruijt - WaarBenJij.nu Bangkok - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Jordy Spruijt - WaarBenJij.nu

Bangkok

Door: Jordy

Blijf op de hoogte en volg Jordy

04 Oktober 2022 | Thailand, Bangkok

Hallo allemaal,

Na lang niet weg te zijn geweest (net 4 dagen terug uit Lissabon), stond er een heerlijke reis op de planning: Laos en Thailand.

Zaterdag 1 oktober

Met EVA Air vlogen wij vanaf Schiphol. Wij waren gelukkig op tijd, want na online al te zijn ingecheckt duurde het nog 2 uur, voordat wij onze bagage konden inleveren. Na een snelle hap, richting de gate. Wij zouden om 21.40u vertrekken maar door technische problemen werd het vliegtuig nog tweemaal teruggehaald naar de gate voor onderzoek en reparatie. Gevolg: we vertrokken pas om middernacht.

Zondag 2 oktober

Na een vlucht met veel turbulentie, arriveerden wij om 15.45 uur. Na een wandeling over de grote luchthaven en het krijgen van een stempel in het paspoort, moesten wij in de rij wachten op een taxi. Op naar het hotel, terwijl het begon met regenen. Binnen no-time kwam het met bakken uit de hemel. Na te zijn ingecheckt, opgefrist en omgekleed was het weer droog. Met een paraplu op zak gingen wij richting Khao San Road. Deze straat in het oude centrum van Bangkok staat bekend als 'backpackers straat'. Het is omgeven met restaurants, reisbureaus, kleine winkeltjes met souvenirs. Ook lopen mensen op straat die een schorpioen aan een satestokje aanbieden, niet heel uitnodigend. Het grootste nadeel aan deze straat zijn de barretjes. Die denken dat je de meeste mensen binnen haalt als je de muziek zo hard mogelijk zet. Dus lopen door de straat, maakt je bijna doof. De straat parallel aan Khao San was juist heel rustig en relax, wat uitnodigend was om te gaan eten. Aan de straat hadden wij een zitje waaruit wij de eerste Chang biertjes bestelden met diverse rijst, groente en kipgerechten. Heerlijk, we zijn er.

Maandag 3 oktober

Na een goede nachtrust van tien uur slaap, werden wij rond 8.00 uur wakker en kwamen daarmee direct in het goede ritme. Na een prima ontbijt in het hotel, gingen wij op pad (in een lange broek ipv geplande bezoeken aan diverse tempels). Eerste naar een atm om wat Thaise Baht te pinnen. Wij wilden de Chao Phraya rivier oversteken aan de voet van de op de Erasmusbrug lijkende Rama VIII brug. We zaten echter verkeerd en besloten om de tuktuk te pakken. Een leuke ervaring!

Aan de voet van het Grand Palace werden wij afgezet. Het enorme complex heeft een grote witte muur als omranding en het geheel is ontstaan in 1782. Het Koninlijk paleis, de hallen en de 'grote' highlight: de Emerald Buddha. Deze relatief kleine buddha staat in een enorme hal dat een mooi gekleurd geheel toont. De buddha is gekleed in goud en kent zelfs 3 seizoenen kleding. Vanwege de tijd van het jaar is de buddha momenteel gekleed volgens rainy season. En daar zouden wij later op de dag wel achterkomen. Na een grote wandeling verlieten wij het complex, om per veerboot de oversteek te maken naar de andere kant van het water. Hier bezochten wij Wat Arun, ofwel Tempel Arun. Deze buddhistische tempel is te herkennen aan de 78 meter hoge pagode. Het is zeer gedetailleerd en mooi versierd. De symmetrische aanzichten en de lokaal geklede mannen en vrouwen maken het een mooi totaalplaatje. De locatie liet zich ook uit voor hele fotoshoots van de bezoekers.

Na ons bezoek kwamen de eerste regendruppels, terwijl wij de pont weer opzochten. Vanwege regenseizoen stond het water zo hoog dat wij onze schoenen uit moesten om door een laag water bij de boot te komen. Eenmaal aan de overkant was het erger. De lokale restaurants stonden onder water, maar dit verhield klanten niet om te bezoeken. Met de broekspijpen omhoog gingen mensen op plastic stoelen een drankje drinken. Leuk om te zien.

Na een lunch met soep, maar ook rijst en groenten, was het tijd om te gaan naar Wat Pho. De tempel lag hier dichtbij. Het is opnieuw een heel complex met allerlei pracht en praal, maar de meeste mensen komen voor de liggende buddha. Deze buddha is 46 meter lang en 15 meter hoog. Een enorm iets in een tempel, wat bijzonder is om te aanschouwen maar lastig is om vast te leggen. Halverwege ons bezoek, begon het weer te regenen en dat zou zeker een uur aanhouden. Met bakken uit de hemel, aangevuld met onweer, bleven wij nog even in de tempel. Na verloop van tijd, gingen wij met de paraplu's naar een koffietentje. Met een tuktuk door de volgelopen straatjes naar het hotel. Een relaxe pauze in de namiddag.

In de avond nog eens te voet op pad, met de paraplu op zak. Na een leuk restaurant te hebben gevonden, en als afsluiter een cocktail om de hoek van ons verblijf, zat de dag er weer op.

Dat was One Night in Bangkok (eigenlijk 2). Op naar Laos, door een vlucht naar Chiang Rai en dan naar de grensovergang. Benieuwd wat voor avonturen wij verder gaan beleven.

Jordy

• 04 Oktober 2022 - 11:28

Karin:

Hoi Jord !!

Al weer paar dagen op reis!!
    Leuk je verslag te lezen en zo een stukje mee te reizen!

• 06 Oktober 2022 - 10:00

H.TKe:

Jordy je bent alweer in Laos als ik dit schrijf een goed verslag maar dat zijn wij van je gewend