Turijn, Genoa, Cinque Terre & Lucca - Reisverslag uit Lucca, Italië van Jordy Spruijt - WaarBenJij.nu Turijn, Genoa, Cinque Terre & Lucca - Reisverslag uit Lucca, Italië van Jordy Spruijt - WaarBenJij.nu

Turijn, Genoa, Cinque Terre & Lucca

Door: Jordy

Blijf op de hoogte en volg Jordy

21 Juli 2015 | Italië, Lucca

Reisverslag

Een nieuwe zomer, een nieuwe reis. Minder ver van Nederland dan vorig jaar, zeker geen mindere vakantie. In deze reeks verslagen wil ik jullie als vanouds op de hoogte brengen en voor mijzelf wat extra herinneringen beschrijven.

Donderdag 16 juli
Afgelopen donderdag vertrokken wij, in de middag, naar Turijn. Eenmaal daar aangekomen haalden wij de huurauto op, die gereserveerd was, bij de desk op de luchthaven. Op naar het hotel dat wij geboekt hadden. Een uurtje later waren we ingecheckt in het hotel en gingen we er lopend op uit. Het is algemeen bekend dat de middag en avond langer doorgaan dan in NL.

Op voor een borrel, kregen we er kleine hapjes bij. Onwennig en Hollands als we zijn, bleek het er gratis bij te zitten. In de avond hetzelfde principe, betaal je drankjes en eet gratis mee van het buffet. Leuk om mee te maken. Tijdens mn eerdere bezoeken aan Italië heb ik dit niet meegemaakt. We bekeken een aantal mooie gebouwen zoals de Palazzo Madama en het Keizerlijk Paleis. We liepen door tot en met De Po (rivier). Daarna lekker richting het hotel, want na zo'n eerste reisdagje waren we toe aan een goede nachtrust.

Vrijdag 17 juli
Wakker worden, ontbijten in het hotel, klaar om de dag te starten. We checken uit en laten de bagage achter voor nog een ochtend/middag in Turijn. Een nieuwe wandelroute vol oude gebouwen en daarnaast was het Keizerlijk Paleis open, tegen betaling. Het was een mooi bezoek, wel erg veel glitter en spiegeling, maar leuk om gezien te hebben. Turijn heeft in positieve zin iets anders gebracht dan wij verwacht hadden. Zou het zeker aanraden als je er eens in de buurt bent.

Na de spullen te hebben gehaald en de auto te hebben ingeladen, gingen we naar het zuidelijker gelegen Genua en de eerste stad voordat we de Riviera zouden opgaan. We hadden deze nacht geboekt vanuit Nederland en het zou een bezoek worden aan een AirBnB-verblijf. We hadden een prive kamer in een huis van een oudere dame, zonder airco, niet echt een grote of ruimtelijke kamer. De ligging had wel iets, maar was echt te ver om naar het echte stadscentrum te gaan. Zo bleven wij in ons gedeelte en rondom de boulevard. We aten bij een pizzeria met uitzicht over de stad, maar het was niet de gewenste pizza. We zullen vast en zeker een betere vinden tijdens deze vakantie. In de avond zette ik de auto een eind verder weg ivm het betaald/onbetaald parkeren. Dit kreeg de volgende nog een vervolg.

Zaterdag 18 juli
We begonnen de dag met een busrit naar het centrum. Het was erg warm, met een strakblauwe lucht en volle zon. Een reeks foto's en een wandeling en drankje verder, besloten wij rond middaguur terug te gaan. We haalden eerst de auto, en wat bleek: een boete! Bleek dat er een bijna weggevaagde streep stond waar je precies niet mocht parkeren vanwege een busstop zonder hokje. De rest van de hele streep was wel gratis. Baalde ik van, gelukkig 'slechts' 55 euro's.

We pakten de auto en reden een kilometer terug naar het airbnb-verblijf. De dag ervoor mochten wij heel even op de stoep staan met een blaadje en verwijzing naar ons verblijf daarop. Dat deden wij, we pakten de koffer binnen en kwamen direct terug. Maximaal 3 a 4 minuten later kwamen we terug. Een grote streep door een sleutel bewust aan de zijkant van de auto geschaafd. Het bizarre scenario dat wij indenken is dat de eigenaar van dat pand dit bewust heeft gedaan. Het viel namelijk direct op. En na de hele nacht parkeren aan de boulevard liepen wij direct tegen de zijkant aan en viel er niets op. Wel een bizarre start zeg. Welcome to Italy!

Direct gebeld met de verhuurder in Nederland. Die stelden ons gelukkig gerust dat dit binnen de verzekering valt en dat dit wordt afgehandeld na de vakantie. Enige geruststelling, maar voornamelijk frustratie bleef achter en wij verlieten Genoa.

De dag kon alleen maar beter worden, en dat lukte goed ook. Vanaf Genoa reden wij langs de Italiaanse Riviera. Dat is een werkelijk schitterende route langs kleine dorpjes, langs de zee met hier en daar een schitterend uitzicht. We namen een korte duik in zee tijdens een pitstop in Rapallo (naast Portofino), voordat wij doorreden naar een plaatsje in de buurt van La Spezia. Het dorpje has niet heel veel te bieden, er lag slechts een restaurant nabij. Puur italiaans, een mix van maaltijden en vooral erg lekker en nog betaalbaar. Dat maakte een hoop goed van het begin van de dag!

Zondag 19 juli
De reden dat wij hier verbleven, was het feit dat er een trein gaat naar Cinque Terre vanaf La Spezia. En die zouden wij nemen om de vijf schitterende dorpjes te bezoeken. Na een ontbijt in het hotel reden wij in een halfuurtje naar La Spezia.

Vanaf La Spezia gingen wij opwaarts langs Riomaggiore, Manarola, Corniglia, Vernazza tot en met Monterosso El Mare. Daar stapten wij uit, liepen langs het massaal bezochte strand naar het dorpje. De hitte en de lengte van de geplande wandeltocht (10-12 km) veranderden onze planning. We zouden geen langs wandeling langs alle plaatsjes maken, maar ieder dorpje op zichzelf bekijken en weer in de trein stappen richting het volgende dorpje. Zodoende gingen we terug naar de trein en kwamen wij uit in Vernazza. Was erg mooi, kleurrijke dorpjes, opgebouwd tegen de bergen, gezellige restaurantjes. Erg toeristisch, wel een must see. Stond ook al jaren op mijn lijst ;-)

Na een lunch en een duik pakten we de trein, maar het bleek de 'intercity'. Van nummer twee wilden wij naar nummer drie maar zo zaten wij ineens bij nummer vijf: Riomaggiore. Ook dit is een plaatsje uit de boeken, om een beeld te schetsen moeten jullie hierop even googlen. We liepen wat verdwaald zonder routebeschrijving door het dorpje, op zoek naar de mooie zeekant en vonden die op de terugweg. We hadden een straatje overgeslagen die wij precies moesten hebben. Het ene nog mooier dan het andere. Na een duik hoorden wij Nederlanders naast ons, JW vroeg hen of zij daar bleven liggen met hun boot maar ze zouden hun route gaan vervolgen. Ze vonden het niet erg om ons bij dorpje vier af te zetten. Dit was ook fantastisch want het gaf een veel completer beeld, en we waren sneller. Na dit laatste dorpje hadden wij Cinque Terre wel gezien en gingen terug naar het hotel. Rond 17 uur vertrokken wij daar vandaan richting een plaatsje vlak boven Pisa: de badplaats Viareggio. Na een heerlijk avondmaal aan een strandclub, hielden wij het voor gezien. Gelukkig zouden wij hier drie nachten blijven. Eindelijk, niet direct weer de tas inpakken!

Maandag 20 juli
Het zou een relaxed dagje worden en we hadden ontbijt in het hotel. We huurden fietsen in het hotel en gingen de omgeving verkennen. Het dorpje is niet bijzonder maar toch lekker om even te fietsen en direct wat boodschappen te doen. Verder gingen wij een middagje naar het strand.

In de namiddag gingen wij het dorpje Lucca bekijken. Een leuk klein en vrij bekend plaatsje in Toscane. Het heeft een soort stadsmuren omringd en daarbinnen gebeurt alles. In de middag was artieste Lauryn Hill (Fugees) op een oud plein aan het soundchecken. In de avond gaf zij een vullend programma op Lucca Summer Festival. Na een rondje door dit plaatsje ploften wij neer op een terras met uitzicht op het podium. Na 20.00 uur moesten wij het terrein verlaten en werden de voorbereidingen gemaakt voor een paar duizend bezoekers.

Wij keerden naar Viareggio en aten opnieuw aan de boulevard. Het is een gezellig dorpje waarbij veel steden in de buurt liggen. Een ideale tussenplaats.

Dinsdag 21 juli
Vanmorgen rustig aan gedaan. Dit verslag getypt, op het strand geweest, JW wat zaken geregeld en geluncht. Vanmiddag en vanavond staan Pisa op het programma. Ik ben benieuwd!

Gr Jordy