City trip: New York - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Jordy Spruijt - WaarBenJij.nu City trip: New York - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Jordy Spruijt - WaarBenJij.nu

City trip: New York

Blijf op de hoogte en volg Jordy

11 Mei 2013 | Verenigde Staten, New York

New York City

Koninginnedag was slechts enkele uren voorbij, maar het was reeds zover: de city trip naar New York. Ik keek er al heel lang naar uit om het schilderij boven mijn bed (Times Square) te vervangen door een real life view. We hadden al heel veel vooraf gepland, geboekt en samengesteld, zodat we ter plekke echt konden genieten en weinig uitzoekwerk overlieten. Gelukkig was de Lonely Planet reisgids onze vriend en die is nog regelmatig van pas gekomen.

Woensdag 1 mei
Eenmaal aangekomen op Schiphol hadden we geen behoefte om winkeltjes te bekijken, aangezien wij dat in New York al genoeg zouden doen. Na het relaxen in de lounge ging onze vlucht op tijd, maar na Koninginnedag en een goede nachtrust had ik niet veel behoefte aan slaap. Desondanks viel de vlucht erg mee en kwamen we vol energie aan op de luchthaven. Hier was het 6 uur vroeger dus dit betekende voor ons een lange dag zonder slapen, maar wel een volle woensdag 1 mei voor de boeg.

Helaas begon dit bij de passpoortcontrole met een uur wachttijd, achtervolgt door de vele vingerafdrukken, foto’s en dergelijke. Vreemd genoeg werd het ESTA-formulier niet eens gevraagd of bekeken. Dit formulier was bij een eerdere reis naar Miami nog een must!

Na de wachttijd begon de metroreis richting Lower Manhatten, of om precies te zijn: Soho! Bij ons verblijf in The James Hotel werden wij hartelijk ontvangen en kregen wij direct een goed gevoel. Na wat opfrissen was het al etenstijd en hebben wij wat gegeten in onze wijk na het advies van de hotelmedewerkster.

Om onze jetlag te overwinnen besloten wij de avond door te trekken en zijn wij met de welbekende yellow cab door de grote stad gereden richting The Empire State Building. Het icoon van de stad bezochten wij tot de 86e verdieping, aangezien dit in onze city pass zat. Deze pass hadden wij vooraf aangeschaft en bestond uit een combinatie van activiteiten. Hierdoor was je qua financiën en tijd een stuk beter uit. Het uitzicht was geweldig en ik voelde mij direct ‘thuis’. Mooi om onbeperkt ver weg te kunnen kijken en allerlei gebouwen te kunnen zien. Doordat het avond en inmiddels donker was, was het lastig om kwalitatief goede foto’s te maken. Maar de ervaring telt uiteindelijk toch!

Lekker vroeg slapen en de volgende ochtend werd ik om 6.00 uur wakker. Goed tijdstip om een nieuwe dag te beginnen.

Donderdag 2 mei
Na opgefrist te zijn besloten wij voor een American Breakfast te gaan bij een lokale tent op loopafstand van ons verblijf. Het was wel even wennen om ’s morgens vroeg om 8.00 uur de dag te beginnen met aardappels, uien, scrambled egg, ham, worst en toast. Uiteindelijk bleek wel dat wij hierdoor een goede bodem voor de hele dag hadden gelegd.

Na het krachtontbijt liepen wij naar het zuiden van de stad en kwamen wij aan bij de grote bouwput van de 9/11 memorial. Na een lange wachttijd konden wij hier het plein op. Er zijn twee grote fonteinen die op zichzelf al indrukwekkend zijn, maar de gedachte van wat daar heeft afgespeeld en het zien van alle namen en de emoties die daar hangen, zorgen voor een must-visit tijdens de stedentrip.
(http://www.youtube.com/watch?v=p12FV19d4_g)

Na het bezoek hieraan liepen wij meer richting het zuiden en kwamen wij in The Financial District. We kwamen langs Wall Street en na de enorme gebouwen liepen wij richting het meest zuidelijke park van Manhattan: Battery Park. Na even uitgerust te hebben van de vele loopmeters, besloten wij met de cruise mee te gaan. Dit zat binnen onze city pass dus het was snel geregeld. Dit gaf een geweldig uitzicht op de stad en verder vaarden wij richting de Brooklyn Bridge en kwamen wij dicht bij het Statue of Liberty.

De cruise besloten wij rond 14.00 uur toch even te gaan lunchen in een park. Met een broodje van de subway genoten we van de zon die zijn werk na de cruise al behoorlijk had gedaan. Na dit alles zijn wij teruggelopen richting ons verblijf om even een korte slaap te houden en de jetlag volledig achter ons te laten. Eenmaal thuis waren we behoorlijk verbrand, maar we klagen niet want ook dat is heerlijk tijdens je vakantie. Een teken van het goede weer!

Na een iets te lange slaap, zou het krap worden om op tijd aan te komen in The Boathouse (restaurant), dus ook nu pakten we de taxi in plaats van de subway. Eenmaal afgezet liepen wij door het mooie Central Park naar het restaurant om even lekker te gaan eten aan een watertje waar verschillende gondels á la Venetia rondvoeren. Vanaf daar hebben wij weer een stuk richting het zuiden gelopen om de stad bij avond te bekijken. Hier heb ik erg genoten van Times Square waar het altijd levendig en druk lijkt en de vele lichten en reclame die op je afkomen. Na alle verbazing en de nodige meters hebben wij de subway richting het hotel weer gepakt. De

Vrijdag 3 mei
Met een heerlijk ontbijt in de Franse broodzaak Le Pain Quotidien in Soho startten wij het weekend, om vervolgens per subway richting Central Park te reizen. Op de hoek van het park aan de Columbus Circle hebben wij na wat onderhandelingen fietsen gehuurd om ons te mengen in het verkeer, de hoge gebouwen en de ronde van Central Park te fietsen.

We startten echter door te fietsen naar Rockefeller Center om naar Top of the Rock te gaan. Een gebouw dat ons tot bijna dezelfde hoogte zou brengen als The Empire State Building, maar dit keer overdag. De keuze om eenmaal ’s avonds en andermaal overdag te gaan, was heel bewust gemaakt. Daar bleek dat wij alleen tickets konden krijgen voor minimaal een uur later. Direct besloten dit te doen en de pauze hebben we doorgebracht met een Starbucks bezoek; de toko die op iedere hoek van de straat zit. Daarnaast liep ik in de Sunglasses Hut tegen een mooie zonnebril aan, waarmee ik verzekerd was van een goed zicht ‘on top of the rock’.

Het uitzicht op dat punt is echt bizar te noemen. Op ±70e verdieping heb je een 360graden-uitzicht waarbij de twee uitersten (1. Central Park en 2. Empire State Building) echt fantastisch zijn. Daarnaast was het rond middaguur super lekker weer, dus de zonnebril kwam goed van pas.

Na van het uitzicht te hebben genoten, zijn wij wat winkels afgegaan om vervolgens een paar broodjes te halen en te gaan relaxen in Central Park. Na de lunch hebben we een hele ronde door het park gefietst waarbij wij zeker wat kilometers hebben gemaakt. Vanaf dat moment was het haasten; de fietsen moesten terug, wij moesten wat inkopen in het hotel leggen en we moeten weer helemaal naar het noorden om het stadion van The New York Yankees op te zoeken.

Na een snelle hap bij McDonalds gingen we een wedstrijd bijwonen van deze honkballers tegen Oakland Athletics. Na bijna twee uur hielden wij het voor gezien, maar de wedstrijd was nog niet afgelopen. Het werd inmiddels donker, kouder en we vonden het mooi geweest. Na de wedstrijd en de omweg terug met de metro was het al bijna middernacht en hielden wij er geen vrijdagnacht aan over.

Zaterdag 4 mei
De volgende dag gingen wij voor een weekenddag weer vroeg uit de veren. Na opnieuw een ontbijt in onze straat besloten wij om toch even een kijkje te nemen in de winkel van Hollister. Ikzelf ben niet eerder bij deze winkels geweest, maar wat een grappige ervaring. Je sluit aan in de rij waar je ongeveer 10 minuten staat te wachten om een winkel binnen te mogen. Onwetenden kwamen ons vragen of er iets speciaals was, waarvoor wij in de rij stonden. ‘Not really’ moesten wij bekennen, haha. Je staat gewoon in de rij voor een winkel, wat het merk op zich al erg sterk maakt. Ondanks de rij bij het passen en vervolgens bij de kassa was het toch wel wat waard. Geslaagd voor wat inkopen en een cadeautje.

Daarna hebben we cultuur gesnoven bij MoMA (Museum of Modern Art) wat vrij groot en druk was. Hierdoor hebben wij er niet heel lang uitgehouden, maar het was toch leuk om geweest te zijn.

Na een kort bezoekje aan de Apple Store zijn wij een stuk gaan lopen richting The High Line. Dit is een oude spoorlijn dat omgebouwd is tot een park. Het spoor ligt op een hoogte en de rails zijn bewust blijven liggen, maar opgevuld door allerlei groen. Het is heel gaaf bedacht en uitgevoerd. Het was ook duidelijk een succes, gezien de drukte. Voor meer informatie: http://nl.wikipedia.org/wiki/High_Line

Na een wandeltocht van enkele kilometers in de benen zijn wij wat eten bij elkaar gaan kopen en lekker op een bank in de zon gegeten. Van een paar stukjes sushi, tot een wrap en een paar stukjes ananas.

Hierna hadden wij nog genoeg tijd tot het etenstijd was. We besloten naar de grote broer van de Hollister-winkel te gaan, namelijk Abercrombie & Fitch. Hetzelfde type concept, met andere kledinglijnen maar eenzelfde winkelervaring. Ook gaaf om dat ervaren te hebben. Gelukkig staat de dollarkoers gunstig en hebben wij hier ook nog wat moois aangeschaft.
In verband met de wachttijd voor de winkel, het passen en alles dat erbij kwam, moesten wij inmiddels gaan haasten naar ons hotel.

Na het 5 minuten-opfrissen gingen we weer op pad om op tijd aan te komen op Broadway. We gingen de laatste avond van de city trip naar de musical Wicked. Hier was het niet toegestaan om foto’s te maken, des te gaver is de beleving in gedachten. Heel gaaf gespeeld wat werd afgesloten met staande ovatie van de volledige zaal. Dan heb je het goed voor elkaar!

De vermoeidheid van rennen, vliegen, kilometers lopen en fietsen en lange dagen begon een beetje op te breken ondanks de hoeveelheid energie die de stad op zich al geeft. Hierdoor hebben we een biertje gedaan bij een Thais tentje en vervolgens afgesloten.

Zondag 5 mei
Om niet bij de pakken neer te zitten sloten wij vakantie af met een enorm hoogtepunt, letterlijk en figuur.

Na het opruimen van de kamer en een ontbijtje bij dezelfde toko als eerder genoemd, pakten wij de subway richting Downtown. Op Pier 6 stond namelijk een helikopterplatform en hier hadden wij om 11.00 uur een vlucht gepland. Helaas voor ons lag de stad overhoop vanwege een wielrenmarathon en er werd aan de subwayrails gewerkt vanwege de in oktober 2012 opgelopen schade (vanwege Hurricane Sandy). Na een korte vooruitgang besloten wij met haast uit de subway te stappen, een taxi staande te houden en gelukkig kwamen wij alsnog op tijd aan.

Na de nodige instructies, controles en foto’s gingen wij de helikopter in. Een vlucht van zo’n 15 minuten langs de rand van Manhatten gaf ons de mooist bedenkbare uitzichten. Over het water stegen wij tot de hoogte van de skyscrapers. Alle zichten op Manhatten heb ik minutenlang mogen bewonderen. We kwamen op veel plekken die wij al hadden gezien tijdens de boatcruise, maar dit was vele malen indrukwekkender. Het leverde ook de mooiste foto’s op van de Empire State Building, Statue of Liberty en het WTC.

Na deze bijzondere ervaring hebben wij over de Brooklyn Bridge gelopen om de andere kant van het water te ontdekken, namelijk Brooklyn. Dit was ook weer erg gaaf en hier hebben wij nog enkele uren doorgebracht in verschillende parkjes met de laatste zonnestralen van New York City.

Na deze middag ging de subway ‘gewoon’ weer uptown, waardoor wij weer snel in ons hotel waren. We hadden geregeld om laat uit te mogen checken, dus we konden ons opfrissen voordat wij de vlucht naar ons kikkerlandje inzetten. ’s Avonds vertrokken wij en door het tijdverschil waren wij maandag 6 mei weer op Nederlandse bodem met de kennis dat mijn club Ajax Amsterdam opnieuw kampioen is geworden.

Vanwege het drukke, strakke schema en de hoeveelheid activiteiten is het er niet van gekomen om het hele verslag ter plaatse te schrijven. Gelukkig schreef ik de dagelijks hoogtepunten met enkele details, zodat ik jullie achteraf alsnog op de hoogte kan houden van deze reis. Het was een fantastische reis en New York is de gaafste stad die ik heb gezien en ik zou deze ook iedereen aanraden die hier nog niet is geweest.

Gr. Jordy

• 11 Mei 2013 - 11:26

Sabine:

Ik wil ook....
    Foto's al van je gezien maar heerlijk ook dit verslag van je te lezen.
    En dan eindigen met Ajax hihihi.

Dikke kus
    Je zus

• 11 Mei 2013 - 12:00

Aantonen:

Geweldig zeg! Onwijs jaloers, maar ny staat hoog aan ons lijstje dus weet nu wel waar ik de tips kan halen!!! Wat een ervaring!

• 12 Mei 2013 - 10:31

Karin:

Je verhalen en foto`s, thuis gehoord maar met dit verslag is het net of ik ook een stukje New York
    beleef!!!!!
    Wat een belevenis.