Christmas in London - Reisverslag uit Londen, Verenigd Koninkrijk van Jordy Spruijt - WaarBenJij.nu Christmas in London - Reisverslag uit Londen, Verenigd Koninkrijk van Jordy Spruijt - WaarBenJij.nu

Door: Jordy

Blijf op de hoogte en volg Jordy

01 Januari 2014 | Verenigd Koninkrijk, Londen

Christmas in London

Al maanden geleden geboekt, en daar was het eindelijk zover. Terwijl JW al in Londen was vanwege zijn werk, volgde ik in de namiddag vanaf Rotterdam The Hague Airport. Op naar een weekend in de kerstsfeer in Londen.

Donderdag 19 december

Om 16.00 uur vloog ik Rotterdam uit en na een uur landde ik, ook om 16.00 uur, in Londen. Het was blijkbaar een ongunstige dag en/of tijdstip, want er zaten welgeteld 8 passagiers in het vliegtuig. Ik kan mij niet voorstellen dat er op deze vlucht winst werd gemaakt, maar dat is gelukkig niet mijn zorg.

Met hulp van zijn routebeschrijving wist ik mijzelf te verplaatsen van de airport naar Southbank Side, waar het CitizenM hotel gevestigd is. Wat mij direct opviel was de warme huiskamersfeer die er heerst. Relaxe banken en lounges rondom de open haard, een reeks iMac ter beschikking en een gezellige bar. Hier konden wij ons wel een paar dagen vermaken.

Na te zijn opgefrist, wandelden wij een eind naar het eerder gereserveerde restaurant. Klein van oppervlakte, maar zeer gewild en daardoor erg gevuld en sfeervol. Na het eten volgde een omweg langs het oude appartement van JW, de Theems/Thames en de Tower Bridge. De enorme kerstbomen en sfeerverlichting zorgde hier voor een goede voorbereiding op de kerst.

Bij terugkomst in het hotel bleek het Apollo Theater te zijn ingestort. Hier kregen wij zelf niets van mee en er is met ons dus niets gebeurd.. gelukkig.

Vrijdag 20 december

Aangezien het een combinatie was van werk (JW) en een weekend weg, volgden wij onze eigen route vandaag. Ik ben gelukkig al eens in Londen geweest en zo ging ik als individu op pad, terwijl JW aan het werk was.

Ik pakte de metro naar Piccadilly Circus en met de camera op zak wist ik mij al prima te vermaken. Ik bezocht wat warenhuizen en mooie winkels, maar kon niets leuks/passends vinden, dus ik verkende de stad te voet met de felle zon en strak blauwe lucht boven mij. Na een simpel ontbijtje bij Pret a Manger vertrok ik richting Leicester Square, om vervolgens richting Trafalgar Square, Whitehall, de Horse Guards en het parlementsgebouw en de London Eye te gaan. Ik stak het water over en bevond mij al bijna bij Waterloo, waardoor ik ook te voet mijn rondje naar het hotel afmaakte. Ik heb hier de nodige meters gelopen dus ik was in de stemming om de namiddag te relaxen.

’s Avonds pakten wij opnieuw de metro richting Oxford Street en genoten wij van de sfeer en een lekker avondmaal. Verder was het een rustige avond.

Zaterdag 21 december

Na de heerlijk zonnige dag van gisteren, was het vandaag een tegenvaller wat betreft het weer. Het zag er grauw uit en ‘t was regenachtig. Na een ontbijt in het hotel vertrokken wij richting St. Pauls Cathedral. Een nabij gelegen, overdekt winkelcentrum bezochten wij, terwijl JW zocht naar een bepaalde pullover. Helaas niet geslaagd en ook het -normaal gesproken- mooie dakterras viel tegen vanwege de hoeveelheid regen. Omdat we geen paraplu hadden en er een enorme rij bij de kathedraal stond, besloten wij dat gedeelte te vermijden. We pakten de metro richting Oxford Street en liepen vanaf daar naar Piccadilly Circus, waar wij slaagden in onze aankopen.

Vervolgens hadden we gepland om naar Covent Garden te gaan. Voor de leuke ervaring pakten wij de taxi die voor de korte afstand goed betaalbaar was. Hier heerste een enorme kerstsfeer. Het overdekte gedeelte hing vol met enorme kerstballen (diameter 1 meter). We liepen over het marktje en kregen hier het werkelijke kerstgevoel, wat ondanks alles, in de stad toch ietwat tegenviel. We besloten vanuit daar te lopen richting de Tower Bridge en hier overheen te wandelen om de route naar ons hotel te vervolgen. Tussendoor stuitte wij op een enorm oud gebouw met in het midden een massa aan mensen die aan het schaatsen was.

’s Avonds gingen we alweer uit eten, tja het blijft vakantie… even ervan genieten! Bij toeval hadden we een tip gekregen om ergens te eten en dit zat in dezelfde straat als waar wij donderdagavond hadden gegeten.

Zondag 22 december

Na een paar dagen was ik nog niet helemaal gewend aan Londen. Het wandelen en over je schouder kijken voor mogelijk verkeer blijft een issue. Misschien als je wat langer gaat dat het ‘eigen’ wordt. Voor nu stond de laatste dag op het programma, afsluitend met een terugvlucht naar ons kikkerlandje.

’s Morgens vertrokken wij na een goed ontbijt richting Buckingham Palace. We troffen bij enige toeval de start van het ‘changing of the guards’-ritueel. Het was gaaf om zo’n mensenmassa te zien, maar de hoek waarin wij stonden bood niet het beste uitzicht. Af en toe zag je een schim van wat er voorbijkwam.

Wij vervolgende onze route om een wandeling te maken door het Green Park wat volstond van de attracties vanwege kermis. Wij liepen verder waar Hyde Park begon. Ook dit park liepen wij volledig door met de rust van kop koffie.

Aan de andere kant van Hyde Park bleken wij in de richting te zijn gelopen van het voetbalstadion van Chelsea FC. De metro bracht ons via enkele haltes bij dat stadion. Toen ik eerder in Londen was, bezocht ik het Arsenal FC stadion. Deze vond ik van de buitenkant veel mooier. Waarschijnlijk omdat het zondag was en vele inwoners van Londen óók vrij waren, was er iets georganiseerd voor kleine kids. Er waren verschillende voetbalactiviteiten en de Kerstman zat voor de blauwe muur met het logo erop. Iedereen ging vanzelfsprekend met hem op de foto. Na een rondje om het stadion en het bezichtigen van een paar hele dikke auto’s, gingen wij nog even op pad naar twee cadeaus voor New Years Eve (inmiddels zijn de cadeaus goed ontvangen).

Omdat wij vroeg ontwaakten was het nog aan het begin van de middag dat wij terug konden gaan naar het hotel. Maar onze wil bracht ons terug in de stad, waardoor wij nog wat winkels bezochten om de tijd te doden. Het was behoorlijk druk in tegenstelling tot vrijdag. Uiteindelijk gingen wij nog wat rondhangen en omkleden in het hotel, om daarna een hapje te eten bij Vapiano (jaja, ook hier populair!). De prima verbinding bracht ons in een half uurtje weer op het vliegveld en zo vlogen wij in het donker weg na een mooi, ontspannen weekend in de kerstsfeer.

Met een paar vrije dagen tussen kerst en Oud & Nieuw in het vooruitzicht, zullen wij uitgerust het nieuwe jaar ingaan vol nieuwe uitdagingen en hopelijk een goede gezondheid en veel geluk.

Bedankt voor het lezen, de beste wensen en wie weet tot een volgende trip!