Newcastle upon Tyne - Reisverslag uit Newcastle upon Tyne, Verenigd Koninkrijk van Jordy Spruijt - WaarBenJij.nu Newcastle upon Tyne - Reisverslag uit Newcastle upon Tyne, Verenigd Koninkrijk van Jordy Spruijt - WaarBenJij.nu

Newcastle upon Tyne

Door: Jordy

Blijf op de hoogte en volg Jordy

19 April 2022 | Verenigd Koninkrijk, Newcastle upon Tyne

Newcastle upon Tyne

Al een paar maanden keek ik hier naar uit. Het paasweekend dat ik zou organiseren. Ik besloot de bestemming mysterieus te houden tot de dag van vertrek.

Vrijdag 15 april

Na een kortere werkweek rijden wij richting Hoofddorp. De plek waar wij om half 2 zouden verzamelen. Na enkele misleidingen en hints, was het nu tijd voor de laatste hint en daarmee de onthulling: met de ferry naar Newcastle. De verwarring was groot, want het afspreken in Hoofddorp leek te duiden op een vlucht vanaf Schiphol…

Op naar IJmuiden. Eenmaal daar konden wij gratis parkeren langs de kade. De boot zou afvaren om 17.00 uur dus wij hadden ruimschoots de tijd om daar een terras te pakken voor een kop koffie.

Een uur voor vertrek waren wij aan board. Een paar trappen op en af, om te komen bij de cabine met zeezicht (deck 7). Het bestond uit 2 stapelbedden, dus plek voor 4 personen. Gelukkig werd er geen vierde persoon toegevoegd aan deze cabine. Verder betrof het een badkamer incl prima douche.

Spullen achterlaten en verkennen. We troffen het bovendek met terras, maar ook verschillende restaurants en een bar (met later livemuziek), tot slot een spelletjeshal en helaas was het casino gesloten.

De namiddag brachten wij door met bordspellen en een biertje in de bar met livemuziek. Ondertussen was de afvaart ingezet. Na enige tijd sloeg de vermoeidheid erin en was het tijd voor een powernap, tot wij om half 9 gingen eten. Het was een buffetvorm: ruim assortiment en een goede smaakt. Na het eten was iedereen moe en werden de ogen gesloten.

Zaterdag 16 april

De volgende ochtend wakker op grondgebied van UK, dus lokale tijd en dat betekent 1 uur vroeger. Om 7.00 uur werd luid omgeroepen wat de verwachte aankomst is en dit diende meteen voor alle passagiers als wekker. Even douchen in de cabine en op naar de coffee crew. Na een lange wachtrij, hadden wij eindelijk koffie en een croissant / muffin. En daarop volgend arriveerden wij in de haven. Het aanzicht vanaf het dek was niet bijzonder en het was daar vooral erg koud (helemaal zonder jas).

Na aankomst moesten wij lang wachten op de boot, toen nogmaals wachten bij de paspoortcontrole, want het is de grensovergang. Direct in de shuttlebus gestapt naar het centrum. We stapten uit bij Central Station, en na 1 minuut lopen waren wij al in het hotel. Ideaal!

Inchecken kon nog niet, dus we lieten de bagage achter en we begonnen de wandeling. But first: coffee! Na de pauze gaan wij naar Grainger Market. Een overdekte markthal in een historisch gebouw. Naast alles wat je verwacht in een markthal (Spruitjes), waren er ook lunchplekken te vinden van diverse afkomsten. Na de wandeling besloten wij voor Cubaans te gaan. Heerlijk. Tegenover deze hal ligt de Central Arcade Hal, nog een oude hal waar wij ook eens rondkijken.

We volgen de winkelstraat en gaan langs Stack waar tot middernacht livemuziek en gezelligheid centraal staat. Via Grey Street wandelen wij naar een terras waar nog plek is: tijd voor een lokaal biertje: Cheers! Het hotel is al dichtbij dus even inchecken.

We besluiten de wandeling naar museum Baltic in te zetten. Wij hebben nog 1,5 uur, voordat het sluit om 18.00 uur. Het museum valt echter tegen en het restaurant op de rooftop is gesloten. Het wordt niet wat wij verwachtten. We steken de Millennium Bridge over en maken foto’s over het uitzicht waar alle 7 (!) bruggen van Newcastle te zien zijn. Dan pakken wij een cocktail in het zonnetje op het terras. Geslaagde dag!

Na even relaxen, gaan wij op pad voor diner vanwege de gemaakte reservering om 20.00 uur. Veel visgerechten en goede wijn, het is heerlijk. Even uitbuiken door te wandelen. We zien Chinatown en het voetbalstadion van Newcastle United FC. Wij zijn moe maar voldaan met 14 km in de benen.

Zondag 17 april

Na een goede nachtrust, starten wij met het ontbijtbuffet in het hotel. We lopen naar St Mary’s Cathedral, waar een dienst gaande is vanwege de zondagochtend. We kijken rond bij het Centraal Station en volgen richting de Tyne-rivier.

Van de 7 bruggen over de Tyne, wandelen wij over de High Level Bridge: dit is de oudste brug. Het bijzondere aan de brug zijn de twee verdiepingen. Beneden is voor voetgangers en daarboven rijdt de tram. Aan de overkant wandelen wij verder om de Tyne Brudge weer terug te pakken. Deze stalen boogbrug is geïnspireerd op de Sydney Harbour Bridge, maar is een stuk kleiner.

We nemen de trappen omlaag en volgen de kade tot wij aankomen in de wijk Ouseburn. De wijk is genoemd naar de gelijknamige rivier die er stroomt en uitmondt in de Tyne. Langs deze rivier is het erg rustig. Het voelt niet zo levendig als gedacht, wat kan komen door de zondag en de thuiswedstrijd van Newcastle United

We verlaten deze wijk en belanden voor een drankje weer aan de kade langs de Tyne. Deze kade volgen wij tot een nieuw ontwikkeld gedeelte waar wij via een steile trap naar boven klimmen. Ineens staan wij bij ons hotel: even relaxen na het vele wandelen.

Dan zetten wij koers richting St James Park: ofwel het stadion van Newcastle United. De mensen stromen van alle kanten de weg op en wij gaan op in de menigte. Wij hebben geen kaartjes, maar ervaren de sfeer zeker wel. We lopen rondom het stadion waar wachtrijen staan voor de smalle entreepoortjes. Ruim 50.000 mensen in het uitverkochte stadion. Er stonden helaas geen mensen die kaartjes over hadden.

Na het rondje stadion zoeken wij een sportsbar om de wedstrijd te kijken. We belanden met een biertje in het Alan Shearercafe dat direct onder het stadion zit. Hier hangt een goede sfeer vol thuissupporters. Na een 1-0 achterstand, maakt Newcastle de 1-1. Het leek hierop te eindigen maar in de blessuretijd van de tweede helft valt ineens de 2-1. De vreugde en ontlading zijn groot: het feest is compleet. Na afloop lopen wij naar buiten en zien wij de 50.000 toeschouwers richting stadscentrum wandelen. Dat is een mooi en sfeervol aanzicht.

Even een broodje op de terugweg, dan wandelen wij door naar het hotel. Met de meegebrachte champagne belanden wij aan de kade waar wij de namiddag in de zon doorbrengen. In de avond eten wij bij een Indiaas restaurant. Een wandeling door het bruisende centrum brengt ons weer terug.

Maandag 18 april

De dag begint weer met het ontbijt in het hotel. Yoghurt, Toast, Scrambled eggs. De spullen inpakken. Dan voor 11’en uitchecken en de bagage achterlaten.

Na twee zonnige dagen zou het vandaag bewolkt en kouder zijn, maar de zon schijnt alweer en de gevoelstemperatuur is fijn. We wandelen naar St Nicholas Cathedral aan het einde van de straat.

Na een bezoekje, wandelen wij verder naar Newcastle Castle. We wandelen onder de Black Gate door en kopen kaartjes (o.a. 2x met korting). Aan het bouwen van de Castle Keep heeft deze stad zijn naam te danken. Na veel traptreden op en af, en een duik in de geschiedenis, kwamen wij boven. We betraden de rooftop en aanschouwden de skyline over de Tyne, de vier bekende bruggen en de Sage Gateshead.

Na het bezoek daalden wij af naar de Tyne waar het levendig begon te worden. De zon gaf veel warmte en we besloten een koffiepauze in de kuipstoelen te houden. Na diverse bezoeken aan dit gedeelte, besloten wij te wandelen richting de Biscuit Factory. Het is een galerie voor hedendaagse kunst, met een souvenir shop en een lunchgelegenheid op een rooftop. Mooie bestemming om de lunch te houden. Met heerlijke sandwiches vol zalm en roomkaas, maar ook avocado en gedroogde tomaat. Na een wandeling door deze wijk, zetten wij koers richting het hotel.

In de namiddag stappen wij in de shuttlebus richting de haven. En brengt het enorme schip van DFDS ons weer richting IJmuiden.

Het waren een paar heerlijke, uitzonderlijk zonnige dagen in Newcastle. We hebben 35 km gewandeld en veel moois gezien en gedaan. Op naar nieuwe avonturen!

Jordy

• 19 April 2022 - 09:52

Ria:

Mooie en gezellige reis, Jordy!

• 19 April 2022 - 13:03

Peet :

je hebt het weer voor elkaar om een subliem verslag te maken Jordy , ik weet nu ook een aantal dingen over newcastle en heb daarom een beetje meebeleefd thx op naar je volgende verslag

• 19 April 2022 - 13:06

Karin:

Wat hebben jullie weer genoten!!
    Maar vooral het prachtige weer er bij!!

• 19 April 2022 - 18:54

Twan :