Halong Bay / Cat Ba / Hanoi - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Jordy Spruijt - WaarBenJij.nu Halong Bay / Cat Ba / Hanoi - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Jordy Spruijt - WaarBenJij.nu

Halong Bay / Cat Ba / Hanoi

Blijf op de hoogte en volg Jordy

14 Augustus 2012 | Vietnam, Ho Chi Minhstad

Halong Bay / Cat Ba / Hanoi

Na de laatste avonturen in de hoger gelegen bergen rondom Sapa gingen we wat opfrissen en na een kledingwissel opnieuw met de daypack op pad. Dit keer richting de Zuid Chinese Zee, wij gingen de Halong Bay op voor drie dagen.

Voor de geïnteresseerden: ik zat drie dagen in de rustige omgeving zoals die op Google afbeeldingen te zien is... Heerlijk! Je blijft genieten iedere keer dat je je ogen open doet van het oneindige uitzicht met een zon op je bol. Eigenlijk wil je iedere keer opnieuw je camera pakken.

De eerste dag zijn we een national park in gegaan en lekker aan het mountainbiken geweest, daarna ergens aan land gegaan voor de grotten, jammer genoeg was dat echt massatoerisme en waren wij daardoor snel uitgekeken. Gelukkig gingen we even later lekker kanoën en een strandje pakken.

Savonds sloten we af met de nummer 1 activiteit van Vietnam: Karaoke op de boot. Daarna nog met een paar geweldige gasten uit Londen biertjes gedronken op het bovendek... Waarbij een van hen honger had en voor 4 dollar een wit brood zonder beleg van de kapitein had gekocht. Zaten we dan met bier en brood in het donker op een boot... was schitterend!

Na het slapen op de boot gingen we de volgende dag van de boot af omdat onze boot vol was met deelnemers van de tweedaagse cruise. Wij moesten overstappen op een andere boot en vertrokken daarna naar de Cat Ba eilanden.

Cat Ba-eilanden

Hier kwamen wij smiddags aan en gingen toen eerst inchecken in het hotel. Daarna met z'n de vijf Nederlanders van onze boot samen een strandje opgezocht. Het was zondag en dat betekende een vrije dag voor alle Aziaten. Dat merkten wij snel toen wij op het strand kwamen. Het zat er zwart van de Aziaten. Hele families waren hier en wij waren de enige vijf blanken van het strand. Iedereen vond het interessant om ons te zien maar de meesten spraken geen Engels. Toch lukte het met handen en voeten te communiceren en heb ik er daar echt super gehad.

Het mooiste merkten wij was op toen wij het strand verlieten. Op het relatief kleine strandje lagen slechts vijf handdoeken. De Aziaten hebben geen handdoek en drogen ter plekke , en wij lagen daar met z'n vijven netjes met de handdoeken uitgelegd.

Savonds nog een biertje gedronken van onze laatste centen, want op heel Cat Ba waren welgeteld 2 pinautomaten. Een was er in een hotel en die was kapot, terwijl de tweede al leeg was en geen geld meer uitgaf. Geen mogelijkheid dus om aan geld te komen. We hebben lang met 1 biertje gedaan en een kaartje gelegd met het uitzicht op het haventje.

Volgende dag was het zo'n 8 uur reizen want we moesten met de boot terug naar Halong City en daarna terug naar de hoofdstad Hanoi waar onze backpacks nog in het hotel lagen. Tijdens de reis hebben we nog vertraging opgelopen doordat one guide vreemd genoeg drie mensen 'vergat' mee te nemen naar de hoofdstad... welcome to Vietnam!

Hanoi

Eenmaal terug in de stad hebben we met onze twee Groningse vrienden afgesloten waarmee wij de laatste week zijn opgetrokken. Daarna vertrokken zij naar Kuala Lumpur.

De laatste dag gingen m'n reisgenoot en ik onze eigen weg omdat wij beiden nog wilde kijken voor wat leuks en bruikbaars voor thuis. Daarmee zijn wij allebei erg geslaagd.

Verder bestond de dag uit chillen, relaxen en het opnieuw indelen van de backpacks. Tegelijkertijd kwamen de twee meiden terug van de zelfde Halong Bay-cruise van drie dagen. Savonds hebben we met z'n allen gegeten en de nodige biertjes gedronken. Het was zoals gedurende de hele reis met hun ook weer fantastisch.

Toch blijft het vreemd om mensen in korte tijd zo goed te leren kennen en dan elkaar nooit meer te zien. Al weet ik zeker dat ik enkelen nog eens ga zien.

En vandaag zijn wij begonnen met een binnenlandse vlucht naar Ho Chi Minh City, ofwel Saigon. En gaan wij nu Vietnam officieel verlaten. Na een tussenstop op Dubai gaan we verder naar Nederland.

Dit was een heel indrukwekkende reis. Vietnam was fantastisch en vooral heel divers. Heb alle kanten van het land gezien en ga hier met een voldaan gevoel vertrekken. Mooie herinneringen en 8GB aan foto's en video's houd ik er aan over. De eerste dagen in dit land en continent waren enorm wennen, en na bijna 4 weken rijst eten met stokjes, gaan we nu weer terug naar Nederland. Ik begrijp sinds deze reis waar voor sommigen de liefde voor Azië vandaan komt. Het is in Vietnam fantastisch en de verschillen met Europa zijn enorm... en da maakt het! Ben nu nog sterker van mening dat ik veel wil ontdekken en zien door te reizen. Een klein beetje geld minder, een grote ervaring rijker. Het was geslaagd!

Tot snel in Nederland en bedankt voor het volgen.

Jordy

• 14 Augustus 2012 - 14:04

Karin:

Het was weer leuk om jou zo te volgen.

• 14 Augustus 2012 - 14:20

Twan:

Jordy, welkom!! Je bent intussen ook besmet met het reizigersvirus. Cultuur, avontuur en natuur zijn de ingrediënten voor prachtige reizen. Tot snel. Twan

• 14 Augustus 2012 - 17:33

Peet :

Hallo kiddo, wat ben ik jaloers op je verhaal en belvingen zeg ,niet normaal wat jullie allemaal gedaan hebben.en het klinkt zo normaal maar zonder echte vaste ideeen er toch zo'n reis van maken , ik neem petje af voor jullie .

En dan heb ik het geen eens over de manier zoals je schrijft dat is een gave , man ook al realizeer je dat zelf misschien niet, maar je beschrijft dingen leuk vlot en heel realistisch

Maar ik ben ook blij als je weer thuis ben,:)dad.

• 14 Augustus 2012 - 18:48

Sabine:

Hi kanjer,

Wat een gaaf verhaal zeg. Wauw. Alles wat hier boven vermeld staat is waar en zou niet weten wat ik er nog aan toe moet voegen.... Tot snel. Liefs

• 15 Augustus 2012 - 09:28

Santine:

He,

Geweldig avontuur rijker!
    Vond het erg gezellig om je te volgen!
    Gelukkig wordt het weer hier ook een beetje Aziatisch, top dat je wat zonnestralen hebt meegenomen!

Groetjes