Xi'an - Reisverslag uit Xi'an, China van Jordy Spruijt - WaarBenJij.nu Xi'an - Reisverslag uit Xi'an, China van Jordy Spruijt - WaarBenJij.nu

Xi'an

Door: Jordy

Blijf op de hoogte en volg Jordy

22 Juli 2016 | China, Xi'an

Reisverslag Xi'an

Hey allemaal, daar ga ik weer op pad. Ik was alleen iets te snel met m'n vorige verslag, dus het uiteinde liep iets anders.

Dinsdag 19 juli

Na een kort nachtje bleek het regenachtig en somber weer te zijn. Had er geen moeite mee want ik had een extra nacht geboekt. Zo bleef ik lekker in Beijing, zelfde hostel en hoefde ik dus niet te verplaatsen. Het zou een lazy day worden na alle drukke stadsdagen!

Het regende bijna de hele dag dus was het ook geen uitnodigend weer om iets te ondernemen. Ik ben er nog wel even uitgegaan, om het shirt dat ik gisteren al gezien had, te scoren. Gewoon effe zin in, en een lunch meegepakt en koffie gedronken. Verder was ik op m'n kamer en rondom het hostel. Heb wat zaken geregeld, zoals m'n treinrit naar de volgende bestemming. Verder lekker muziek aan en onderuit. Appen met Nederland. En uiteindelijk toch weer niet vroeg op bed maar wel lekker ontspannen.

Woensdag 20 juli

De wekker ging bijtijds en ik stond er om 7.00 uur naast. Even douchen en opfrissen. Had m'n backpack al gepakt behalve de laatste kleine spulletjes. Na die te hebben gepakt, leverde ik de sleutel af en ging ontbijten in de andere locatie van het hostel. Het regende weer, harder dan gisteren. En m'n regenjack zat ver in m'n backpack. Heb er toch even tijd voor gemaakt om die aan te trekken, voordat ik vanuit daar met twee tassen door de regen zou gaan lopen. Ontbijtje was weer lekker, klaar voor de dag en kom maar op met de nieuwe bestemming en avonturen!

Ik kocht met gemak een treinkaartje, want het apparaat was beschikbaar in het Engels. Ik pakte de eerste metro en moest vervolgens overstappen wat ook foutloos ging. Na een halfuur was ik op Beijing West treinstation. Daar heb ik steeds aan mensen een stukje de weg gevraagd waardoor ik na 5 schakels in de juiste rij stond. Toen ticket- en paspoortcontrole achter de rug waren, was het al 9.15 uur en zat ik te wachten tot ik een halfuur later weg zou gaan. De hogesnelheidstrein stond al klaar dus ik ben lekker gaan zitten.

Met dank aan Jan heb ik mij wat beter verstaanbaar kunnen maken in dit (te) gekke land. Google Translate heeft een applicatie en het is mogelijk om de vertalingen offline beschikbaar te maken. Hierdoor kun je op ieder tijdstip en zonder internet verbinding, de juiste vertalingen doen. Ik heb hem in het Engels en Chinees, en kan zo enigszins gesprekken voeren zoals in het winkelcentrum of momenteel met m'n Chinese buurman in de trein. Ja, even 4 a 5 uur zitten. Dan heb je overal de tijd voor! Dat die applicatie niet foutloos vertaald heeft zich al voorgedaan. Ik vroeg wanneer de trein zou aankomen in Xi'an, en kreeg toen als antwoord 'Thank You'. Vond het grappig en ongemakkelijk tegelijk omdat ik wilde weten wanneer ik m'n spullen uit het rek zou moeten halen. Daarna vroeg ik of hij met z'n gezin ook naar Xi'an onderweg was. Hij antwoordde bevestigend. Dus ik bleef lekker zitten totdat zij opstonden. Er werd mij direct voorrang verleend en hulp geboden richting de exit. Ik kan enorm genieten van de vriendelijke houding van de Chinezen. En er zitten nog een paar Europeanen in de coupe dus wellicht even een taxi delen naar het centrum, maar eenmaal aangekomen waren de ticketsystemen weer in het Engels dus ik kon m'n eigen kaartje zonder moeite kopen. Op naar de dichtstbijzijnde metrohalte. Eenmaal buiten werd ik aangenaam verrast door de hitte, strakke lucht en de warmte op m'n lijf. Beetje jammer dat ik nog in mn regenjas liep vanwege Beijing...

Daarna liep ik tegen de enorme stadsmuren aan van het eeuwenoude Xi'an. Adembenemend zeg! Echt heel gaaf. Ik volgde m'n kompas op m'n iPhone (haha ja echt!) en m'n reisgids om er te komen. Ik vroeg er de weg en werd aangesproken door een leuk stel Italianen van een jaar of 30. Ze bleken naar hetzelfde hostel te moeten dus dat was fijn om samen te doen. Ze bleven ook twee nachten en zouden de volgende dag naar het Terracotta leger gaan. Ik stelde voor om met hen mee te gaan met de tour, maar uiteindelijk heb ik hen na inchecken niet meer gezien.

Daar was ik dan, ingecheckt op een eigen tweepersoonskamer voor 25,- per nacht. Even in de relaxmodus en opfrissen. Na een tijdje lekker naar het restaurant gegaan. Puur gericht op reizigers, heerlijk zo'n internationale kaart. Tig soorten ontbijt, pasta, pizza, toetjes echt alles staat erop. Ik ga mij wel vermaken hier! Na een biertje, met later een stokbroodje en pizza hawaii zag ik twee mensen die in gesprek waren. Ik sprak de dame aan nadat die jongen opstond, en ja hoor; een Nederlandse. Gezellig even Nederlands praten. Later bleken zij beiden alleen te reizen en wilden zij naar de Goose Pagoda waar dagelijks een mooie lichtshow plaatsvindt. Ik ging met de Ierse Conor en met Valerie op stap, na de metro en een stukje lopen kwamen wij daar.

Conor heeft drie jaar Chinees gestudeerd en spreekt de taal dus. Heel bizar om dat aan te horen. Hij is al een halfjaar in China en wist dus veel en hielp mij uit te werken hoe ik morgen op eigen voet op bestemming zou komen. Daarnaast had Valerie een app waarmee je met gemak treinreizen en vluchten kon boeken. Zodoende boekte ik alvast m'n soft sleeper nachttrein voor vrijdagavond naar m'n nieuwe bestemming.

Ook hebben wij nog genoten van wat streetfood en goedkoop bier. Even voor jullie totaalplaatje, we betaalden 3,5 Chinese Yuan voor een grote fles bier. Dat is € 0,48 euro hahaha!

Uiteindelijk gingen we rond half twaalf terug met de laatste metro. Daar gingen we lekker verder op de lowbudget tour. We hoorden van een stel Australiërs uit ons hostel dat de bar beneden erg top was, maar je betaalde 25 yuan voor een tapbier. Dat is 3,40 dus niet echt in verhouding. Ze gaven de tip om wat flessen uit de supermarkt te smokkelen haha. Ik haalde m'n dagrugzak, en een paar vesten zodat de flessen geen lawaai zouden maken als ik zou bewegen. Bedacht en wel droeg ik voor ons dus 9 bier. Ik liep dus al bijna scheef en met overvolle tas een café binnen. Over ongemak gesproken.... Eerst even een tapbier voor ons drieën en de rest van de avond lekker zelf dat glas bijvullen. En dat lukte prima. Wel kregen we nog gratis Chinese nootjes, dat was dan weer goed om nog meer te drinken. Maar extra omzet pakten ze niet. Ach, 2 van de 3 waren Nederlanders dus we mogen dat, he?!

De nodige bierspellen met dobbelstenen kwamen voorbij en ik weet nog dat ik niet bepaald beginnersgeluk had dus de eerste vijf slokken waren voor mij. Met harde muziek, dansjes van een stel geweldige Australische gasten werd de avond compleet. Het werd na 3.00 uur toen ik richting m'n bed ging. Was een topavond voor in de boeken, zo had ik China nog niet meegemaakt. Oja, en ik kan inmiddels met m'n gebarentaal tot tien tellen in het Chinees. Kan nog wel van pas komen...

Donderdag 21 juli

Zo. Vroeg opstaan, opfrissen, ontbijten en naar het Terracotta leger. Oeps, net nier gehaald. Ach, het is ook vakantie, de plannen liepen wat anders dan hierboven gepland. Ik werd wakker om 12.15 uur en had er niet eens moeite mee. Geen last van een kater, rustig ontwaken. Weer even contact met Nederland, toen opfrissen en voorbereiden. English Breakfast en een kop thee, ik ben er klaar voor. Uiteindelijk ging ik pas rond 14.00 uur de deur uit.

Ik pakte de bus 603 vanaf ons hostel naar de trein. Toen ik er niet uit kwam met de buschauffeur drukte een jong stel Chinezen het geld in z'n hand en betaalden voor mij. Uiteraard toen ik zat, wel teruggegeven. Maar die vriendelijkheid doet wat met een mens. Ze moesten naar het station, maar zijn meegelopen om uit te zoeken waar m'n volgende bus zou gaan. Super dankbaar als ik was, ging ik in de bus zitten. Het zou nog een uur duren maar dan was ik er ook.

Om 16.00 uur aankomst bij het Terracotta leger. Het ging om 17.30 uur dicht, had ik gelezen, dus ik kneep hem wel een beetje. Stevig doorwandelen en door naar de entree. Ging zonder problemen allemaal, maar eenmaal binnen miste ik de bordjes. Dus ipv eerst naar de drie hallen te kijken, liep ik eerst naar het museum. Aan het einde wist ik dat het mooi was, maar niet het grootste onderdeel was van wat ik wilde zien. De tijd liep vrolijk door, dus een verstrooide professor begon ik steeds meer op te lijken.... (wie? Ik?!)

Gelukkig na een paar vragen kwam ik er, maar ik liep toevallig naar hal 2, en daar bleek niet super veel te zien. Tegenvaller van de grote attractie. Heeft te maken met het feit dat bijna alles in hal 1 is geplaatst. Ik ging door naar hal 1 en dat was wat ik zocht. Heel vet! Mooie foto's gemaakt en teksten gelezen over het hoe en wat van dit leger. Heeft ook een bizar aantal mensen aan gewerkt, niet zo heel gek op zich. Na een grote ronde door de hal en foto's / filmpjes, ging ik naar hal 3. Deze had nog wel een aantal beelden. Sommigen nog in bewerking.

Daarna was het al half zes. Ik wilde eigenlijk in de stad nog een hapje eten voordat Valerie haar nachttrein pakt. Dus ik heb even snel drie kleine beeldjes gekocht die een plekje krijgen in m'n toekomstige huisje. Dat ging trouwens ook grappig, ze waren 50, 50 en 80 yuan. Ik stelde voor om alledrie mee te nemen voor 150. Ze weigerde, twee minuten later nam ik diezelfde drie mee voor 130 (kleine 18 euro). Hahahaha!

Toen weer de bus in maar het was natuurlijk druk op de weg, zeg maar gerust een chaos. Valerie nog nét gezien, maar helaas, door de chaos heeft zij haar trein gemist en blijft zij nog een nacht. Ze zal rondom hetzelfde tijdstip vertrokken als ik, morgenavond dus.

Ik ging lekkere pasta eten in het hostel en een Fransman kwam net aan, hij kwam aan tafel zitten en raakten aan de prijs. Later kwam Valerie weer aan en gingen wij met z'n drieën een rondje lopen en bier halen. Om in de lobby tot 3.00 uur 's nachts door te gaan. Was weer gezellig!

Vrijdag 22 juli

Een nieuwe dag. We hadden afgesproken om 10.00 uur te ontbijten in het hostel met z'n drieën. Allemaal iets vertraagd maar daar waren wij dan!

Daarna moesten er twee van de drie, waaronder ik, uitchecken en de spullen achterlaten aan de receptie. Vervolgens gingen we met z'n drieën de stadsmuren op. Vier zijden van vier kilometer vormen de mooie, bijzondere muur van de omgeving. Fietsen gehuurd en dat rondje hebben we op het gemak gefietst. Af en toe even zitten en babbelen, andere keer weer foto's en filmpjes maken. Het was een leuk tripje.

Eenmaal klaar, gingen wij naar het populaire Muslim Quarter, bekend om het fantastische eten. Een soort straatmarkt met alle soorten aan eten. Daar namen we een soort van spies en later gingen we ergens naar binnen wat er niet echt lekker uitzag. Geen kaart met plaatjes en geen idee wat we bestelden, maar het bleek de lekkerste lunch van de vakantie, so far! Hele goede noedels en heerlijke groenten erin.

We liepen de ronde verder en zagen een soort koekjes gemaakt en gesneden worden met pinda's en een soort honing. Even proeven, het leek sprekend op de suikerpinda's zoals we die kennen. Samen met de Fransman een bakje gedeeld. Vervolgens lekker huiswaarts. Was om 16.00 uur in het hostel en zou om 18.00 uur de taxi nemen. Dus ik maak lekker dit verslag af en plaats het, vlak voordat m'n taxi mij gaat brengen naar Xi'an South. Op naar weer nieuwe avonturen met fantastische mensen. En Nederland toch heel dichtbij met alle mogelijke communicatie. Het gaat super hier en ik ga zeker weer mooie avonturen tegemoet.

Het is helaas wéér niet gelukt om dit verslag korter te houden, dus ik ga dat niet meer zeggen haha. Hoop dat jullie er plezier aan hebben, ik in ieder geval wél met het schrijven ervan!

Groetjes uit Xi'an, China X

Jordy

  • 22 Juli 2016 - 12:19

    Wilco:

    Weer leuk om te lezen!

  • 22 Juli 2016 - 13:09

    Karin:

    Wat een gaaf verslag!!
    Blijf schrijven!!!

  • 22 Juli 2016 - 14:51

    Jan:

    Hey man, we zijn weer helemaal op de hoogte, wat een belevenissen he?Leuk hoor. Kijk uit naar het volgende verslag.

  • 22 Juli 2016 - 20:02

    Esther:

    Super gaaf stuk! Dikke kus

  • 23 Juli 2016 - 07:17

    Geert:

    Wat een leuk verhaal Jordy...........
    Geniet ervan, zodat wij dat hier weer kunnen lezen!!!!!!!

  • 23 Juli 2016 - 08:20

    Laura:

    Jord, super leuk om te lezen..
    Zo te horen heb je het weer geweldig!!

  • 23 Juli 2016 - 12:22

    Sabine:

    Super te lezen. Mooi zeg met die bus. Hihi. Erg fijn dat die mensen hielpen. Xxxxxx

  • 23 Juli 2016 - 19:41

    Peet S :

    Hoi jordozzzzz blijven schrijven man je hebt een talent en we genieten ervan thx dad

  • 24 Juli 2016 - 16:11

    Leo:

    Gaaf jordy , als je het naar je zin heb, langer weg blijven . Hebben Karin en Peter ook even rust . Gr Leo en nog veel plezier

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: China, Xi'an

Rondreis China

Rondreis door China. Het aftellen kan bijna beginnen...

Recente Reisverslagen:

03 Augustus 2016

Shanghai

31 Juli 2016

Zhangjiajie & Qingdao

25 Juli 2016

Chengdu

22 Juli 2016

Xi'an

18 Juli 2016

Beijing
Jordy

Actief sinds 27 Juni 2011
Verslag gelezen: 561
Totaal aantal bezoekers 92756

Voorgaande reizen:

10 Februari 2024 - 25 Februari 2024

Sri Lanka

17 Juni 2023 - 11 Juli 2023

Peru

14 Mei 2023 - 21 Mei 2023

New York City

01 Oktober 2022 - 22 Oktober 2022

Laos & Thailand

24 September 2022 - 26 September 2022

Lissabon

15 April 2022 - 19 April 2022

Newcastle

05 Augustus 2021 - 23 Augustus 2021

Frankrijk, Italië & Zwitserland

16 Juli 2021 - 20 Juli 2021

Parijs

05 September 2020 - 19 September 2020

Duitsland

27 Juli 2019 - 17 Augustus 2019

Indonesie

29 Mei 2019 - 02 Juni 2019

Berlijn

26 December 2018 - 02 Januari 2019

Dubai (NYE)

20 Juli 2018 - 02 Augustus 2018

Iran

21 April 2018 - 28 April 2018

Valencia

31 Maart 2018 - 02 April 2018

Kopenhagen

27 December 2017 - 01 Januari 2018

Budapest (NYE)

01 September 2017 - 25 September 2017

Zuid Afrika

25 April 2017 - 02 Mei 2017

Marokko

14 Juli 2016 - 04 Augustus 2016

Rondreis China

16 Juli 2015 - 21 Juli 2015

Rondreis Italië

02 April 2015 - 05 April 2015

Stedentrip Parijs

16 Juli 2014 - 10 Augustus 2014

Japan & Zuid Korea

19 December 2013 - 22 December 2013

Stedentrip Londen

26 Juli 2013 - 23 Augustus 2013

Rondreis Costa Rica

01 Mei 2013 - 07 Mei 2013

Stedentrip New York

21 Juli 2012 - 15 Augustus 2012

Reis door Vietnam

26 Augustus 2011 - 26 December 2011

Stage in Curacao

08 Juli 2022 - 30 November -0001

Andalusië

Landen bezocht: