Hue / Hanoi / Sapa - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Jordy Spruijt - WaarBenJij.nu Hue / Hanoi / Sapa - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Jordy Spruijt - WaarBenJij.nu

Hue / Hanoi / Sapa

Blijf op de hoogte en volg Jordy

10 Augustus 2012 | Vietnam, Hanoi

Zijn we weer!

Na Hoi An in noordelijke richting de reis verder...

In Hue gingen we met de twee meiden op pad en hadden we opnieuw een scooter gehuurd, want we wilden verkennen en terug in de tijd met de enorme geschiedenis van deze stad. We begonnen bij de keizersgrachten en het paleis met centraal de verboden stad... Stukje afgeleid van de verboden stad in Beijing. Veel werd er gerenoveerd en dat was duidelijk te zien. Veel mensen waren aan het werk om het 'leven' terug te krijgen. Het geeft een bijzonder gevoel om voor de enorme muren te staan en een kijkje te nemen bij dat wat vroeger centraal stond. Eigenlijk wat je vroeger in je geschiedenis boek las, in het echie!

Na het keizerlijk paleis zijn we met de scooter op pad gegaan richting de  DMZ, de grens (van destijds) tussen noord en zuid Vietnam. Helaas waren we het spoor bijster en hadden we geen goede kaart van de omgeving waardoor we na lang zoeken de moed hebben opgegeven en terugkeerden naar de stad. Op de terugweg kwamen we nog langs een 7 verdiepingen hoge pagode waar we een kijkje namen en genoten van een prachtig uitzicht en een zonsondergang.

De volgende dag met z'n tweeën besloten om nog wat te willen zien en doen voordat we savonds de nachttrein zouden pakken naar het hoge noorden. Opnieuw een scooter gehuurd en het zuiden van Hue verkend. We kwamen bij verschillende graftombes die wel erg indrukwekkend zijn onder de strakke blauwe hemel en een  indruk maakte.

Smiddags nog een boottocht over de Perfume River gemaakt om even te relaxen. Savonds vertrokken we voor een 15 uur durende treinreis naar de hoofdstad Hanoi. Na de vorige treinreis die slecht beviel, besloten we de duurste tickets te nemen en al met al erg blij met die keuze. Zachte ligbedden waar we vorige keer houten zitstoelen hadden. We hebben met een stel uit Nederland eerst een paar uur bier gedronken in het trein café en een kaartje gelegd, daarna heerlijk geslapen. Was een goede keuze om de duurdere bedden te nemen.

Hanoi

We kwamen in de regen aan op het treinstation van Hanoi. De twee Nederlanders met wie we tijd hadden doorgebracht hadden al een hotel in het Old Quarter, terwijl wij nog moesten zoeken in de regen.

We besloten met z'n vieren een taxi te delen en uiteindelijk besloten wij ook in dat hotel een kamer te nemen voor 1 nacht. We gingen met z'n allen de stad in en daar kwam snel naar voren dat we dezelfde plannen hadden voor de daarop volgende dagen: door de bergen van Sapa trekken voor zo'n 2 dagen en de Halong Bay op met een boot voor zo'n 3 dagen.

Terwijl we een praatje maakte met de receptie kwam al snel naar voren dat zij een korting van 10% geven op groepen vanaf 4 personen. Terwijl wij alles zelf wilde regelen was hierbij alles inclusief en relatief goedkoop. Voor we het wisten boekten we samen het geheel voor 6 mooie dagen in het vooruitzicht.

Sapa

Na 1 nacht in Hanoi gingen we dus verder naar Sapa. Dit ligt dicht tegen de grens met China. Het is hoog in de bergen en vooral een stuk kouder en regenachtig. Heviger dan we voorheen in Dalat hebben meegemaakt.

De eerste trektocht kwamen we doorweekt thuis. Ondanks het weer was het super om door de enorme rijstvelden te lopen met een 17 jarig lokaal meisje als reisgids die het erg leuk deed. Jammer genoeg durfde ik niet overal m'n camera te pakken ivm regen na de eerder geleden waterschade aan m'n telefoon. Ik deed wat rustig aan maar heb toch nog genoeg mooie foto's gemaakt. Erg veel zicht was er niet, Maar gelukkig was het de tweede dag droog, af en toe zonnig en een stuk warmer. Hierdoor meer en mooiere foto's gemaakt van de omgeving.

We komen net uit de nachttrein van Sapa naar Hanoi en staan op het punt om te vertrekken richting de Halong Bay. Dit is wel sterk afhankelijk van het weer dus hoop dat het meezit. We zullen de komende 2 nachten op de boot en een eiland slapen dus ben heel erg benieuwd naar het avontuur.

Weer genoeg updates vanuit het noorden van Vietnam...

Jordy

• 10 Augustus 2012 - 08:36

Sabi:

Wat een belevenissen zeg!!! Wauw jor, zo benieuwd naar de foto's!