Marrakech & Casablanca - Reisverslag uit Marrakesh, Marokko van Jordy Spruijt - WaarBenJij.nu Marrakech & Casablanca - Reisverslag uit Marrakesh, Marokko van Jordy Spruijt - WaarBenJij.nu

Marrakech & Casablanca

Door: Jordy

Blijf op de hoogte en volg Jordy

02 Mei 2017 | Marokko, Marrakesh

Na maanden uitkijken, was het zover: we gaan naar Marokko! In het volgende verslag geven wij jullie een inzicht in deze reis.

Dinsdag 25 april

Na twee uurtjes slapen gaat de wekker. Spullen in de auto laden, op naar Schiphol. Gelukkig op tijd, want de drukte op de luchthaven was de afgelopen dagen enorm. Zonder files komen wij aan. Wij mogen aansluiten in een korte rij om de bagage af te gooien. Volgens schema zijn wij door de controles en hebben wij nog tijd voor een bak koffie. Op naar de gate en vertrek om 6.15 uur naar Lissabon. Na tussenstop vlogen wij een uur later weer verder dus er was weinig tijd om te relaxen. Ook deze vlucht ging op tijd en met een uur vroeger dan in Nederland arriveerden wij om half 12 lokale tijd in Marrakech.

Een taxichauffeur verwachtte ons en in 20 minuten bracht hij ons naar het ‘riad’ waar wij zouden verblijven. Het was een schitterend ontvangst, in een autoluwe straat, door smalle straatjes. Het was ooit gebouwd als een schitterend huis, maar door te weinig gebruik omgebouwd tot hotel. Het resultaat was veel ruimte, hoge plafonds (4m), patio met mooie patronen in de vloer, een waterval en een klein zwembad. De gastheer was erg vriendelijk en liet ons het verblijf zien. Ook zou het ontbijt plaatsvinden op het dakterras (3e verdieping) met flink uitzicht vanwege de stad met laagbouw. Hier kregen wij een kopje Marokkaanse thee en stukjes baklava.

Na wat opfrissen, inruimen van de kamer en informatie inwinnen gaan we op pad. Lopend richting het grote marktplein genaamd Djemaa el Fna. We liepen buitenom, wat de makkelijkste route zou zijn, omdat er minder te doen en te zien is. De korte route gaat namelijk door de verschillende zouks (lange smalle straatjes vol winkeltjes met beelden, kleden, kruiden, etc. waar je snel kunt verdwalen). Na wat rondkijken kwamen wij na 15 minuten op de hoek van de Koutoubia Moskee. Hiernaast zat een restaurantje waar wij genoten van een late lunch en die stelde ons niet teleur. Marokkaans brood met flinke stukken kipfilet, groenten en lekkere kruiden. Niet te vergeten het ideale uitzicht en de heerlijke temperatuur!

Na de buikjes te hebben gevuld, de hoek om richting Djemaa el Fna. De chaos begon hier pas écht. Wat een drukte. Om te beginnen een reeks paarden met koetsen (voor rondes door de stad) en een aardige lucht er omheen. Uiteraard op zo’n marktplein ook een aantal bedelaars en mensen die je willen ‘helpen’ en van alles willen aanbieden. Na een grote ronde, hebben wij al een aankoop. Naïef, vergeten af te dingen, omdat de prijs al prima was. Voor volgende aankopen zullen we alleen al uit principe de prijs gaan drukken. Hoort erbij…

Later deden wij ook wat ideeën op, leuk voor thuis of leuk om te geven. Vervolgens richting het verblijf, even twee uurtjes geslapen, opfrissen en weer terug richting het marktplein. Hier op zoek naar een lekker restaurantje. En dit lukte al vrij snel in een zijstraat. Wel bleek dat het in de avond behoorlijk afkoelt. Ook zorgt de behoorlijke wind voor enige kou. Goede les, volgende dagen met een vest of trui op pad.

Woensdag 26 april

Ontwaken na een goede nachtrust met een ontbijt op het dakterras, inclusief stokbrood, pannenkoekjes en fruit. We hadden onze plannen enigszins uitgestippeld en vandaag stond het leven ‘buiten de medina’ centraal. De medina is het gedeelte binnen de 19 km lange stadsgrenzen van de oude binnenstad.

We begonnen met een taxirit naar het treinstation van Marrakech. We wilden voorbereid zijn en treintickets aanschaffen voor vrijdagmiddag 14.45 uur. Hiermee zijn we verzekerd van ons programma om op vrijdag aan te komen in Casablanca en op deze manier hebben wij vrijdagochtend nog een dagdeel vrij te besteden. Oja, in de afgelopen jaren zijn een aantal grote stations van Marokko flink gerenoveerd. Dit blijkt wel uit het schitterende en zeer ruimtelijke ontwerp.

Met de kaartjes op zak liepen wij door de wijk richting het noorden. De nieuwe wijk heeft veel te bieden wat de binnenstad niet heeft, maar is logischerwijs veel moderner. Na opnieuw een heerlijke lunch gaan wij verder richting Jardin Majorelle. Deze botanische tuin is te herkennen aan de opvallende blauwe kleur. Dit zie je overal terug, waar de term Majorelle-blauw vandaan komt. Het is aangelegd in 1924 en trekt dagelijks veel bezoekers. De schitterende tuin biedt ook genoeg ruimte om te fotograferen, dus de nieuwe camera werd op de proef gesteld. Heerlijk dat je in zo’n oase even kan ontspannen terwijl een paar honderd meter het hectische leven doorgaat in de medina.

Een korte wandeling, op zoek naar een taxi om ons te brengen richting het marktplein. Daar hebben wij wat gedronken en kwamen wij terug voor kleine souvenirs. Achteraf blijkt dat wij er goed aan hebben gedaan om de meeste aankopen in Marrakech te doen, want Casablanca bleek (achteraf) niet hetzelfde te kunnen bieden aan souvenirs. Daarna via de smalle straatjes in de zouks terug naar ons verblijf. In de avond weer de wandeling om op de tweede verdieping met uitzicht op het marktplein uiteten te gaan. Helaas was het uitzicht het enige voordeel, de chicken tajine was niet fantastisch en de bediening was te traag en maakte fouten. Ach, ook weer meegemaakt, we zijn op vakantie gelukkig.

Na een route langs de marktkramen en de eerder genoemde Koutoubia-moskee, liepen wij langzaam richting het hotel. De volgende dag stond iets te wachten in de hoogte…

Donderdag 27 april

Speciaal voor de koning gingen wij de hoogte in. Nou eigenlijk niet, en we gingen slechts op een kameel. Maar die beesten zijn hoog, zeg, even wennen hoor. Aan het begin houd je alleen stevig vast en kun je nauwelijks rondkijken of foto’s maken. Na een paar minuten ben je daaraan gewend en kun je genieten van de palmentuinen in de omgeving van Marrakech. In de omgeving zie je oneindig veel palmbomen met in de verte een topje van de hoge bergen vol sneeuw. Het is warm, de zon schijnt en de lucht is strakblauw. Wat wens je nog meer met de aanhoudende kou in Nederland?!

We stonden vroeg op om dit dagdeel goed in te vullen, dus we hadden een lange dag voor de boeg met genoeg plannen. Na deze tour waren wij weer terug en konden wij ons opfrissen, voordat wij richting de Saadische graftombes gingen in het zuiden van de medina. De entree was nog geen euro, dus we wisten niet wat we moesten verwachten. Het stelde niet teleur, mede door de perfecte omstandigheden. De tuin ligt er mooi bij, het weer is super en het is niet te druk.

Na de activiteit was het tijd voor het vullen van de maagjes. We grepen het eerste restaurant om een pizza te eten op het dakterras met uitzicht op het naastgelegen paleis. Even bijkomen en opladen, voordat wij nog een wandeling en twee bezoeken tegemoet gingen. Met de offline beschikbare map van de stad in een app, gingen we vrij gemakkelijk op ons volgende bezoek af: het Bahia Paleis.

Het Bahia paleis mag er wezen, mooie entree vanuit de drukke stad en na de poorten een rustgevend gevoel door de schitterende tuin. Bloemen in volle bloei, vol van in Marokko typische mozaïeken op muren, wanden en vloeren. Een heerlijke wandeling gemaakt, allerlei uiterste hoeken van het paleis gezien en mooie foto’s geschoten. Tijd om te vervolgen, richting het noorden van museum Dar Si Said, om door te gaan naar de Djemaa el Fna. Wel werden wij iets vermoeider, doordat we een lange dag achter de rug hadden en de warmte en drukte toenamen. Rustig in de schaduw door de zouks liepen wij terug naar het verblijf.

In de avond weer naar het plein, wetend waar wij naartoe zouden gaan. We hadden dinsdag heerlijk gegeten, maar woensdag viel enorm tegen. Na de lange dag gingen we voor het vertrouwde van de eerste avond. Met een vest aan was het prima vertoeven op het terras. Niet tot middernacht op het plein gebleven, bewust iets eerder terug. Alvast de spullen verzameld, zodat we op vrijdag nog optimaal van de dag konden genieten. We hadden namelijk nog een mooi bezoek voor het laatst bewaard.

Vrijdag 28 april

Gelukkig dat wij de spullen al hadden klaargezet en ingepakt. Op tijd opstaan, laatste heerlijke ontbijt in Marrakech vanaf het dakterras en opgeladen gingen wij weer op pad. Op korte loopafstand van ons riad zaten onder andere: het Marrakech museum, het fotografiemuseum en een oude Koranschool genaamd Ali Ben Youssef Medersa.

Vanwege tijdgebrek waren we van plan de musea over te slaan, dus wij gingen naar de oude Koranschool. Helaas vergaten we de reisgids, dus moesten wij enigszins improviseren. Gelukkig kenden wij de weg inmiddels en wisten wij ons te redden. Aangekomen bij de oude school, werden wij toch opnieuw verrast. We dachten met de markten, winkelstraten en paleizen al veel te hebben gezien. Het was opnieuw schitterend en de binnenplaats deed enigszins aan een eerder bezocht paleis denken.

Nog even neerploffen op een terras met wat drinken, en daarna terug. Tijdens de korte wandeling vielen de eerste regendruppels sinds dagen uit de lucht, koud werd het niet en de regen bleek ook niet door te zetten. Op zich was het zelfs even verfrissend. Terug in het hotel hadden wij een kwartier te wachten, voor de taxichauffeur arriveerde. Op naar het treinstation. Het was inmiddels iets na 2 uur, dus we grepen nog een burgertje op het station en daarna werden wij ondergedompeld in de vrijdagmiddagdrukte in de trein naar Casablanca. De trein zat zo vol dat we een paar minuten moesten wandelen tot aan het einde van de trein. Door het haastige gebaar van de medewerker besloten wij ondanks nog steeds drukte in een trein te stappen. Bijzonder genoeg vonden wij wel zitplekken, dus dat maakte de trip van drie uurtjes een stuk aangenamer.

Tijdens de treinrit was er verder niet heel veel bijzonders. Veel droge stukken land en enkele stops in kleine dorpjes. Een beetje om je heen kijken, muziek luisteren, kaarten… en toen waren wij zonder over te stappen op het treinstation Oasis van Casablanca. Na aankomst namen wij een taxi naar de Boulevard de la Corniche. Dit ligt in de wijk Ain Diab die erg gericht is op toerisme, zo bleek achteraf. Dit maakte de omschakeling vanaf het pure Marokko des te groter. Het was al avond en het werd donker, dus na te zijn opgefrist pakten wij een taxi naar de vuurtoren en moskee. Hier bleek echter niets te beleven op de vrijdagavond. Het was donker, stil en wij zaten duidelijk verkeerd. Uit vermoeidheid en honger terug richting het toeristische gedeelte, waar wij voor een snelle hap gingen.

Zaterdag 29 april

Een nieuwe dag, de eerste volledige dag in Casablanca. Het was direct voelbaar dat een lange broek niet zou misstaan. Zo gingen wij naar het ontbijt in het hotel. Met een gevulde maag gingen wij doen wat wij voor ogen hadden: The Morocco Mall. Een taxi bracht ons snel naar het winkelcentrum. Het was een mooi en strak geheel, anders dan alles wat wij tot zover van Casablanca hadden gezien. Alle dure designkleding is er te vinden, aangevuld met shops die je overal ter wereld tegenkomt. In het midden van het centrum vind je een enorm aquarium. Het bevat meer dan één miljoen liter water.

We hebben lekker genoten van Starbucks koffie, een terrasje met een pannenkoekje en later een Marokkaans brood met kipfilet en extra’s. In de namiddag zijn wij teruggekeerd. Verder gingen wij een wandeling over de gehele Boulevard de la Corniche maken met uiteindelijk een hapje in een wokrestaurant. In de avond was het weer nodig om een trui of vest te dragen, de koude wind vanuit zee maakte het een stuk koeler dan wij gewend waren. Nog even een ijsje om af te sluiten en op naar een nieuwe dag.

Zondag 30 april

Vroeg op, want we waren voorbereid. Dé moskee stond op het programma en onze reisgids gaf aan dat zondagochtend rondom 9.00 uur het beste tijdstip is. Uiteindelijk kwamen wij om 9.30 uur aan en zagen wij de enorme moskee Hassan II die een zo’n dertig jaar geleden is gebouwd. Het heeft een paar belangrijke titels, onder andere als hoogste religieuze bouwwerk ter wereld. Terwijl het als grootste ter wereld, alleen de moskee in Mekka voor zich moet duiden. De Hassan II biedt ruimte tot maar liefst 25.000 personen in de gebedsruimte. Daarnaast zijn er nog een hammam en bibliotheek te vinden.

Tot zover enkele feitjes. Het oog wil ook wat, en dat kreeg het. Helaas was het voorafgaand bewolkt, we liepen er een ronde omheen en besloten ons aan te sluiten bij de georganiseerde tour die om 10.00 uur begon… goede timing! Het duurde zo’n anderhalf uur en daarmee hadden wij veel informatie gekregen en alle ruimtes gezien. Doordat de drukte meeviel, was het prima om bij de groep te blijven plus hier en daar een eigen blik te werpen. Na de wandeling eindigden wij weer buiten en tot onze verbazing waren alle wolken weggetrokken. Het voelde direct veel warmer aan en dat plaatjes die we schoten oogden nog mooier. Het was aan het einde van de ochtend en we hadden trek in een kop koffie. Na een wandeling eindigden wij opnieuw bij een Starbucks, dus van goede koffie zijn we verzekerd. Na wat zitten en bijkomen, gingen wij verder met onze wandeling die was uitgetekend in de Lonely Planet-reisgids.

De wandeling door het centrum van de stad betrof nog zo’n 3 km. Hier kom je langs diverse hotspots en uitkijkpunten. Ook werd er zichtbaar veel verbouwd, wat de stad ten goede komt. Een aantal stukken die wij gezien hebben, zijn erg vervallen en kunnen best een opknapbeurt hebben, zoals de Sacre Coeur kathedraal. Uiteindelijk was het een actieve middag met vele kilometers in de benen en vele foto’s op de camera. Na een lunch langs het Place du 16 Novembre, waar diverse trams door het stadscentrum gaan, gingen wij onder de stadspoorten van de oude medina door. Ook hier hebben wij rondgekeken en vergeleken, toch is het een mooie ervaring, maar kan het voor ons niet tippen aan de oude medina van Marrakech.

Na de vele kilometers gingen wij voor een rit met de tram richting Ain Diab, de boulevard waar wij verbleven. In de avond vooral rustig aan gedaan en dichtbij het hotel gebleven.

Maandag 1 mei

De laatste volledig dag in Marokko. We hadden verschillende uitersten van de stad inmiddels gezien en helaas was er teveel koude wind om er een stranddag van te maken. We ontwaakten rustig en gingen voor het ontbijt in het hotel. Daarna de benen gestrekt door de boulevard af te lopen tot aan het AnfaPlace Shopping Center.. Dit was uiteindelijk groter en mooier dan verwacht. Dit was niet dezelfde als de eerder bezochte Morocco Mall, maar wij vermaakten ons prima.

Hier kwamen wij aan het einde van de ochtend en hebben wij in de middag gelopen. Na een late lunch keerden wij terug om alvast een aantal spullen te verzamelen voor de volgende ochtend waarin wij de terugreis op het programma hadden.

In de avond hebben wij aan de boulevard met uitzicht op zee een heerlijke pasta gegeten. Daarna nog een drankje gedaan en ons vermaakt met het kaartspel dat wij bij ons hadden. Na een paar hectische dagen in een drukke stad, en een paar relaxe dagen langs de kust, zat het avontuur erop.

We kunnen zeggen dat Marokko een mooi land is, we hebben weer nieuwe ervaringen opgedaan. Nooit zijn wij in een moskee geweest, totdat deze vakantie begon. Vanaf nu weer nadenken over nieuwe stedentrips, zonvakanties en andere reizen. Met enige vertraging dit reisverslag geplaatst, maar gelukkig is het grootste gedeelte wel bijgehouden vanuit Marokko.

Tot de volgende keer!

Jordy

• 08 Juni 2017 - 12:50

Jan:

Hey Jordy, leuk hoor om opnieuw een verslag van je te lezen! En zeker zo leuk dat wij er nu ook bij waren! Heb, na het lezen, de reis toch wel weer opnieuw beleefd. Leuk hoor, zou zo weer terug willen. Maar goed, op naar de volgende vakantie!

• 08 Juni 2017 - 20:18

Karin:

Hè Jord, zoals altijd is het leuk om je reis verslag te lezen!!

• 18 Juni 2017 - 18:33

John Thielen :

Prima verslag...ik waan me even in Marokko;)
    Opvallend weinig misgegaan, zo te lezen.
    Benieuwd wat je volgende reis gaat worden.
    Grtz John