Beijing - Reisverslag uit Peking, China van Jordy Spruijt - WaarBenJij.nu Beijing - Reisverslag uit Peking, China van Jordy Spruijt - WaarBenJij.nu

Beijing

Door: Jordy

Blijf op de hoogte en volg Jordy

18 Juli 2016 | China, Peking

China 2016

Na een paar werkdagen op rij was het dan zover. Eerst nog een fijne afsluitende avond met de mannen en dan op weg naar een groot avontuur.

Donderdag 14 juli 2016

Het was donderdag en er stond een vlucht op t programma, of beter gezegd; twee vluchten. Een lekker dagje om te beginnen. Muziekje aan, puntjes op de i, familie gedag zeggen, passen en meten van m'n backpack. Lopend naar het station, Yannick nog tegengekomen en in de trein gestapt. Jawel, de rust in de bovenkamer kwam langzaam terug.

Om 15.15 uur was ik op Schiphol. Direct checkte ik de borden om erachter te komen dat de vlucht naar Kopenhagen van 17.25 was geannuleerd. Lekker begin... Vijf minuten later bleek ik al te zijn omgeboekt via Genève. Ik had daar anderhalf uur overstap en vloog toen naar de wereldstad Beijing! Viel dus allemaal mee gelukkig.

Vrijdag 16 juli

De vluchtduur (10u) en het tijdsverschil (6u) zorgden ervoor dat ik op vrijdag rondom middaguur aankwam. De vlucht was stabiel en zonder problemen. Na twee a drie uurtjes wakker te zijn geweest, heb ik zo'n 6 uur geslapen. Tot slot een klein ontbijtje om het laatste uur te overbruggen en ik was in Beijing.

Even wachten op de bagage en dan door. Onee, toch niet. M'n bagage was kwijt. "Welkom in China maar je bagage staat nog op Schiphol" - o, thanks. Nu wist ik zeker dat het mijn dag zou worden. Hahaha! Weinig spullen bij mij! Door het geregel aan de balie vloog de tijd voorbij en dan snel de taxi naar het hotel. Inmiddels zat de vermoeidheid wel in m'n lijf, maar wat wil je met 6 uur tijdsverschil?! Als het goed is komt morgen m'n backpack aan in het hotel, want die was dus nog in Amsterdam.

Even slapen en dan de omgeving verkennen. Zag er niet mega bijzonder uit in de namiddag. Gebruikelijke lantaarns en verlichting, drukte, veel getoeter en overal eten. Later bleek dat het echte centrum een stukje fietsen was, dus dat verklaarde het gevoel. Ergens een noedelsoep gegeten en toen door gaan wandelen. Direct een dagtocht naar de Chinese muur geboekt. Morgen 7.00 uur aan het ontbijt en dan is het zover! Gaaf vooruitzicht!

Na een koffie op terras was het mooi geweest. Het licht uit en bijslapen, was de bedoeling.

Zaterdag 17 juli

De wekker ging vroeg, maar de jetlag nog vroeger. "Ik zal er bijna uit moeten, even kijken hoe laat het is... Oeps!" Het was 1.30 uur toen ik wakker werd. Gelukkig was het bij jullie pas 19.30 uur en heb ik met wat mensen gesproken via Whatsapp, dat was fijn. Na lange tijd nog even weg gevallen maar meer dan een uur was dat niet. Zal wel pittig dagje worden op basis van m'n slaap en energie. Gelukkig staat er iets op het programma waar ik al jaren naar uitkijk....

Het ontbijt in het hostel was van 7 tot half 8. Daarna ging ik met een taxi naar de Great Wall. De muur heeft een totale lengte van 8800 km, dus alles zien was helaas niet mogelijk. De tour bracht ons bij de populaire plaats genaamd Mutianyu.

Om 8.50 uur kwamen we bij de entree waar wij nog kaartjes moesten kopen om met de kabelbaan naar boven te gaan. Wat een enorme muur, je stelt je ergens op in, maar dan is het resultaat nog keer tien! Ongelofelijk bijzonder en mooi.

Het mooie is dat iedere trap anders schuin loopt en op andere wijze omhoog en omlaag. Daardoor kun je foto's blijven schieten want je ziet steeds weer een andere kijkhoek. Niet te vergeten was het wat vermoeiend. Steeds omhoog en omlaag klimmen, maar alles was het waard. De Chinese muur stelde niet teleur. Gelukkig heb ik de foto's nog! Zal proberen wat toe te voegen... Al staan de mooiste op de camera en die volgen pas in NL!

Na de slechte nacht viel ik even in slaap in de taxi. Waarom ook niet he? Had toch 5 kwartier te overbruggen. Na thuis te zijn opgefrist, huurde ik een fiets bij het hotel en ging op pad. Veel leuker dan lopend, want je ziet meer en kunt dus veel verder komen.

Zo fietste ik door tot ik bij de Verboden Stad aankwam. Dit bleek de achterkant te zijn en ik wilde ook niet naar binnen. Zou ik morgen al gaan doen, maar wat lach dat er mooi bij. Wel weer populair onder de chinezen en mochten meermaals met hen op de foto. Ene keer vanwege blond haar, dan weer vanwege m'n charmes (wie, ik?!) en dan weer vanwege m'n blauwe ogen. Ik ging nog meer zien want ik fietste door tot aan het Plein van de Hemelse Vrede, ook wel Tiananmen Square. Daar in de buurt een biertje gehaald in de supermarkt en in een parkje opgedronken. Daarna weer helemaal in noordelijke richting naar het hostel, maar dan sloeg ik iets eerder af om wat te gaan eten. En dat smaakte opnieuw heerlijk!

Daarna was het zover; m'n baby op m'n rug was terug. M'n backpack moest de eenzame reis vanuit Amsterdam afleggen, maar vader en zoon maken het goed! Dus ben ik wat gaan relaxen en de tas gaan uitpakken. Heerlijk zo, fris en fruitig en alles weer ter beschikking. Daarna ging ik relaxen met muziek om een goede nachtrust te houden.

Zondag 17 juli

Yes, dát was super. Slapen van 0.00 tot 9.15 uur. In één keer klaar met de jetlag. Daarna rustig ontwaken, opfrissen, ontbijten met geroosterd brood en een gebakken ei (wat heeeerlijk, geen rijst of bami als ontbijt). Daarna de fiets weer gepakt en op naar de Verboden Stad. Eenmaal de fiets weggezet liep ik door de poort van de Hemelse Vrede. Wat, een, drukte. Nog nooit zoiets gezien, helaas geen filmpje van gemaakt. Het bleek zondag te zijn, plus een tijdstip dat iedereen op pad is. Eenmaal door de poort kun je niet 'effe' terug. Het is eenrichtingsverkeer, kwam ik later achter. Aangekomen bij de kaartverkoop was er helemaal niets meer mogelijk. De hele dag zouden zij geen entreekaarten meer verkopen. Er zat niets anders op, maak er wat van..

Was net langs een groot winkelcentrum en heel veel winkels gefietst, dus besloot erheen te gaan en wat te lunchen. Jawel, van donuts tot churros, van croissants tot aan goede cappuccino. Daarvan word ik dan weer vrolijk! Was ik al hoor, maar dit kwam goed uit na die drukte daarvoor.

Ik wilde nog wel iets doen / zien. Ik ging voor het uitzicht op de Verboden stad. Het park dat daarop uitkijkt heet het Jingshan Park. Google gerust eens om te zien waar wij dit was. Het bleek een aardige klim, maar ik had nog niet veel gedaan dus dat ging zonder moeite. Even een reeks mooie foto's en filmpjes gemaakt, even gezeten op een bankje en nog wat chinezen tevreden gesteld met een selfie met mij erbij. Genieten trouwens, ze willen een selfie maken maar één van ons twee past er vaak niet op door het verschil in lengte. Vaak bezwijkt haar kin, of mijn kapsel, al laat ik in het midden wat erger is.

Aangezien ik uiteindelijk noordwaarts moest ivm hostel, ging ik nog een bezoekje brengen wat mij in de goede richting bracht. Het waren de Bell Tower en Drum Tower (liggen naast elkaar). Werden heeeeel vroeger gebruikt om de tijd aan te geven. Tegenwoordig worden er nog voorstellingen gegeven maar ik wilde niet op de volgende show wachten dus dit heb ik niet meegekregen. De klim was flink en steil. Ik telde eerst 60 treden en later nog eens 15. Dus ik zat op tientallen meters hoogte. Na het bezoek moest ik die traptreden weer omlaag. En dat mocht ik bij de volgende toren nog eens overdoen. De kuiten zijn dus weer lekker getraind na een dagje Chinese Muur en deze bezoekjes. Daarna lekker terug gegaan.

Eenmaal thuis nog wat geskyped en om half 9 uiteten gegaan. Morgen staat een nieuwe poging voor de Verboden Stad op het programma. Het is dan gelukkig geen zondag en ga ik vroeg in de ochtend.

Maandag 18 juli

Toch niet zo goed uit de jetlag gekomen als gedacht. Ik was weer wakker tot 4 uur dus van m'n energie wil ik vandaag niet teveel verwachten. Ook werd ik iets later wakker dan gepland dus was ik uiteindelijk om 9.00 uur op de bestemming, zonder ontbijt. Heb ik later wel 'effe' rechtgezet, maar was blij met de keuze want de drukte viel nog mee. Daar ging ik buiten door de detectiepoortjes, net als m'n tas. Op het Tiananmen plein voor de ingang zie ik een groot portret van Mao Zedong. Ik loop door de poorten en zie het al een stuk rustiger dan gisteren. Snel kaarten halen, 'heeft u uw ID bij zich'? Nee he, gaat het nu alsnog fout.....

Nee hoor, bij toeval had ik mn rijbewijs bij mij en die werd geaccepteerd. Yes, binnen. Even kort uitgelegd. Ik heb al veel tempels in diverse landen gezien. Ze blijven mooi maar de pure nieuwheid van het zien van een tempel is er wel een beetje af. Toch is en blijft de Verboden Stad een geval apart en daardoor een 'must see' in dit gebied. De bestuurderslocatie is eeuwenoud en ongelofelijk groot. Dat blijkt uit het feit dat er vroeger een paar duizend man leefde. Het was dus vooral de immense grootte die indruk maakte. Ik heb behoorlijk wat foto's gemaakt, alhoewel dat soms ook wel lastig was ivm de hoeveelheid bezoekers. Al met al, het bezoek was het waard! Oja en er waren nu zelfs volwassen, Chinese mannen die op de foto wilden. Ik weet niet of m'n ego dit allemaal wel aankan als ik straks weer in NL ben....

Zie de plattegrond van de verboden stad op de volgende link:
http://www.transsib.nl/pages/algemeen/map_verbodenstad.php

Na dit alles was het tijd voor een koffie met wat lekkers in het bekende tentje. Het heet Paris Baguette en heb ik ook al meermaals in Japan en Korea gezien, fijn om op terug te vallen met goede koffie en croissants.

Daarna ging ik richting shopping center. Beetje winkels kijken en rondneuzen. Moest ook even gebeuren haha! Was ook leuk.

Na een klein hapje ging ik relaxen bij het heerlijke hostel en heb ik bekeken hoe ik morgen het beste naar het treinstation kan komen. Vanavond nog een hapje eten en verder rustig aan.

Dinsdag 19 juli

Nog een vrije ochtend en dan zit Beijing erop. Ik ga nog even naar het Mausoleum van Mao (die ook boven de poort is afgebeeld).

Daarna wel zin in een andere en nieuwe omgeving, vooral omdat ik alle toeristen-attracties wel gezien heb. Hopelijk wat minder chaos en drukte hierna. Ik zie het wel!

Het is een lang verhaal geworden maar hoop dat het een beetje makkelijk gelezen kon worden. Volgende zal ik wat korter houden. Althans dat ga ik proberen, want dat zeg ik ieder verslag!

  • 18 Juli 2016 - 14:26

    Jan:

    Hey Jordy, heerlijk om zo'n lang verslag van je te lezen. Geweldig man om zo op de hoogte te worden gesteld! Met veel plezier gelezen en door de prettige manier van jouw schrijven lijkt het wel of wij daar ook zijn, zie het voor me.
    Op de foto vanwege jouw charme???? Hahahahaha zegt men dat of denk je dat??? Hahahaha (geintje)
    Bedankt en geniet er van he. Groet van ons, Jan

  • 18 Juli 2016 - 22:39

    Peet :

    Ik zou een reisboek gaan schrijven je hebt een gave ;-)

  • 18 Juli 2016 - 23:07

    Wilco Wapenaar:

    Leuk man!

  • 18 Juli 2016 - 23:07

    Wilco Wapenaar:

    Leuk man!

  • 22 Juli 2016 - 19:54

    Esther:

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: China, Peking

Rondreis China

Rondreis door China. Het aftellen kan bijna beginnen...

Recente Reisverslagen:

03 Augustus 2016

Shanghai

31 Juli 2016

Zhangjiajie & Qingdao

25 Juli 2016

Chengdu

22 Juli 2016

Xi'an

18 Juli 2016

Beijing
Jordy

Actief sinds 27 Juni 2011
Verslag gelezen: 565
Totaal aantal bezoekers 92583

Voorgaande reizen:

10 Februari 2024 - 25 Februari 2024

Sri Lanka

17 Juni 2023 - 11 Juli 2023

Peru

14 Mei 2023 - 21 Mei 2023

New York City

01 Oktober 2022 - 22 Oktober 2022

Laos & Thailand

24 September 2022 - 26 September 2022

Lissabon

15 April 2022 - 19 April 2022

Newcastle

05 Augustus 2021 - 23 Augustus 2021

Frankrijk, Italië & Zwitserland

16 Juli 2021 - 20 Juli 2021

Parijs

05 September 2020 - 19 September 2020

Duitsland

27 Juli 2019 - 17 Augustus 2019

Indonesie

29 Mei 2019 - 02 Juni 2019

Berlijn

26 December 2018 - 02 Januari 2019

Dubai (NYE)

20 Juli 2018 - 02 Augustus 2018

Iran

21 April 2018 - 28 April 2018

Valencia

31 Maart 2018 - 02 April 2018

Kopenhagen

27 December 2017 - 01 Januari 2018

Budapest (NYE)

01 September 2017 - 25 September 2017

Zuid Afrika

25 April 2017 - 02 Mei 2017

Marokko

14 Juli 2016 - 04 Augustus 2016

Rondreis China

16 Juli 2015 - 21 Juli 2015

Rondreis Italië

02 April 2015 - 05 April 2015

Stedentrip Parijs

16 Juli 2014 - 10 Augustus 2014

Japan & Zuid Korea

19 December 2013 - 22 December 2013

Stedentrip Londen

26 Juli 2013 - 23 Augustus 2013

Rondreis Costa Rica

01 Mei 2013 - 07 Mei 2013

Stedentrip New York

21 Juli 2012 - 15 Augustus 2012

Reis door Vietnam

26 Augustus 2011 - 26 December 2011

Stage in Curacao

08 Juli 2022 - 30 November -0001

Andalusië

Landen bezocht: