Weekje Valencia - Reisverslag uit Valencia, Spanje van Jordy Spruijt - WaarBenJij.nu Weekje Valencia - Reisverslag uit Valencia, Spanje van Jordy Spruijt - WaarBenJij.nu

Weekje Valencia

Door: Jordy

Blijf op de hoogte en volg Jordy

30 April 2018 | Spanje, Valencia

Dag allemaal,

Yess, het is zover: op naar Valencia. Vandaag vertrekken wij voor een week naar deze prachtige stad en, niet onbelangrijk, de zon.

Zaterdag 21 april
Met een vlucht in de namiddag op het programma hadden wij eigenlijk alle tijd, maar we waren klaar om te gaan en er was drukte voorspeld op Schiphol. We waren er bijtijds bij en gelukkig konden wij onze bagage al snel afgooien en hadden wij alleen nog de rugtas.

Om half 5 vlogen wij en na een prima vlucht met KLM arriveerden wij om 7 uur op de luchthaven van Valencia. Binnen no-time zaten wij in de metro die ons in 10 stops naar de juiste omgeving bracht. Nog enkele minuten lopen en we waren er, in de buurt van de Botanische tuin. Even inchecken, spullen afgooien, opfrissen en op pad. Rond 8 uur waren wij al ingecheckt en het was nog licht, heerlijk.

Wandelend zien wij een grote hoeveelheid ‘street art’, dan komen wij aan bij Torres de Quart. Dit is een van de twee authentieke stadspoorten. Binnen de poorten zien wij al snel de Spaanse terrasjes en het ziet er gezellig uit. Ook in dit oude deel is een hoop street art te zien, hoewel er ook een hoop leegstand is. We belanden bij een Italiaans restaurant. Na het eten, inmiddels is het donker, gaan we verder om de stad lopend te verkennen. We belanden op het Plaça del Tossal en verkennen de smalle straatjes alvast. Uiteindelijk richting hotel met een mooie nieuwe dag op het programma.

Zondag 22 april
Na een prima nachtrust starten wij met het ontbijt in het hotel. Vervolgens gaan wij de wandelroute doen die in onze reisgids staat, maar dan in tegengestelde richting aangezien wij beginnen bij de botanische tuin (vanwege onze ligging). Met een jas / vest gaan wij op pad, aangezien wij nog niet weten hoe het weer zal zijn. We gaan de botanische tuin binnen, middenin zo’n grote stad een ruimte van rust en groen. Veel groen, en mooi. Langzaam komt door de hoge bomen het zonnetje en wordt de temperatuur hoger. Na een wandeling en mooie foto’s gaan we weer naar buiten. Inmiddels is het zulk mooi weer dat we een korte stop maken bij het hotel aangezien wij niet denken de jas / het vest nodig te hebben, en dat blijkt een goede keuze te zijn.

We lopen verder door smalle straatjes en zien nogmaals de street art. Vlak voor de stadspoorten gaan we noordwaarts. Kort daarna belanden wij bij het IVAM (Institut Valencià d'Art Modern). De volledig titel zegt het al enigszins, een instituut/museum voor modernen en hedendaagse kunst. Wat wij hadden gemist tijdens de voorbereiding is dat veel van dit soort musea en activiteiten gratis zijn op zondag. Kwam goed uit, aangezien wij precies aankwamen toen het open leek te gaan. Hierdoor was het nog rustig.

Na het IVAM wandelen wij richting het Jardi del Turia, ofwel het Turia park. Dit is een lange groene strook die door Valencia gaat met een totale lengte van zo’n 10 kilometer. Deze eindigt nabij de haven/het strand van Valencia. De groene strook maakt veel ruimte voor wandelen en fietsen, maar ook voor outdoor sports (fitness-toestellen en je ziet er veel crossfit). Ook zijn er enkele eet-/drink-gelegenheden en speelplaatsen voor kinderen. De lokale bevolking komt hier samen en je voelt de ontspannen sfeer terwijl je middenin de stad zit. Dat zorgt voor een heerlijke omgeving en een stuk dat je niet gemist kan hebben als je naar Valencia gaat.

Klein stukje extra informatie. Deze strook was vroeger een rivier, tot het jaar 1957. In dat jaar vond een overstroming plaats. De rivier bestaat nog steeds, maar is gedeeltelijk verlegd. Alsnog is er een kleine 300 kilometer aan rivier in dit gedeelte van Spanje.

Na een korte wandeling langs het park, gaan wij weer zuidwaarts en dwars door het oude stadscentrum. Uiteindelijk herkennen wij waar wij de vorige avond liepen, namelijk het Plaça del Tossal. Inmiddels hebben wij wat trek gekregen en de aanbevolen restaurants zitten al vol. Ook niet gek, want het was zondag en weekend. Daarnaast is de lunch het belangrijkste maal van de dag. Het zonnetje schijnt en de terrassen zitten vol. Uiteindelijk vinden wij een plekje, bestellen een biertje en een aantal heerlijke tapas. Genieten, we zijn in Valencia!

Na een lange lunch vervolgen wij de route. We komen in de kleinste straatjes, totdat wij bij Torres del Serrans aankomen. Dit is de andere, soortgelijke stadspoort zoals die aan ‘onze kant’ van het stadscentrum. We zien dat je deze stadspoort ook kunt beklimmen, maar dit bewaren wij voor later aangezien de andere Torres del Quart ook een fantastisch zicht over de stad zou geven. We vervolgen onze route over een van de bruggen van het Turia park. We wandelen langs een voetbalveld en de volgende brug wandelen wij weer terug naar het centrum. Eigenlijk valt dan pas op dat vele winkeltjes dicht zijn. Niet zo zeer vanwege siësta, maar vooral door de zondag. Op zich geeft het niet, we waren niet uit om te shoppen.

We komen aan op het Plaça de la Verge, waar de basiliek en een grote fontein te vinden zijn. De fontein is echter afgezet en niet zichtbaar, al blijkt dit een toevalstreffer want later deze week werkt deze gewoon. Langs de basiliek komen wij uit bij het Plaça de la Reina. Een van de grotere pleinen in het centrum, veel gezellige terrassen zijn hier te vinden. We wandelen rond en kijken onze ogen uit, het weer is lekker en in de namiddag gaan wij rustig aan terug naar het hotel.

In de avond gaan wij naar het eerste plein in het stadscentrum; Plaça del Tossal. Al snel vinden wij een tafeltje en ploffen neer. Buiten eten en geen jas aan, een goede keuze om hierheen te gaan.

Maandag 23 april
Nadat wij tijdens de wandeling vele verhuurders van fietsen hadden gezien, besloten wij de fietsen niet bij het hotel te huren. Die vroegen opvallend meer. Na een korte wandeling huurden wij fietsen en gingen direct richting de groene strook; het Turia Park. Als Nederlanders zijnde moet je hier echt wel gefietst hebben, het is cliché, maar ook zo heerlijk. Er is veel om te zien en het is zeker niet saai. Voor wij het doorhebben zien wij de meest iconische gebouwen in de verte.

We komen steeds dichterbij en vinden stuk voor stuk de volgende gebouwen:
- Museum van de Wetenschap
- Theater
- Opera
- Aquarium
- Stadspark vol bijzondere flora

Na het rondkijken en verbazen over de vele uitzichten en plaatjes, gaan wij verder over de groene strook. Door totdat deze eindigt en wij via enkele straatjes in de haven aankomen. Geen hele grote haven, maar wel genoeg om de mooie boten te spotten. Daarna fietsen wij door tot aan de pier, waarna wij de fietsen neerzetten en over de boulevard wandelen. Het is prima weer en dat is ook te zien aan de mensen op het strand.

Na een lunch aan het strand gaan wij weer terug. Door de vele stops is het inmiddels al namiddag en we willen nog e.e.a. gaan zien. Eenmaal terug op het groene strook zijn wij alweer snel bij alle architectuur. Enkele foto’s later is de geheugenkaart ineens vol. Alle foto’s al van de camera afgehaald voordat wij vertrokken, maar niet geformatteerd. Dat bleek het probleem, maar nu formatteren zou betekenen dat wij foto’s kwijt zijn. Dat gaan wij dus niet doen, er was een winkelcentrum in de buurt. Gelukkig verkochten zij daar geheugenkaarten en kochten wij een nieuwe, waarna wij weer verder konden. We schieten nog een paar foto’s en doen dan een drankje naast het Museum van de Wetenschap in het zonnetje.

Daarna fietsen wij door en brengen de fietsen terug in het oude stadscentrum, om vervolgens terug naar het hotel te gaan. In de avond gaan wij een andere kant op richting het moderne stadscentrum en rondom het treinstation van Valencia Noord. Wat verkennen voordat wij de volgende dag die kant opgaan. Uiteindelijk belanden wij voor het eten op het inmiddels bekende Plaça de la Reina. Opnieuw lekker buiten gegeten. Daarna een wandeling terug naar het hotel.

Dinsdag 24 april
Een nieuwe dag, een nieuwe wandeling door de stad. Deze keer gaan we richting het middelpunt van het oude stadscentrum. Daarna dalen we af door de smalle straatjes en we brengen een bezoek aan de kerk en naastgelegen markthal. De markthal draait op volle toeren met lokale mensen die hun inkopen doen, maar uiteraard ook toeristen die voornamelijk rondkijken wat er zoal te krijgen valt.

Hierna wandelen wij verder naar het moderne stadscentrum en de winkels. De winkels zijn overigens gewoon open, dus je merkt al ‘meer leven’ op straat. Na enkele winkels belanden wij bij de Starbucks, even bijtanken….. daarna gaan wij verder op pad. We kwamen bij het treinstation Valencia Noord. Even binnen kijken naar de mozaïek, het glas in lood. Daarna langs het Plaza de Toros. Stierenvechten staat centraal in deze arena en als een soort van museum kun je deze omgeving en zelfs de arena zelf betreden. We hebben alweer een behoorlijke wandeling achter de rug. Tijd voor de winkels.

El Corte Inglés is een groot warenhuis dat bekend is in Spanje. In een andere vestiging hadden wij de eerdere geheugenkaart al gekocht. In de buurt zit nog een vestiging waar wij willen rondkijken. Bleek het een totaal andere variant te zijn met een ander assortiment. Ondertussen kwamen wij langs andere winkels en vermaakten ons prima. Toen een andere vestiging van het warenhuis, ook deze bleek weer een ander type assortiment te hebben. Vermoeiend hoor, haha nee, het was prima. Uiteindelijk nog een vestiging en hier slaagden wij voor twee overhemden en een polo dus we kunnen niet zeggen dat het niets was… ;-) Daarna was het alweer rond 18.00 uur en besloten wij de wandeling in te zetten richting het hotel. Na wat opfrissen gaan wij weer in het oude stadscentrum wat dichterbij uit eten en sluiten de dag af met een drankje op het terras.

Woensdag 25 april
Nieuwe plannen, want de groene strook van Jardin del Turia eindigt aan de kust, maar begint natuurlijk ook ergens. Zo’n 10 kilometer terug landinwaarts. Vanaf ons hotel is het zo’n 2 kilometer strook dat nog overblijft. We besluiten dit stuk via onze reisgids te gaan wandelen door de Turia Tuinen om vervolgens richting het Bioparc te gaan. Dit is een dierentuin. Helaas waren entreeprijzen vrij hoog en wij zagen het niet als een hoofdactiviteit, maar leuk voor er bij. Dit heeft te maken met een bezoek aan Blijdorp binnenkort ;-)

Zodoende besloten wij parallel aan de Turia terug te wandelen door de wijken. Hier kwamen niet veel toeristen en het waren eigenlijk doodgewone wijken. We ploften neer voor een kopje koffie en daarna liepen wij terug naar het Turia park om onze weg terug te vervolgen. Het was nog altijd heerlijk weer; korte broek en korte mouwen. Het weerbericht was echter minder goed, in de namiddag leek het te gaan regenen/onweren. Daardoor namen wij de laatste zonnestralen op door even te gaan relaxen in het park. Liggend in het gras was het heerlijk opladen, na de vele kilometers die wij al hebben gewandeld.

Daarna gingen wij nog een broodje eten en winkels kijken. Na afloop was het nog altijd lekker weer en bleek, zoals al vaker deze dagen, het weerbericht niet helemaal te kloppen. Steeds wel in ons voordeel overigens. Na afloop lekker huiswaarts. En ’s avonds weer buiten op het Plaça de la Reina beland voor een buitenterras en heerlijke tapas.

Donderdag 26 april
Waar wij twee dagen terug al het moderne stadscentrum hadden verkend aan winkels. Hadden wij nog een wandeling die begon bij het Valencia Noord treinstation. We wilden met het openbaar vervoer hierheen, maar eigenlijk wandelden wij hier al snel naartoe. Van daaruit gingen wij juist de andere kant op, tussen het treinstation en de arena van het stierenvechten in. De zon schijnt en het is lekker weer, we kijken wat rond en het is hier vrij rustig eigenlijk. Ook weinig toeristen, hier en daar Nederlandse toeristen die toevallig exact die wandeling maken. Al houden wij niet exact vast aan de reisgids, maar het brengt wel leuke ideeën en in deze wijk zouden wij anders niet gekomen zijn. We zien nog een kledingwinkel, waar ik toevallig slaag voor een nieuwe cap. Kan ik de zomer weer tegemoet gaan!

We lopen verder, eigenlijk niet super veel noemenswaardig. We wandelen wat rond en bekijken alle kleurrijke gebouwen en appartementen. We komen uit bij een markthal waar wij vooral langs lopen. Uiteindelijk vinden wij een heerlijk tentje nabij de hoofdstraat waar wij buiten lunchen met heerlijke sandwiches. Ook lekker want opnieuw flinke kilometers in de benen. Na de lunch lopen wij langzaam terug door de oude wijken waar wij in de buurt komen van (weer) het Turia park. We steken de brug over om richting de Jardines del Real te gaan. Dit park was ook lekker relax om te ontspannen, in een zone lagen mensen in het gras en wij deden hetzelfde.

De eerstvolgende brug gaan wij weer over naar het historische centrum en we wandelen door het inmiddels bekende terrein. Het was weer een heerlijke dag.

Vrijdag 27 april
De laatste volledige dag van de vakantie. We hadden onze plannen al klaar. Het zou de warmste dag deze week worden en daarnaast was de lucht nog eens strak blauw. We hadden al fietsen gereserveerd vanaf het hotel, uit gemak, ondanks de prijs. Het voordeel was dat wij niet voor 18.00 of 19.00 uur terug hoefden te zijn om deze fietsen terug te brengen. We gingen dezelfde route fietsen door het heerlijke park, maar met minder tussenstops voor foto’s en het zien van fonteinen, architectuur en andere gebouwen.

Dezelfde route bracht ons langs de groene strook, tot aan de haven en de boulevard. Eenmaal aangekomen gaan wij eerst een drankje doen. Daarna even omkleden en naar het strand. De ligbedden zijn er niet in overvloed, en de stoelen die er zijn, zijn al bezet. We pakken wel wat schaduw mee onder een rieten dakje en liggen lekker in het zand. We smeren ons goed in en ik probeer nog aan de waterkant of het mogelijk is om een duik te nemen. Nou ja, mogelijk is het altijd, maar het water vond ik echt te koud. Ik verkrampte al na hele korte tijd, dus ik bleef op het droge.

Simpelweg; een dagje bakken. Lekker kleurtje opgedaan, boekje gelezen. De week was enorm actief, maar wij hebben ook geprobeerd om zoveel mogelijk rust te pakken en zo’n laatste dagje is dan natuurlijk fantastisch. Het moest zo zijn, want rond een uur of 16.00 besloten wij het strand te verlaten. We hadden nog een lange fietstocht te gaan en wilden nog wat doen indien mogelijk. Uiteindelijk werd de zon steeds minder zichtbaar door de toenemende wolken. Na een stop begon het zelfs donker te worden. In de verte zagen wij onweer en het weer werd slechter en slechter. We besloten te gokken om op tijd weg te gaan, zodat wij niet doorweekt zouden thuiskomen. Dit bleek een goede keuze, want we waren op tijd. Het werd wel kouder en ik kreeg zowaar kippenveld buiten op de fiets. Niet zo lang nadat wij in het hotel terug waren, ging het druppelen, en harder regenen en kwam er echt hard onweer op gang. We bleven in het hotel zolang dit aanhield, ’s avonds was het kouder en veel terrassen waren leeg. Uiteindelijk gingen wij ergens binnen eten, maar een overdekt terras met terrasverwarming had nog een plek. We zaten alsnog buiten en proostten op een heerlijke week!

Zaterdag 28 april
Een beetje uitslapen, ontbijten, spullen pakken en uitchecken. Daarna was het opnieuw lekker weer en liepen wij buiten naar de stadspoort dichtbij ons verblijf. Deze ‘beklimmen’ stond nog op de lijst. Voor slechts 2 euro per persoon waren wij binnen. Google gerust naar Torres del Quart om te zien wat dit is en wat het uitzicht is vanaf het bovendek. Het was nog lekker plaatjes schieten en het was heel gek om vanavond terug te vliegen en weer op Nederlandse bodem te staan.

We waren al gewaarschuwd voor de lagere temperaturen dus we liepen nog wat rond, en rond, en rond. De straten al vaak gezien en toch heeft het niet verveeld. In de middag gingen wij bijtijds terug, haalden de spullen en pakten de metro terug naar de luchthaven. In de avond vlogen wij terug en waren wij weer lekker thuis.

Als je ervan houdt is het goed om stevige schoenen mee te nemen. We hebben het gemiddelde genomen van onze smartphones en komen daarmee uit op 87,5 kilometer van zaterdag tot zaterdag. Ofwel in 8 dagen een gemiddelde van 11 kilometer per dag. Hebben wij stilgezeten? Nee hoor…

Spanje is en blijft een heerlijk land. Het eten en drinken. De typische straatjes vol kleur. Het buitenleven en de terrassen. We hebben een fantastische week achter de rug en voor wie er nog niet is geweest; Valencia is echt een aanrader!

Bedankt voor het volgen.

Jordy

• 30 April 2018 - 11:39

Jan:

Leuk Jordy om onze belevenissen weer terug te lezen. Was een fijne week.