Parijs (Zomer 2021) - Reisverslag uit Parijs, Frankrijk van Jordy Spruijt - WaarBenJij.nu Parijs (Zomer 2021) - Reisverslag uit Parijs, Frankrijk van Jordy Spruijt - WaarBenJij.nu

Parijs (Zomer 2021)

Door: Jordy

Blijf op de hoogte en volg Jordy

01 December 2021 | Frankrijk, Parijs

Parijs

De aanwezigheid van Covid heeft veel effect gehad op het dagelijks leven en daarmee ook op de reisplannen. Nu is er meer mogelijk en zo ontstond het plan om naar Parijs te gaan. Wij gaan een lang weekend de zomer vieren in deze mooie stad.

Vrijdag 16 juli

In de vroege ochtend vertrokken Twan, Marcel en ik vanuit ’s-Hertogenbosch richting Frankrijk. De voorspoedige autorit duurde ongeveer 5 uur. Zo stonden wij ineens in het centrum van de stad.

Het was inmiddels 15.00 uur toen wij ingecheckt en opgefrist het hotel verlieten. Te voet gingen wij langs de Notre Dame, waar de eerste straatmuzikanten met grote glimlach verschenen. We wandelen langs de Seine en gunnen onszelf de eerste stop met een biertje. Op het terras kijkend naar voorbijgangers, besef ik hoe heerlijk het is om weer samen op pad te zijn. Wij wandelen niet zonder reden in deze richting, al had ik geen idee waar ik zou uitkomen. Wij hadden entreekaartjes om vanaf 17.30 uur naar Atelier de Lumieres te gaan. Momenteel speelt hier de voorstelling “Dalí – The Endless Enigma”. Zodra de deuren opengaan, komt er ontzettend veel op mij af. Het is waanzinnig mooie kunst, groots, indrukwekkend en aangevuld met passende muziek. Een grote zaal met een hoogte van zo’n 8 meter, toont een geprojecteerde show op de muren. Mensen wandelen er doorheen of zitten aandachtig vanaf de grond te kijken. Ik blijf mij ieder moment verbazen, omdat ik nog nooit zo’n indrukwekkende show heb meegemaakt. Ik kan helaas geen video’s toevoegen, dus zoek gerust op het internet als je geïnteresseerd bent.

Na een ruim uur te hebben genoten van alle aanzichten van deze voorstelling, wandelen wij de warmte buitenlucht in. Het is inmiddels 19.30 uur en nog volop licht, dus tijd voor een drankje en een lekker hapje. Met biertjes en wat streetfood zitten wij langs een smalle straat. Na een tijdje zetten wij voort richting Place de la Bastille, waar wij een hapje eten. Tot slot sluiten wij de avond af met cocktails in onze buurt. Wat heerlijk om de eerste avond zo af te sluiten op het terras.

Zaterdag 17 juli

Een goed begin, is het halve werk. Parijs is overladen met fietsen die gehuurd kunnen worden langs de weg. Het gaat digitaal en er komt geen persoon aan te pas. Je maakt een account aan, je neemt een dagabonnement (3x) en klaar is kees. Zogezegd, zo gedaan. Na een ontbijtje, stapten wij rond 10.45 uur op de gehuurde fietsen. Het was nog iets bewolkt, maar het weerhield ons er niet van om in korte broek en korte mouwen te vertrekken.

Wij begeven ons richting Place de la Bastille waar wij gisterenavond eindigden. Dan trekken wij de lijn door richting Boulevard Richard-Lenoir. Het is gevuld met bomen en mooie straten en zo passeren wij enkele highlights; zoals het Bataclan. Het theater waar in 2015 een terroristische aanslag werd gepleegd met vele doden. Aan het einde van de boulevard belanden wij bij het kanaal.
Inmiddels genieten wij enkele uren van de vrijheid op de fiets door Parijs. Tijd om een break te nemen en te lunchen. Wij belanden via Rue Oberkampf bij een terras, en wij gaan voor ‘La Pizza!’.

Na de break fietsen wij richting de bekende begraafplaats: Cimetière du Père-Lachaise. Hier liggen tal van bekende mensen en zo’n begraafplaats had ik niet eerder gezien. Van de meer dan honderd graven, kiezen wij enkelen die wij willen zien en volgen de route. Het is bijzonder om te zien hoe sommige graven totaal verlaten en andere graven in totaal onderhouden staat zijn. Na een lange wandeling en diverse indrukken, nadert het einde van de middag. Wij stappen weer op de fiets richting de Seine, terwijl de zon door de wolken begint te komen. Het wordt een zomerse namiddag.

Tegen de strakblauwe lucht fietsen wij door het Quartier Latin. In het midden bevindt zich het enorme Panthéon. Fietsend steken wij de Seine over en zo belanden wij bij het Louvre. Vanwege het tijdstip is het inmiddels niet meer zo druk en entree tot het musuem is niet meer mogelijk. Toch is het heerlijk om hier even rond te kijken. Een combinatie van oudheid met gedetailleerde panden en deuren, aangevuld met de moderne piramide waar het licht doorschijnt. Dan hebben wij hard genoeg gezweet in de warmte en is een koud biertje wel op z’n plaats. Wij zoeken eerst naar diverse rooftop bars, maar de rijen zijn zo lang, dat ons geduld dit niet langer trekt. Wij pakken het eerste terras om de hoek en proosten op een mooie dag.

Rond de klok van 20.00 uur gaan wij terug. Toch halen wij onszelf over om nog een biertje te gaan drinken in het park langs de Seine. Met de voetjes omhoog, het uitzicht met de passerende boten en de naderende zonsondergang, is dit een perfecte manier om dag twee echt af te sluiten. Wat is het hier heerlijk!

Zondag 18 juli

De nieuwe dag begint goed. De zon schijnt en de lucht is strakblauw. Na een ontbijtje, wandelen wij naar Park Luxembourg. Dit stadspark rondom het paleis bevat diverse terrassen en zitjes rondom de achthoekige vijver. Het is een rustige omgeving met een reeks mooie standbeelden.

Rond het middaguur wandelen wij het park uit richting Montparnasse. Aan de voet van de Tour Montparnasse besluiten wij naar de top van de wolkenkrabber te gaan voor een 360 graden uitzicht over Parijs. De lift brengt ons in hoog tempo naar de top. Ik moet even wennen aan de hoogte, blijkt weer uit mijn zwetende handen. We staan niet direct op het bovendek. Eerst wandelen wij door een winkel waar souvenirs te koop zijn. Dan een trap omhoog en dan zijn wij aan de top met een hoogte van 210 meter. Op sommige plaatsen is een kijkgat zonder ruiten, waardoor hier de beste foto’s gemaakt kunnen worden van het panorama-uitzicht. Mooi om de Eifel toren vanaf hier te zien. Wij vermaken onszelf door wat foto’s en selfies te maken in de spiegelkunsten. Een reeks openingen met een groot aantal spiegels, waardoor het beeld zich vermenigvuldigt en vervormt. Dit zorgt voor leuke aanzichten en foto’s.

Terug aan de grond, zoeken wij weer naar huurfietsen aan de straat. Wij hebben snel beet en fietsen op het gemak door de heerlijke stad. Van Hotel Des Invalides naar het Champ-de-Mars. Dit is het park bij de Eifel toren. Wij hadden lichte trek en zin in een pauze. Wij halen broodjes, ploffen neer in het gras en genieten lekker van de zon. Even niets doen...

Na de pauze, steken wij de Seine over en fietsen wij richting de Arc de Triomphe. Het grote plein was afgezet, omdat de Tour de France gaande was. Er werden grote hoeveelheden mensen op afstand gehouden en daarmee het uitzicht ontnomen. Wij zetten koers richting de wijk Montmartre en moesten daarvoor flink klimmen met de fiets. Na een wandeling door de wijk, een uitzicht over de stad en een kijkje in de Sacre-Coeur, konden wij weer bergafwaarts richting een welverdiend biertje. Zo vonden wij weer een plekje in de schaduw op het terras. Heerlijk!

Na het biertje, wilden wij eigenlijk terug richting ons verblijf. Wij hadden de Tour de France nog in het achterhoofd, maar dachten dat het niet mogelijk was om binnen te komen. Gelukkig deed Marcel navraag en was dit wel mogelijk, mits je over een QR-code beschikte. Als jonkie had ik als enige nog geen vaccinaties gehad. Om Frankrijk binnen te komen had ik mij vrijdagochtend in Den Bosch nog laten testen. Zodoende had ik nog een QR-code, die weliswaar meer dan 48 uur oud was. Maar ik kreeg het voordeel van de twijfel. Daar stonden wij dan: aan de Champs Elysees op de eerste rang naar de Tour de France te kijken. Dit was een onverwachte, unieke ervaring!

Na enige tijd vertrokken wij weer, eerst op zoek naar nieuwe huurfietsen en dan door naar ons verblijf. In de avond wandelen wij in onze buurt richting Park Luxembourg om de dag compleet te maken met een heerlijk diner op het terras.

Maandag 19 juli

Bijtijds uit de veren en op zoek naar een bakkerij in de buurt die open is. Uiteindelijk eten wij croissants en ‘pain du chocolat’ op de kamer, voordat mijn verrassing op het programma staat. Ik had de afgelopen dagen al meermaals hints gegeven over een activiteit, een kaartje kopen en een metro. Marcel en Twan hadden nog nooit een Escape Room gedaan, daarom was mijn plan om een dagdeel in Parijs te organiseren met een Escape Room. Deze was Engelstalig, al zaten er kleine schoonheidsfoutjes in. De ervaring was heel gaaf. Wij werden in een nagebouwde metro geplaatst en moesten op zoek naar hints. Na een aantal fases verlieten wij de eerste cabine en kwamen in de volgende cabine terecht. Een fase verder ging de deur open en moesten wij op het perron nog enkele raadsels oplossen. Wij liepen stuk op het laatste raadsel en zijn zodoende niet ‘Escaped’ binnen het uur. Maar ik vond het heel leuk om te organiseren. Marcel en Twan waren verrast hoe leuk de deelname aan een Escape Room is. Missie toch geslaagd!

Na afloop gaan wij richting Boulevard Saint-Denis en verkennen de omgeving met verschillende passages. Deze passages zijn veelal gevestigd in oude panden die het bezichtigen waard zijn. Soms moet je goed zoeken om een passage werkelijk te vinden. Wij gaan voor een warme Indiase lunch in een rustige zijstraat. Erg smaakvol, en gelukkig niet té pittig.

Wandelen en om je heen kijken in deze omgeving is ontzettend mooi. We arriveren bij het Koninklijk paleis en wandelen door de bijbehorende tuinen. Na afloop brengen wij een bezoek aan een deelnemer aan de kunstbeurs waar Twan werkt. Ook hier zijn wij van harte welkom en kijk ik mijn ogen uit vanwege alle kunst die ik hier zie. De avond nadert en wij pakken nog een biertje op ‘ons’ terras. Dicht bij ons verblijf hebben wij hier al meermaals gezeten, en je rolt zo terug naar de kamer.

Laat in de avond gaan wij weer op pad. Wij blijven dichtbij en ploffen neer bij een cocktailbar met een grote wand gevuld met gekleurde flessen. Het ziet er sfeervol uit en we zitten goed. Wij blijven uiteindelijk tot na middernacht op het terras. Het voelt als de afsluiter van een fantastisch weekend, al is het lange weekend nog zeker niet voorbij.

Dinsdag 20 juli

De wekker gaat op tijd en wij grijpen ons laatste ontbijt op het terras. Dan pakken wij onze spullen en checken uit. Wij verlaten het stadscentrum en rijden richting Versailles. Rond de klok van 11.00 uur arriveren wij daar.

Het zijn mooie omstandigheden om een grote wandeling te maken door de tuinen van het kasteel. Er is een strakblauwe lucht en heel veel zon. De symmetrische aanleg van de tuinen, vijvers, beelden en kanalen is waanzinnig mooi. Een grote fontein- en muziekshow start precies als wij daar aankomen. Het is allemaal schitterend en ogen schieten te kort. Aan het einde van de tuinen zitten wij in het gras aan het water met een broodje als lunch. Er heerst een aangename rust na 4 dagen in de drukke stad te zijn verbleven. Dit is een heerlijke afsluiter van een geweldig weekend.

Nog een paar uurtjes rijden en wij zijn weer terug in Nederland. Het was zeer geslaagd. Tot zover de stedentrip naar de stad der liefde: Parijs. Snel nieuwe plannen maken…

Jordy

• 02 December 2021 - 19:39

Karin Spruijt :

Nu Jordy ben weer met je mee gereisd !! Door Parijs!!

Mooi verslag!!

• 03 December 2021 - 15:24

Opa:

ik heb weer genoten van je verslag ook omdat ik met oma een paar keer naar Parijs ben geweest .
    Wij hebben toen ook enige van de door jou genoemde
    plekken bekeken

• 03 December 2021 - 15:30

Opa:

Ik heb weer van dit verslag genoten.
    Oma en ik zijn ook enige keren inParijs geweest en hebben daar ook enige door jou genoemde bezienswaardigheden bezocht.Het is een tocht van herkenning met dubbel gevoel,