Berlijn - Reisverslag uit Berlijn, Duitsland van Jordy Spruijt - WaarBenJij.nu Berlijn - Reisverslag uit Berlijn, Duitsland van Jordy Spruijt - WaarBenJij.nu

Berlijn

Door: Jordy

Blijf op de hoogte en volg Jordy

20 Juni 2019 | Duitsland, Berlijn

Ha allemaal,

Het is alweer 3 weken terug, maar ik heb hierbij alsnog een reisverslag met onze ervaringen uit Berlin.

Woensdag 29 mei 2019
Na een (kortere) werkdag vertrokken wij op woensdagmiddag met de auto richting Berlijn. De eerste paar honderd kilometer ging voorspoedig. In de buurt van Hannover ging het echter fout. Vanwege een eerder gebeurd ongeluk was een stuk snelweg van +/- 10 kilometer afgesloten. Gelukkig sloten wij daar niet aan, dachten wij, maar alle anderen op de weg hadden ditzelfde nieuws opgevangen. En het was de dag voor hemelvaart, waardoor het druk was op de weg. Iedereen binnendoor zorgde alsnog voor lange files en lang stilstaan op de plaats. Van de weg af, plotseling een McDonald’s. Even pitstop, hopelijk kunnen wij weer rijden na het eten…. valse hoop. Het viel een beetje tegen en was nog steeds druk. De tijd liep door en wij wisten al dat wij niet voor 00.00 uur zouden arriveren. Uiteindelijk toen Hannover achter de rug was, richting Magdeburg en later Berlijn, viel de drukte mee. Maar door alle vertraging kwamen wij toch na middernacht aan. Gelukkig was de receptie nog bemand en waren andere gasten ook net binnengekomen. Wij reserveerden een parkeerplek onder het hotel en haalden de spullen. Even een kort nachtje, gelukkig zijn wij er!

Donderdag 30 mei 2019
Vandaag is het Hemelvaartsdag. Dit betekent dat de winkels gesloten zijn, maar daarop zijn wij voorbereid en er valt gelukkig meer dan genoeg te doen in deze grote stad. Na een ontbijt in het hotel, liepen wij in de zon richting de metrohalte Nollendorfplatz. De metro naar Kochstrasse/Checkpoint Charlie. De temperatuur is al heerlijk en een jas of vest is al niet meer nodig. Na een pitstop voor koffie verkennen we de omgeving van Checkpoint Charlie. Hier en daar wat toeristisch, maar meestal erg indrukwekkend en word je bewust van de geschiedenis op deze plek. We wandelen door het openbaar museum BlackBox Kalter Krieg / Blackbox Cold War. Dan wandelen wij noordwaarts richting Unter den Linden. Aan het eind zien we het Pariser Platz met als hoogtepunt de Branderburger Tor (stadspoort).

In korte tijd zien wij al heel veel en genieten van de uitzichten, schieten mooie plaatjes en wandelen in de zon. Op het plein is een grote groep een dansshow aan het weggeven dat ook heel leuk was om mee te pakken. We lopen onder de stadspoort door en bewegen ons richting het Holocaust Memorial. De welbekende grote blokken die als een soort doolhof op een groot plein staan. De blokken zijn van verschillende hoogten en ook de vloer wordt steeds dieper richting het middelpunt. Het grenst aan de grote Tiergarten, waar wij een stukje meepakken en een wandeling maken. We maken de ronde af door weer onder de stadspoort van Brandenburg te wandelen. In de buurt maken wij een korte stop met een braadworst en wat drinken.

Na een korte break gaan wij weer te voet verder. We lopen verder in de richting van de Spree-rivier. Wij komen langs diverse musea, marktjes en wandelen door Lustgarten waaraan het Altes Museum en uiteraard de Berliner Dom zijn gegrensd. Even een korte stop voor een ijsje en afsluiten met de Fernsehturm (radio- en televisietoren). Na een dag vol indrukken, buitenlucht en en zonnestralen op ons, pakken wij de metro terug naar het hotel.
In de avond blijven wij dicht bij huis en we hadden een Vietnamees restaurant op loopafstand gevonden. Wij ploffen hier neer en dat blijkt een goede keuze. We konden buiten zitten, wat heerlijk was vanwege de aanhoudende hoge temperatuur. De typische Vietnamese Pho (soep) was heerlijk en de hoofdgerechten minstens net zo goed. Een heerlijk eind van de eerste dag in Berlijn.

Vrijdag 31 mei 2019
Na een prima nacht beginnen wij een nieuwe dag weer met ontbijt in het hotel. Daarna te voet richting het stadscentrum. Wat minder culturele hoogtepunten. Het was nog warmer en wij hebben de ochtend besteed om door het KaDeWe te wandelen. Dit is een groot warenhuis dat zo’n beetje alles aanbiedt. Best leuk om te hebben gezien, maar met het lekkere weer blijven wij daar niet langer dan nodig.

Door de straten struinen en terrasjes, gewoon een relaxe dag. Aan het eind van de straat troffen wij de ruïnes van de originele “Kaiser-Wilhelm-Gedächtniskirche”. Deze werd flink beschadigd tijdens de oorlog, maar blijft een indrukwekkend gezicht tussen de winkelstraten. Na de Tweede Wereldoorlog kwam er een opdracht tot nieuwbouw. Eigenlijk zou het overgebleven deel worden afgebroken, maar uiteindelijk werd deze hersteld zodat deze als monument kon worden behouden. Het stuk nieuwbouw is een achthoekige kerkzaal met ongeveer 20.000 ramen van geschilderd (blauw) glas. Rondom de kerk reed 2,5 jaar terug, in de aanloop naar Kerst, een vrachtwagen in op het publiek wat zorgen voor vele doden en gewonden. Ook hiervan is een gedenkteken duidelijk zichtbaar. Inmiddels zijn daar veel mogelijkheden voor beveiliging en blokkades voor voertuigen. Dit moet herhaling van zulke aanslagen voorkomen.

Na een bezoek aan deze kerk, staken wij de weg over naar een klein overdekt winkelcentrum. Het leuke hieraan is dat er een lounge en wat bankjes staan, met grote ramen ervoor. Achter het raam bevindt zich de Zoo Berlin, ofwel de dierentuin. Leuk dus om een uitzicht te hebben op de aapjes vanuit het winkelcentrum. Na nog wat winkeltjes te hebben gezien, zijn wij terug gelopen en afgesloten op een terras op het Wittenburgplatz. Naar hetzelfde plein keerden wij in de avond terug voor een typisch grote schnitzel. Ondanks het de hele dag fantastisch weer bleek, was er vooraf regen voorspeld. Deze kwam alsnog, maar gelukkig tijdens ons avondeten terwijl wij buiten onder de parasol zaten. Wij hebben hier dus geen last van gehad en het duurde niet heel lang. Na afloop was het flink afgekoeld in de stad en hebben wij nog een klein rondje gewandeld.

Zaterdag 1 juni 2019
Onze laatste dag van deze trip, zouden wij doorbrengen in Potsdam. Hierdoor stonden wij bijtijds op, ontbeten in het hotel en liepen naar de metro. Na twee haltes kwamen wij op het metro- en treinstation Zoologischer Garten. Hier kochten wij treinkaartjes om in zo’n 30-40 minuten aan te komen in Potsdam. Het was de mooiste dag van de drie, dus ook hier veel buiten en veel zonnestralen.

Bij aankomst liepen wij met de mensenmassa mee, over de brug richting Alte Markt. Hier liepen wij een rondje door de St Nikolaikirche en langs het Potsdam Museum en de Landtag Brandenburg. Wij volgden verschillende wegen om in het centrum uit te komen. Kleine smalle winkelstraatjes en leuke terrassen om buiten te eten. Uiteindelijk voor opnieuw een braadworst gegaan, want als er een plek is waar je die moeten eten….

Ik vond het een gezellig uitstapje na de grote stad. Je ziet wel dat je meer in kleine stad/dorp bent, dan in Berlijn. Opvallend ook hoe schoon, nieuw en netjes alles eruitziet en onderhouden wordt. Op slechts zo’n korte afstand is dat verschil aanzienlijk. Daar is voor Berlijn als stad wellicht nog wat werk aan de winkel.

We hebben ook gelezen over de kleinere namaak van de Brandenburger Tor en op een andere uithoek de Nauener Tor. Beide mooie stadsmuren die een stuk kleiner zijn, maar daardoor heel goed passen in dit straatbeeld. Als afsluiter waren wij in de buurt van het Holländisches Viertel: het Nederlandse kwartier. We maakten een kleine omweg om hier toch doorheen te wandelen en veel te bekijken. Opvallend zijn natuurlijk de typische bouwstijlen, maar ook de Nederlandse gebouwen/straten zijn erg leuk om te zien als je niet in Nederland bent. Zo is er ook een restaurant dat gewoon Pannekoeken en Poffertjes heet. Het rondje kost niet heel veel tijd, maar biedt toch een extra indruk van Potsdam en deze wijk.

In de namiddag na een flinke wandeling en de verschillende uithoeken van Potsdam te hebben verkend, liepen wij terug naar het treinstation en arriveerden wij na 30-40 minuten weer in het centrum van Berlijn. Even opfrissen en omkleden in het hotel, voor wij in de avond weer op pad gingen naar een (reeds bekend) Argentijns steakhouse. Hier hadden wij al gereserveerd, waardoor wij ook een goede plek op het terras hadden. Na het eten hebben wij nog een een stuk door de winkelstraat gewandeld, op zoek naar een Ierse pub. Het was ten slotte de finale van het Champions League voetbal. Dit hebben wij gekeken in een kroeg die afgeladen was van de mensen. Zoals vaker, was het geen hele bijzondere wedstrijd om te zien, maar het resultaat voor Liverpool en de Nederlanders was wel leuk.

Om het lange weekend feestelijk af te sluiten, hebben wij in de buurt van ons hotel buiten op een terras met een drankje gezeten. Wij zaten er in zoverre prima, dat het nog best laat werd.

Zondag 2 juni 2019
Na gisterenavond te hebben afgesloten met een drankje om de hoek, was de tijd in Berlijn alweer gevlogen. Na het pakken van de spullen en het bekende ontbijtje in het hotel, was het tijd om te vertrekken. Vooraf nog het idee gehad om deze ochtend nog wat te ondernemen, maar toch besloten om de plannen om te gooien. Dit kwam mede door de heenweg die veel langer duurder dan verwacht. Als wij in de middag zouden vertrekken, zouden wij mogelijk weer in alle files terechtkomen en in de avond laat thuis zijn.

Zodoende verlieten wij het hotel en daarna ook de stad Berlijn. Onderweg nog even schrikken van een ongeluk met 4 auto’s op de linkerbaan, dat plaats had gevonden vlak voordat wij daar reden. Gelukkig konden wij daar nog omheen rijden, maar ik kan mij voorstellen met de drukte op de weg, dat hierna een aardige file/drukte is ontstaan.

Al met al weer een mooie trip achter de rug, deze keer met de auto. Ook dat ging niet slecht, behalve de file op de heenweg. Berlijn vond ik in ieder geval heel gaaf, en dat het fantastisch weer was, werkte natuurlijk positief uit. Ik zou het zeker aanrader als iemand nog op zoek is naar een leuke stedentrip. We hebben ook weer genoeg gewandeld met zo’n 40-45 kilometer in drie dagen tijd. En nu is het alweer juni en kunnen wij langzaam aftellen naar de grote vakantie. Zin in.

Tot zover Berlijn. Bedankt voor het volgen en lezen!

Gr Jordy

• 20 Juni 2019 - 09:22

Jan:

Wat heerlijk om ook dit verslag weer te lezen! Ondanks dat het alweer drie weken geleden was leek het wel of we gisteren waren teruggekomen. Ik heb het weer helemaal beleefd. Super omschreven allemaal!

• 20 Juni 2019 - 14:30

Karin:

jord
    Altijd leuk om je verslag te lezen!!

• 20 Juni 2019 - 16:48

Sabine:

Gaaf!!! Leuk zo... te lezen is soms nog leuker dan vertellen...