Stedentrip Parijs - Reisverslag uit Parijs, Frankrijk van Jordy Spruijt - WaarBenJij.nu Stedentrip Parijs - Reisverslag uit Parijs, Frankrijk van Jordy Spruijt - WaarBenJij.nu

Stedentrip Parijs

Door: Jordy

Blijf op de hoogte en volg Jordy

05 April 2015 | Frankrijk, Parijs

Er stond nog een weekendje Parijs ‘open’ na de verjaardag van JW in november. Het afgelopen, lange paasweekend is er dan eindelijk invulling aangegeven. Hieronder het verslag.

Donderdag 2 april
Na een werkdag kwamen we beiden op Rotterdam Centraal aan, want geen low-budget vliegmaatschappij, maar de Thalys zou ons in Parijs gaan brengen. We hadden na een hapje de trein gepakt van 18.58 en stonden al om 21.40 uur op Gare Du Nord. Ik ben nog niet eerder in Parijs geweest, dus hield mijn ogen goed open. Een kwartiertje lopen en we waren bij het hotel in Montmartre. Alles ging vlekkeloos en om 22.45 uur zaten we met een biertje in een stil kroegje op de hoek. Vol energie zijn we daarna nog een rondje gaan lopen en rondom de Sacre Coeur geweest.

Vrijdag 3 april
Lekker uitgeslapen, liepen wij al zoekend naar een ontbijtje door de regen. Het aanbod viel tegen, maar vanwege honger ploften wij al snel ergens neer. We zaten aan een croissant en stokbroodje ham, zoals we die in Nederland qua smaak onmogelijk kunnen krijgen.

Hierna gingen we lopen op zoek naar vermaak en een weg om andere stukken van de stad te bereiken. We liepen in de goede richting en bereikten bijna de Moulin Rouge toen we nog een aantal fietsen zagen staan in de fietsenstalling van het verhuursysteem. Het verhuursysteem is van de overheid en telt totaal 20.000 fietsen door de hele stad. Je kunt ze ophalen en plaatsen waar je wilt, tegen een prijs van 1,70 per dag. Geen geld voor het leukste vervoersmiddel in de stad, zeker het onthouden waard. Zo stapten wij op de fiets en baanden een weg door het drukke verkeer. Uiteindelijk moest je vooral niet te terughoudend zijn in het verkeer en goed blijven kijken.

Na een tijd kwamen we bij de Arc de Triomphe en dat was toch best tof voor iemand het nooit eerder heeft gezien. Groots en mooi op zo'n groot plein, met de Champs-Elysees in het verlengde. We parkeerden de fietsen om wat winkels te bekijken en lopend verder te gaan. Aan het einde wilden we even zitten en gingen bewust een paar honderd meter van de Champs Elysees af, zodat we hopelijk niet de hoofdprijs betaalden. De pijn voel ik nog, toen ik voor twee te sterke cappuccino en éénd niet-lekker puntje taart 25 euro betaalde. Afijn, ook dat is Parijs blijkbaar.

We besloten richting Musee d'Orsay te gaan, lopend, want eerst de fiets halen zou minstens zo ver zijn. Het was een tegenvaller toen daar een rij stond van meer dan een uur, terwijl het weer nog steeds om te huilen was. Een museumbezoek was ideaal geweest, maar nadat we doorliepen richting het Louvre, stuitten we op hetzelfde probleem. Wat zouden we dan gaan doen?

Na wat rondlopen in de normaal gesproken zo mooie tuin, gingen we terug naar de Arc de Triomphe waar onze fietsen nog stonden. Daar aangekomen was het druppelen veranderd in een aardige regenbui. We moesten alleen nog een fietsenstalling vinden, en liefst zo dicht mogelijk bij een metrostation, zodat we niet terug hoefden te fietsen want dan zouden we doorweekt zijn. Ik had het weertje iets anders voorgesteld…

Na een middagdutje zijn we ’s avonds gaan lopen naar een restaurant die vermeld is in onze reisgids. Het was klein en gezellig, maar het eten was echt veel te veel. Daarna pakten we de metro naar Le Marais en de Notre Dame. Mooi verlicht bij nacht en misschien nog wel mooier dan overdag, na een rondje te hebben gelopen en wat foto's te hebben gemaakt, gingen we terug naar het hotel. Inmiddels was het rond middernacht.

Zaterdag 4 april
Nadat we de vorige dag de musea hadden misgelopen, gingen we vroeg uit de veren en pakten de metro naar Musee d'Orsay. Om half tien zou het open gaan en om 9.10 uur stonden we in de rij. Toen hij om half tien open ging, stonden we tien minuten later binnen. Inmiddels nam de lengte van de rij flink toe en bleek het een goede keuze. Het werd nog beter toen duidelijk werd dat je t/m je 25e gratis entree hebt, dus het was een goedkope ochtend en ik begon Parijs direct meer te waarderen, of het was een compensatie voor de koffie en taart...

Het was een mooi museum en heel veel te zien. Maar na anderhalf uur ben ikzelf wel aardig uitgekeken op kunst en vetrokken we. We gingen de andere zijde van het Champs Elysees langs de winkels. We liepen tegen de FNAC-winkel aan waarover ik op internet had gelezen. Even geprobeerd of er kaarten te krijgen zijn voor het Louvre, en jawel, kaarten te krijgen + gratis entree t/m 25 jaar.

We kochten 1 kaartje voor zondag en hoopten op een razendsnelle entree. Al snel gingen we daarna naar het hotel en na een powernap, begonnen we aan het tweede dagdeel. De namiddag bezochten we opnieuw de Sacre Coeur en waar omheen de schilders hun schilderijen verkochten. Een lekkere 'crêpe' maakte het compleet. Na een biertje gingen we in Montmartre naar hetzelfde straatje als de avond ervoor uiteten. Dit keer een veel gezelliger tentje met vlot personeel en goed betaalbaar.

Na het avondeten gingen we door weer en wind naar de Eiffeltoren. We hadden helaas geen echte camera bij ons, dus het bleef bij telefoonfoto's. Na een lange tocht arriveerden wij daar en het was erg mooi, maar ik had het vooral ijskoud omdat we al uren buiten waren. We gingen op zoek naar een warm tentje, warme chocomelk en een nabij gelegen metro station, zodat we weer droog naar huis konden.

Zondag 5 april
Voor een zondag gingen we redelijk bijtijds uit de veren en checkten uit. Eerder zagen wij Le Pain Quotidien waar wij in New York al eens heel lekker hebben gegeten. We besloten daar onze dag te starten en dat was een wijs besluit. Zit trouwens ook in Amsterdam, zag ik net.

Met de fietsen opnieuw gehuurd en eerder aangeschafte kaarten, fietsten wij naar het Louvre. In een halve minuut stonden wij binnen, vol verbazing dat het werkelijk was gelukt. Buiten stond opnieuw een rij van een uur. Het was vooral bijzonder groot en er was veel moois, met uiteraard de must-sees als Mona Lisa + Venus de Milo.

We hadden nog de hele middag te vullen en fietsten nog eens lekker door richting de Eiffeltoren. Deze keer met de camera op zak en een zonnetje op m’n bol. Zoals ik het iets meer had verwacht/gehoopt dit weekend. Na een afsluiter met een Croque Madame en een stop op de Pont des Arts, gingen we onze bagage ophalen bij het hotel. Terug naar Gare du Nord, waar we een uur te vroeg waren en nog van een laatste biertje genoten. Na een rit van 2 uur en 40 minuten stonden we om 21.00 uur alweer op Rotterdam Centraal. Het was weer een weekend voor in de boeken. Nu weer een korte week voor de boeg!

Gr Jordy

• 07 April 2015 - 20:14

Tessa:

Leuk Jordy!! Dapper hoor, fietsen in Parijs.. ;-)

• 07 April 2015 - 20:39

Sabine: