Kopenhagen - Reisverslag uit Kopenhagen, Denemarken van Jordy Spruijt - WaarBenJij.nu Kopenhagen - Reisverslag uit Kopenhagen, Denemarken van Jordy Spruijt - WaarBenJij.nu

Door: Jordy

Blijf op de hoogte en volg Jordy

10 April 2018 | Denemarken, Kopenhagen

Dag allemaal,

Het was weer tijd voor een mooie stedentrip tijdens het lange weekend rondom Pasen. Dit keer viel de keuze op Kopenhogen. Hierna het verslag van dit weekend in de hoofdstad van Denemarken.

Zaterdag 31 maart

De wekker ging weer vroeg, 3.30 uur om precies te zijn. Klein uurtje later zaten wij in de auto onderweg naar Schiphol. We waren voldoende op tijd daar en om 7.30 uur vlogen wij al. Dat betekende dat wij om 8.45 uur al landden op de airport van Kopenhagen. Hierdoor hadden wij de hele dag voor de boeg, en dat stond in de planning. Gemakkelijk kochten wij daar de kaartjes voor de trein. Na een ritje van een kwartier zaten wij middenin Kopenhagen.

Ons hotel zat ook middenin Kopenhagen, op een paar minuutjes lopen. We waren te vroeg om in te checken, waardoor wij de bagage achterlieten en op pad gingen. Het was zaterdag en de winkels in het stadscentrum waren geopend. Op zondag en maandag zouden deze winkels niet open zijn i.v.m. Pasen. We begonnen daardoor op zaterdag het hele stadscentrum te verkennen. We kwamen langs Tivoli (wat er al fantastisch uitzag) en ontdekten de brede straten van de stad. Tot aan het Københavns Rådhus, het stadhuis, daarna werd het aanzienlijk smaller met kleine straatjes en mooie passages. Hier struinden wij tot aan het Kongens Nytorv (het nieuwe Koningsplein).

Aangezien wij ons prima vermaakten en de koude temperatuur afwisselden met de warmte in winkels, hadden wij weinig op de kaart gekeken. We stonden ineens dichtbij de Nyhavn: de grootste trekpleister van Kopenhagen. Dit zijn de huisjes aan de gracht in verschillende grootten, kleuren en vormen. -> https://nl.wikipedia.org/wiki/Nyhavn
Het was zoals verwacht erg druk, maar wel gezellig. Muziek van een lokale band en de nieuwe omgeving maakten het heerlijk.

Aangezien wij al erg lang liepen en toe waren aan een korte break voor de lunch, besloten we, in het wellicht meest toeristische gebied, een plaatsje te zoeken. En dat ging vlot, ook de prijs viel niet tegen; je weet dat je meer betaalt dan op andere plekken. We hadden inmiddels een halve dag gevuld, kilometers gelopen en de vermoeidheid van de korte slaap begon z’n tol te eisen. We moesten ook nog een eind terugwandelen, en dat is wat we besloten te doen. Aan het einde van de middag waren we terug in het hotel waar wij konden inchecken.

In de avond hielden we het relax, en dichtbij huis. Na wat rondkijken besloten we een Italiaans restaurant op te zoeken. Die beviel goed, maar na het eten besloten wij dat het genoeg was voor vandaag. Het was een lange dag, veel gezien en gedaan. Morgen weer een nieuwe dag vol mooie ideeën.

Zondag 1 april

We hadden dit uiteraard al gepland: Tivoli! Vandaag zouden we het park (waar wij de dag eerder al een paar keer langs liepen) bezoeken. We hadden ontbijt in het hotel en gingen vol energie aan de dag beginnen. Het ging om 11.00 uur open en wij stonden vlak voor openingstijd al op de stoep bij Tivoli. Het was nog lekker rustig en we waren niet van plan in attracties te gaan, ondanks dat is het zeker een bezoekje waard. Ook fijn is dat je normale entreeprijs niet hoog is, maar dat je voor attracties een extra kaartje bovenop koopt. Dit maakt het geheel dus toegankelijker dan hoe dit in Nederland werkt.

Het park ligt er schitterend bij in Paassferen. De mascotte rent in het rond en gaat met kinderen op de foto. Ieder uur is er een grote show met dans op het podium, voornamelijk om de kleine kinderen in beweging te houden en te vermaken. En verder is het vooral een heerlijk pretpark met alle verschillende sferen. Zeker een must-do tijdens een bezoekje aan Kopenhagen. Ook na enige tijd wilden wij weer opwarmen en vooral aan de koffie met gemak. Dus gingen wij naar de Tivolo Food Hall waar ik aan de bekende foodhallen denk in onze omgeving. Al is het allemaal heel laag plafond zoals bijvoorbeeld Fenix Food Factory i.p.v. de Markthal. Er zat genoeg, van bakkerijen en koffiebarretjes tot restaurants voor kip en patat, burrito’s en taco’s, sushi en dergelijke. Het leuke is ook dat we een stempel moesten halen en een soort van onofficieel buiten het park gingen. Want het hoort wel bij de tuin van het park, toch kun je ook in deze foodhallen komen zonder Tivoli (dus vanaf de buitenkant). Met stempel kun je weer terug het park in, en dat is wat wij deden na de break. Uiteindelijk hebben we een aantal uren hier besteed. Daarna zijn wij nog wat gaan wandelen in andere uithoeken van de stad. Hier kwamen wij uit bij het Christiansborg-paleis. We bezochten de naast gelegen kerk en gingen het paleis binnen. We wilden hier entreekaartjes kopen voor het bezoeken van het geheel: het paleis, de keuken, de ruïnes. Uiteindelijk raadde de vrouw aan om morgen terug te komen vanwege te weinig tijd voor deze bezoeken. Dus lieten we dit over voor de volgende dag en gingen langzaam terug richting het hotel.

Ondanks het prima avondeten van de avond ervoor, vroegen wij om een goede wijk met restaurants en die bleek zelfs nog dichterbij dan de eerste avond. Alleen de andere kant op, iets wat wij niet verwachtten: de Vesterbrogade. We gingen die kant op en de eerste die ons aansprak gingen wij binnen. Een van de laatste tafels op dat moment hadden wij in het Jensens Bøfhus. Hier hebben wij heerlijk gegeten van de saladebar tot aan een heerlijke biefstuk.

We hadden in de middag bij het verlaten van Tivoli bewust nog om een stempel gevraagd, omdat je daarmee nogmaals op dezelfde dag het park binnen kon gaan. Dit was ons plan na het avondeten te doen. Het lag er opnieuw heel mooi bij en was nog redelijk druk. Mooi verlicht ook en was leuk om nog gedaan te hebben. Daarna was het mooi en keerden we terug naar het hotel.

Maandag 2 april

De tijd is gevlogen en we moesten deze ochtend alweer uitchecken. Na het ontbijt lieten wij de bagage achter in het hotel en liepen de deur uit. Het was prachtig weer met een strakblauwe lucht en een heerlijke zon. Het was slechts 4 graden, maar het beeld leek heel veel warmer. Direct gingen wij richting het Christiansborg-paleis, waar wij de entreekaarten haalden en de nodige tijd besteedden aan de beeldschone kamers, trappenhuizen en schilderijen. Na het eerste bezoek gingen wij uit het paleis via de binnentuin om via een andere ingang onder de grond bij de ruïnes te komen. Ook werden hier video’s weergegeven met compilaties van vroeger. Hierin was te zien hoe het paleis niet goed bestemd was tegen brand en tot tweemaal volledig is afgerond in deze geschiedenis. Wel is er steeds weer iets geleerd van het grote gebeuren en de doden die er vielen, want de bouw werd beter en sterker en resulteert in het paleis dat er momenteel staat.

We liepen langs de grachten in het zonnetje onderweg naar de wijk Christianshavn. Dit is een wijk waar onder andere hippies leven en het is erg mooi aan de grachten met kleurrijke huisjes zoals aan de Nyhavn. Vanwege het heerlijke weer waren buitenterrassen overvol en zaten mensen aan de gracht of op bankjes in het zonnetje. Wij wilden graag naar de Church of Our Saviours in deze wijk. Deze is ook te beklimmen van binnenuit, maar het is erg smal kwamen wij achter. Het was niet eenvoudig om boven te komen. Eenmaal boven was het erg smal en niet heel prettig voor iemand met hoogtevrees. Het uitzicht mocht er zijn en we er herkenden vele plekken waar wij eerder hebben gelopen. Dat was een erg leuke afsluiter en we maakten mooie foto’s en video’s. Eenmaal beneden besloten wij niet te gokken op overvolle terrassen maar belegde sandwiches te kopen in de supermarkt. Net als de locals zaten wij aan de grachten van Christianshavn en genoten van de warme zonnestralen. Na deze late lunch hebben wij de wandeling naar het hotel ingezet om onze spullen te halen. Daarna naar het station om in de avond terug te vliegen van Kopenhagen naar Schiphol.

Weer een mooi avontuur in een heerlijke kleurrijke stad. Zeker erg genoten, maar ook niet erg om weer terug in Nederland te zijn aangezien het hier warmer is. Op naar nieuwe avonturen, binnenkort…. ;-)

Bedankt voor het volgen en lezen!

Gr Jordy

• 11 April 2018 - 07:26

Jan:

Mooi verslag weer!

• 11 April 2018 - 11:55

Peet :

Snap niet hoe je het doet JordoZz maar ik denk dat je eens een boek moet schrijven met je verslagen , respect ik doe het je niet na Top ,ik weet nu wat ons te wachten staat in kopenhagen ;-)

• 11 April 2018 - 15:12

Han Take:

j
    zoals altijd weer een goed geschreven verslag,wat je met plezier
    in een adem leest

• 14 April 2018 - 08:07